Med dem er Håkon Karlsen jr. som har designet bildet på halen på det første flyet til det nye flyselskapet.
– Jeg skulle egentlig tatt en hofteoperasjon nå, men måtte bare utsette den. Dette måtte jeg få med meg. Det er bare en gang i livet jeg får oppleve å hente hjem et fly som jeg har vært med og designet, sier Karlsen som til daglig leder Fablab i Lyngen.

Tapte anbudskamp

Gründeren Ola O.K. Giæver er reist over Atlanteren for å hente sitt første fly. Det er et Dash 8 103-fly som han leaser fra et selskap i Canada. Med seg har han tre piloter i tillegg til Håkon Karlsen jr.
Håkon Karlsen jr.
– Jeg skulle egentlig tatt en hofteoperasjon nå, men måtte bare utsette den, sier Håkon Karlsen jr. som fikk oppdraget med å lage designet til de nye flyene.
Foto: Helga Bones / NRK
Den tidligere piloten i Widerøe etablerte i februar et nytt flyselskap, FlyViking. Han har som mål å starte flyruter i Nord-Norge i konkurranse med andre flyselskaper og med base i Tromsø.
Blant annet tok han opp konkurransen mot Widerøe på en del av kortbanerutene i Lofoten og Finnmark. Disse tapte han imidlertid nylig da Widerøe vant alle kortbanerutene i Nord-Norge.
Samferdselsdepartementet begrunnet avslaget med at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet.

Vikingenavn

Han vil likevel ikke gi opp og mener hans selskap skal fly på andre strekninger.
– Vi har masse strekninger vi kan fly. Vi er avhengig av lisens, men ikke anbud fra staten. Jeg tror både DAT og FlyViking har levert sitt siste anbud til staten.
Karlsen har kjent Giæver siden han var guttunge, og tok utfordringen da han ble spurt om å være med å designe flyet.
– Jeg ville løfte fram ukjente navn fra vikingetida, sier Karlsen.
Det første flyet er kalt for «Faravid», som var konge i Kvenland i Bottenviken rundt 8-900-tallet.
Det neste flyet er under full ombygging, og skal etter planen være klart til henting i slutten av november.
Søndag har NRK premiere på sin dokumentarserie på nett om Ola Giæver og FlyViking.