tirsdag 29. november 2016

SAR - AW101-612 - Presentasjon av Helge Lolland i LMS Rogaland i går

AW101-612 - Ill. Leonardo Helicopters

Ca. 70 mann og en kvinne var til stede i går for gjennom et par timer, få oppdatering om det nye helikopteret. Lolland, tidligere kollega fra Helikopterfaglig Forum (HF) som vurderte kandidatene i 2002, forklarte med åpenhet om at helikopteret blir forsinket. Det er ingen overraskelse at Selex AESA radar skaper problemer. 5 paneler er brent i testing og hvert panel koster en mill. pund! Det er tre paneler som til sammen danner et 360 graders bilde. Dette er pionerarbeid. Vanligvis står ett eneste panel i moderne fly, men det er ikke det at tre paneler jobber sammen, men power supply. Uansett, AESA radar er uansett et must.

Downdraft og størrelse ble diskutert. Lolland sa at helikopteret skal kunne lande på installasjoner som er godkjent for S-61N. I klart språk betyr dette alle installasjoner med helikopterdekk til havs og de Sea King kan lande på i dag. Den eneste jokeren synes å være downdraft, altså vinden skapt av rotoren. Fra min tid i HF ble vi presentert med data danskene hadde fra sin prosess. Der viste det seg at downdraft ikke var merkbart kraftigere enn den for S-61N som Eskadrille 752 opererte, eller NH90.

Den første maskinen skulle komme til Norge i mai/juni neste år. Dette kan bli tre mndr. forsinket.

Jeg vil føye til at kontrakten med leverandøren er et power-by-the hour system. Det betyr at Justisdepartementet betaler en timepris for bruken.

Lolland var så vidt innom bruk av typen på Svalbard, noe som vil være ulovlig i henhold til Svalbardkontrakten.

Fra sommeren neste år overtar CHC Florøjobben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.