Helt siden 1990-tallet har innbyggerne på Helgeland kranglet om en ny storflyplass. Nå har Høyre, Frp, Venstre og KrF kommet til en enighet om storflyplassens fremtid. Følg pressekonferansen her klokken 10.00.
Skal det etableres en felles storflyplass på Hauan i Rana eller bør man beholde den flystrukturen man har i dag, med flere småflyplasser? Det er spørsmålet man har stilt seg i en årrekke.
Luftfartstilsynet har gitt grønt lys for søknaden om konsesjon for flyplassen, men innbyggerne på Helgeland har vært sterkt uenige om en storflyplass på Hauan i Rana vil være et gode for hele Helgeland, all den tid det kan bety nedleggelse av småflyplassene i nabobyene Sandnessjøen og Mosjøen.

Årelang krangel

Diskusjonen om en felles storflyplass for de tre byene Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen strekker seg helt tilbake til 1990-tallet. Først var det snakk om en felles storflyplass i Drevjadalen i Vefsn, som geografisk ligger mer eller mindre midt imellom de tre tettstedene.
Men Avinor skrinla prosjektet da den værmessige tilgjengeligheten og topografien ikke egnet seg for en storflyplass i området. Det ble bestilt en ny rapport, men Luftfartstilsynet konkluderte i 2011 med at lufthavnen ikke kunne påregne å få godkjenning i medhold av luftfartsloven.
Dermed ble prosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling ved Hauan, åtte kilometer nordøst fra Mo i Rana stående igjen som det eneste alternativet.
Det ble for alvor startskuddet for den opprivende flyplasskrangelen på Helgeland – som handler om langt mer enn en skarve flyplass. For dersom storebror Rana skal få flyplass, krever Avinor at flyplassen i Mosjøen legges ned.
Samtidig er befolkningen i Sandnessjøen redde for at ny flyplass på Indre Helgeland vil få negative konsekvenser for deres egen Stokka lufthavn, som ble forlenget til 1199 meter for ikke så lenge siden.
Dermed oppstår en klassisk lokaliseringskonflikt hvor tre nabobyer kjemper mot hverandre for å få gehør for «sitt» prosjekt.