tirsdag 21. mars 2017

Helikopter - Irlandhavariet - Feilnavigering med påfølgende CFIT? - Husk Alden ulykken - Teknisk Ukeblad


Black Rock i stedet for Blacksod

Irish Coast Guard har ansvaret for redningstjenesten i Irland. SAR-tjenesten er privatisert og opereres av CHC med fem Sikorksy S-92A-helikoptre på fire baser.
Helikopteret som havarerte (R116) kom fra Dublin-basen for å understøtte en redningsaksjon med et annet redningshelikopter fra Sligo-basen.
Det var dette helikopteret (EI-ICR) som havarerte på Black Rock 14. mars.
Det var dette helikopteret (EI-ICR) som havarerte på Black Rock 14. mars. Foto: Den irske kystvakten
Den siste radiomeldinga fortalte at de var på vei til en helipad ved Blacksod på fastlandet, for å etterfylle drivstoff, da det forsvant cirka klokka 01.00 lokal tid tirsdag.
Den siste rapporterte posisjonen var ved ei øy som heter Black Rock og som ligger 17 kilometer vest. Det er en helipad rett ved fyrtårnet her også, men det skal ikke være drivstoff der.
Det er funnet deler av S-92-halen i nærheten av fyrtårnet og helipaden på Black Rock.
Det er funnet deler av S-92-halen i nærheten av fyrtårnet og helipaden på Black Rock. Foto: Commissioners of irish lights
– Det er funnet vrakrester rundt omkring fyrtårnet. Delene stammer i all hovedsak fra halepartiet på helikopteret, skriver havarikommisjonen mandag kveld.
AAIU understreker at det på dette stadiet i undersøkelsen er umulig å si med sikkerhet nøyaktig hva slags skader som er påført helikopteret og ikke minst selve hendelsesforløpet.
– Imidlertid kan det se ut som at merker på noen av vrakrestene er forenlig med at halen på helikopteret har truffet fjellsida på den vestlige delen av Blackrock. Vi har ennå ikke fastslått treffstedet nøyaktig, skriver flyhavarikommisjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.