– Planen er et meget stort terminalområde, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, til NRK.
Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden, men kun 30 prosent flys fra Oslo lufthavn. Resten kjøres med lastebil til andre steder i Europa for så å bli flydd videre til andre kontinenter der ifra.

Fly med fisk

Det nye bygget har en prislapp på 800 millioner kroner, og blir ett av verdens mest avanserte – på totalt 15000 kvadratmeter og med flere etasjer.
– Der blir det sjømat inn og sjømat ut. Det skal være et kaldt område som holder et par grader hele tiden, slik at vi holder en lav temperatur hele reiseveien, forklarer Falk-Petersen.
Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor
STORE PLANER: Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor, vil møte næringens behov for mer flyfrakt av sjømat.
Foto: Astri Husø / NRK
For etterspørselen etter norsk sjømat øker, og når det nye bygget på Gardermoen står klart i 2020 vil dagens etterspørsel dekkes.
– Stadig flere får øynene opp for norsk laks. Og vi ønsker selvsagt å svare på denne etterspørselen med våre produkter. Og da må vi ha logistikken på plass. En ny sjømatterminal på Gardermoen vil gjøre at vi får vår laks ut til våre kresne kunder raskere og av bedre kvalitet, sier Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef Marine Harvest.
Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef Marine Harvest
TROR PÅ VEKST: – Når amerikanerne for eksempel får opp øynene for sjømat og laks er potensialet for vekst enormt, sier kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Ola Helge Hjetland.
Foto: Astri Husø / NRK
LES OGSÅ: Sjømat fra Norge når nye rekorder i utlandet

Færre trailere

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser flere fordeler med å få mer av laksen over i fly fra Gardermoen.
– Det vil være viktig for norsk økonomi. Vi kan få økt eksporten av fersk fisk kraftig, det betyr større verdiskaping. Vi har store ambisjoner om å mangedoble produksjon av fisk, samtidig blir det også færre trailere på veiene, sier han.
Sjømatsenteret vil også være et løft for norsk luftfart, mener samferdselsministeren.
– Norsk luftfart blir enda mer konkurransedyktig når vi kan fylle flyene med fisk.
Samtidig spares veinettet.
– Det betyr mye for trafikksikkerhet og slitasje på veiene hvis alle trailerne som skal over til Svinesund med fisken, heller kommer hit til Gardermoen. Det er snakk om ganske mange hundretalls trailere med fisk hver dag, og jeg vil heller ha dem over i fly, slik at vi sikrer verdiskapning og reduserer veitrafikken, sier han.
Ketil Solvik-Olsen
FISK I FLY: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil fylle flyene med fisk.
Foto: Astrid Husø / NRK