Illustrasjon bremseskjerm på F-35.
Illustrasjon bremseskjerm på F-35. Foto: Forsvarsdepartementet
I Norge opererer vi under mer ekstreme vinterforhold enn de fleste andre land i verden. Det innebærer lave temperaturer, sterk vind, dårlig sikt og glatte rullebaner.
– Å kunne operere kampfly under varierende værforhold, har avgjørende betydning for Forsvarets operative evne, sier statssekretær Øystein Bø i Forsvarsdepartementet. 
 Viktig for oss
Testingen av bremseskjerm på F-35 starter 2. påskedag, og er delt i to hovedfaser. I den første fasen tester piloten hvordan F-35 oppfører seg i luften med en montert bremseskjerm, og hvordan bremseskjermen virker på tørr og våt rullebane. I den andre fasen vil piloten teste bremseskjermen på en isete rullebane. All testingen vil foregå med flyet AF-2, som er et spesialinstrumentert testfly for nettopp dette formålet.
– Integrering av bremseskjerm på de norske kampflyene er viktig for oss. Vi er avhengige av at også F-35 kan operere under ekstreme vinterforhold slik F-16 kan. Det er årsaken til at vi legger så mye ressurser i å få en spesialutviklet bremseskjerm på våre F-35, sier statssekretær Bø.
Krevende værforhold
Etter at de første F-35 kampflyene lander på norsk jord i november 2017, vil de ha integrerte bremseskjerm. Bremseskjermen er nødvendig for å kunne operere kampflyene i krevende værforhold.
Hva skjer når du trykker på den røde «drag chute»-knappen i cockpiten på en F-35? Les intervju med norsk testpilot her.
Hittil har testing av bremseskjerm foregått i simulatorer. Testene i 2017 skal verifisere at den grunnleggende kapasiteten fungerer. Deretter vil testregimet utvides ved å sertifisere bremseskjermen under stadig mer krevende forhold. Den første delen av testingen finner sted på Edwards Air Force Base i California, mens den andre finner sted på Eielson Air Force Base i Alaska. Testingen av bremseskjermen vil pågå frem til våren 2018.
Norge samarbeider med Nederland om utviklingen av bremseskjerm til F-35, og deler på utviklings- og integrasjonskostnadene. Dersom andre land ønsker å anskaffe bremseskjerm på sine fly, vil dette også være mulig for dem. 

Hva er en bremseskjerm?

  • Bremseskjerm er fallskjerm som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet.
  • Det norske bremseskjerm konseptet baserer seg på to deler.
  • Den ene delen er modifikasjoner på selve flyet (ofte omtalt som Group A) som forsterker de delene av flykroppen som skal ta opp de enorme kreftene ved bruk av bremseskjermen, gjør det mulig å feste bremseskjermen til flyet og aktivisere den fra cockpit.
Den andre delen er selve bremseskjermen med “huset” den ligger i når den er montert på bakerst på flyet mellom de to haleflatene (ofte omtalt som Group B).