lørdag 31. desember 2016

Helikoptersikkerheten offshore - Stavanger Aftenblad
















            Helikoptersikkerheten på norsk sokkel er under press, men det er 
foreløpig ingenting som tyder på at Super Puma-helikopteret vil 
bli satt inn igjen i offshore-trafikken. Her svever en Eurocopter 
EC 225 LP fra Bristow over helidekket på en av Ekofisk-
installasjonene. FOTO: Jon Ingemundsen

Sterkt press på helikoptersikkerhet

Selv uten innføring av et nytt felleseuropeisk regelverk for helikopterbransjen i Norge, vil kostnadspress føre til svekket helikoptersikkerhet i Norge.
Helikopternæringen er allerede under sterkt press om å kutte kostnader for å tilpasse seg den nye situasjonen i oljeindustrien. Uavhengig av om de felleseuropeiske tilleggsreglene innføres i Norge, vil det kunne få konsekvenser for flysikkerheten.
Det klare budskapet kommer fram i konsekvensutredningen som Samferdselsdepartementet har bestilt om regelverksendringer for helikopteroperasjoner offshore. Det er Safetec som har gjennomført arbeidet som ble lagt fram like før jul.

Oljeselskapenes kostnadsreduksjoner og lav oljepris er i første rekke truende for helikoptersikkerheten. Ved innføring av nytt felleseuropeisk regelverk HOFO (Helicopter Offshore Operations) vil det føre til fri, europeisk konkurranse om helikopterkontrakter på norsk sokkel. Operatørene kan da velge hvor i Europa de får utstedt sertifikat til kunne å fly på norsk sokkel.

Her kan du lese hele rapporten.

Svekker sikkerheten
Safetec har sett på fire ulike modeller for den videre driften av helikopteroperasjoner på norsk sokkel. Gitt at et felleseuropeisk regelverk innføres i Norge, mener Safetec at det i første omgang skjer en norsk tilpasning ved at særnorske krav til sikkerhet videreføres. Det er denne modellen Safetec antar vil innføres i Norge.
Gjennomgangen viser også at ingen av scenarioene ved innføring av et felleseuropeisk regelverk for helikopterbransjen vil styrke helikoptersikkerheten.
-Flysikkerheten ved innførong av HOFO på kort sikt vil bli påvirket i marginalt negativ retning. På lang sikt er det større usikkerhet og vanskeligere å konkludere, men Safetec mener at det på lang sikt vil være en ytterligere forverring fra marginalt negativ til moderat negativ påvirkning av flysikkerheten, skriver Safetec i rapporten.

LES OGSÅ:






Utflagging og mindre sysselsetting

Ved en innføring av regelverket i Norge forventes det lavere sysselsetting og fagkompetanse i helikopternæringen i Norge, fordi stillinger og vedlikehold flagges ut til andre land. Men selv om det skjer, viser også Safetec at en åpning av markedet vil ha positive effekter på samlet skatteinngang og utbytte til norske eiere gjennom lavere priser på helikoptertjenester.

Dette vil også oljeselskapene nyte godt av, når prisene på kontraktene går ned. Fire ulike modeller er vurdert i konsekvensutredningen.
1. Dagens praksis fortsetter
Dagens modell fortsetter ved at de de felleseuropeiske reglene for offshore operasjoner ikke gjennomføres i Norge. Prisene for helikoptertjenester vil ligge omtrent på dagens nivå. Aktører vil ligge mellom to til fire.
Omstilling gjør at antall ansatte i helikopterbransjen vil stabilisere seg på et noe lavere nivå enn i dag. Sikkerhetsarbeidet og sikkerhetskulturen opprettholdes omtrent som i dag eller svekkes marginalt. Kutt og omstilling gir grunn til å stille spørsmål om prioriteringen ved sikkerhetsarbeidet vil vedvare i tiden framover.

2. Nytt regelverk innføres med norske særkrav
HOFO-regelverket innføres i Norge og markedet åpnes for operatører med utenlandsk operatørsertifikat. Her vil det stilles særnorske krav til tjenestene. Likevel vil det skje utflagging som gir kostnadsbesparelser, høyere skatteinntekter og økt utbytte for norske eiere.
Sikkerhetsarbeidet forventes å nærme seg minstekrav i regelverket. Selskapets hjemlandsmyndigheter er villige til å inngå avtaler om tilsynssamarbeid med Luftfartstilsynet. Selskapene er positive til norske kjøpsbetingelser og deltakelse i samarbeidsforum for helikoptersikkerhet.

3. Fri konkurranse i et felles marked
Utenlandske operatører innordner seg ikke norske konkurransevilkår. Oljeselskapene går fra å være kjøpere i et nasjonalt marked til et integrert europeisk marked og får billigere tjenester. Spesifikke kundekrav bortfaller. Norsk sysselsetting reduseres, men helikopterselskapenes lønnsomhet vil være lik som i den første modellen.
Ved økt konkurranse antas det at operatørene vil utfordre den rådende sikkerhetskulturen. Luftfartstilsynet vil ikke ha tilsyn med virksomheten.

4. Nytt regelverk med norske bransjekrav
Mest sannsynlig scenario gitt at de felleseuropeiske tilleggsreglene innføres i Norge. Bransjestandarder eller kundekrav som er strengere enn regelverket fortsetter som før. Liten forskjell på kort sikt sammenlignet med den første modellen. Men på lenger sikt større forskjeller mellom oljeselskapene kundekrav på norsk sokkel. Samtidig økt press for fjerne krav som bare stilles i Norge. Økt konkurranse gir lavere priser og billige arbeidskraft i utlandet.
Høy kjøpermakt gjør at det er oljeselskapene som sitter igjen med hovedgevinsten av kostnadsreduksjoner hos helikopteroperatørene. Omtrent lik lønnsomhet for helikopterselskapene. Større sikkerhetsvariasjon blant selskapene.

Statoil bekymret, men kan gjøre lite

Mens den første modellen gir marginal reduksjon i sysselsetting, vil de tre andre scenarioene gi moderat negativ effekt på kort og lang sikt, mens modell tre gir markant nedgang. De sikkerhetsmessige konsekvensene vil i all hovedsak være knyttet til at tilsynsansvaret overføres til sertifikathjemlandet til helikopteroperatøren.
Statoil har tidligere uttrykt bekymring ved innføring av endret regelverk, men har tidligere uttalt til Aftenbladet at for å sikre at sikkerhetskravene holdes minst like strenge som i dag, vil selskapet uansett stille selskapsspesifikke krav i helikopterkontraktene som fordrer en sertifisering godkjent i Norge og et tilsyn underlagt norske myndigheter.
Som følge av EU og EØS-regelverkets krav om fri konkurranse er det uklart om Statoil kan gjøre selskapsspesifikke krav med nasjonale tilpasninger.
Roy Erling Furre i oljefagforeningen Safe har vært intervjuet i konsekvensutredningen. Han uttalte før jul til Aftenbladet at han frykter at EU-regelverket innføres og sa at representanter i Samferdselsdepartementet tenker annerledes når det gjelder dette spørsmålet.
Samferdselsdepartementet har ikke svart på Aftenbladets henvendelser, men det gjør samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som sier at departementet har mottatt rapporten, men han ønsker foreløpig ikke gi noen kommentar til rapporten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.