onsdag 28. desember 2016

Kina "angriper" - Dagens Næringsliv


Det siste året er det lansert 35 prosent flere internasjonale ruter fra Kina. Kinesiske selskaper flyr direkte fra mellomstore byer til USA og Europa og konkurrerer på pris.  

Gjør seg klare til global luftkamp

Asiatiske flyselskaper som Cathay, Singapore Airlines og Thai har fått kraftig konkurranse fra Midtøsten på rutene til Europa. Kinesiske flyselskaper vil ta opp konkurransen globalt.
Flyprodusentene Boeing og Airbus kjemper om store, nye leveranser til kinesiske flyselskaper. Den amerikanske flyprodusenten Boeing anslår at de vil ha behov for over 6800 passasjerfly de neste 20 årene for å møte etterspørselen i Kina.

Dyster fremtid

Flyselskaper som Qatar Airways, Emirates og Etihad Airways har på få år tatt store markedsandeler i trafikken mellom Europa og Asia. Dette har kommet på bekostning av asiatiske, europeiske og australske flyselskaper som tidligere dominerte disse profitable rutene.
De delvis statseide sørøstasiatiske flyselskapene har slitt de siste årene.
Dette skyldes også konkurransen fra lavprisflyselskaper som Air Asia. Det er 15 årene siden det malaysiske lavprisselskapet startet med tre fly. Ved utgangen av tredje kvartal i år hadde de 171 fly og fløy 14,2 millioner passasjerer –en vekst på 11 prosent.
Selskapet har ikke klart å knekke langdistansekoden i motsetning til Norwegian.
Nå får de sørøstasiatiske flyselskapene økt konkurranse fra Kina. Flyselskaper som er nesten ukjente utenfor Kina, som blant annet Hainan Airlines, ekspanderer for tiden kraftig over Stillehavet – og mot Europa. Hainan er rangert som det 12. beste flyselskapet i verden, og det er det eneste kinesiske flyselskapet med fem stjerner på den anerkjente Skytrax-rangeringen. Det har klatret raskt de siste årene.
– Hvis et flyselskap ikke klarer å konkurrere eller vokse sammen med kinesiske flyselskaper i dag er fremtiden dyster, sier luftfartsanalytiker Will Horton hos CAPA Centre for Aviation til Bloomberg News.

Mer enn fordobler til Storbritannia

Dette er flyruter som tradisjonelt har vært dominert av Cathay Airways, Korean Airlines og de to japanske konkurrentene Japan Airlines og ANA. Cathay Airways har base i Hong Kong. Reisende fra Kina som skal til USA har tidligere reist via Hong Kong. Nå reiser de direkte.
I første halvår fikk Cathay et resultatfall på 82 prosent sammenlignet med i fjor. De kinesiske flyselskapene tilbyr direkteruter fra mellomstore kinesiske byer direkte til amerikanske byer som tidligere ikke hadde direkteforbindelse til Kina.
Europeiske flyselskaper som Lufthansa, KLM og British Airways har forsøkt seg på direkteruter til mellomstore kinesiske byer som Chengdu, Xiamen og Shenzhen. De fleste har gitt opp.
– Utenlandske flyselskaper klarer kanskje ikke å lykkes å fly til mellomstore kinesiske byer, men kinesiske flyselskaper kan lykkes da det lokale markedet er stort. Det er et underliggende ønsker om å reise, sier analytiker K. Ajith hos UOB Kay Hian til Bloomberg.
Hainan Airlines lanserte i desember en direkterute fra Beijing til Las Vegas. Storbritannia og Kina inngikk en avtale i oktober som vil mer enn fordoble antall direkteruter mellom de to landene – fra 80, til 200 i uken.
Hainan Airlines vil fly direkte mellom London og minst tre kinesiske byer i 2017. Tidligere i år åpnet det direkteruter mellom Beijing og Manchester. Selskapet har kjøpt andre flyselskaper og har tidligere snust på direkteruter til København og Oslo.
Hainan er en del av reiselivskonglomeratet HNA Group, som blant annet kjøpte 25 prosent av hotellkjeden Hilton Worldwide og har lagt frem et bud på Rezidor Hotel Group.

– Berører knapt overflaten

De sørøstasiatiske flyselskapene har levert underskudd og tapte markedsandeler. Singapore Airlines hadde et overskudd på over to milliarder Singapore dollar i 2008. I fjor var det på 386 millioner Singapore dollar.
Malaysia Airlines ble overtatt av et statlig investeringsselskap i fjor etter to alvorlige ulykker hvor flere hundre mennesker omkom. Thai Airways har kuttet kostnader og er midt inne i en ny omstruktureringsprosess – tilsvarende hva SAS har vært gjennom.
De kinesiske flyselskapene tilbyr betydelig lavere priser enn hva konkurrentene makter. China Airlines tilbyr tur retur fra Bangkok til New York, med mellomlanding i Guangzhou i april, for 700 dollar (6000 kroner). Med amerikanske United koster det 1733 dollar.
I løpet av de siste året har antall internasjonale ruter fra Kina økt med 35 prosent, ifølge Civil Aviation Administration of China. Denne veksten forventes å fortsette.
– Kinesiske flyselskaper berører knapt overflaten av potensialet – ikke bare Kina, men globalt, sier luftfartsanalytiker Will Horton til Bloomberg.

Markedene

Det er lav aktivitet ved de asiatiske aksjemarkedene, men en markant oppgang i Manila og Jakarta, hvor nøkkelindeksene har steget nesten to prosent.
Seoul-børsen har falt, noe som skyldes den politiske uroen i landet.
Tokyo-børsen stanset handelen i Toshiba-aksjen på onsdag morgen etter at kursen falt med 20 prosent like etter at handelen startet. På tirsdag falt kursen med over 12 prosent.
Børsverdier på over 40 milliarder kroner har forsvunnet på under to dager etter at selskapet kan måtte ta nedskrivninger på flerfoldige milliarder dollar relatert til det amerikanske datterselskapet Westinghouse, som bygger kjernekraftverk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.