Det var Widerøe, som først omtalte saken.
Interessen starta da Vanvik gikk på videregående.
– Jeg har alltid vært fotointeressert. Første gang jeg tok bilder av fly var i forbindelse med en skoleoppgave på videregående.
Siden har det ballet seg på. Hvert år drar Vanvik med en fast gjeng utenlands for å fotografere fly.
kim vanvik
Kim liker best å ta bilde av flyene når de lander. – Det er da de er på sitt mest fascinerende.
– Det er greit å ta bilder i Norge, men det er de samme maskinene som kommer hele tida. På Værnes var det spennende det første året.
To ganger har han vært i Los Angeles og tatt bilder.
– Jeg har hørt at det er litt nerdete det jeg holder på med, men jeg synes det er interessant. Andre interesserer seg for biler og bruker mye penger på å se racing.

Dro til London for ett spesielt fly

Vanvik er utdanna flymekaniker, men jobber i dag på operasjonssenteret til Widerøe i Bodø.
– Det er så spennende å se de ulike dekorer på flyene. Flyene kan ha ulike sponsorer.
Hver gang Vanvik kommer hjem etter å ha spottet fly, organiseres bildene.
– På en skikkelig travel flyplass, kan jeg ta opp til 1200 bilder på en dag. Etter hver tur går jeg gjennom alle bildene og loggfører dem
Ett av blinkskuddene tok han i London i 2008.
– Jeg ville ha med meg landinga til Emirates sin første kommersielle Airbus A380-flygning til London. Bildet viser flyet like før det lander på Heathrow.
Kim Vanvik
Kim Vanvik har reist kloden rundt. Her har han tatt turen til Las Vegas.
Foto: Sebastian Roxman