Det er det største underskuddet selskapet har hatt i et kvartal.
Professor og flyanalytiker Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, NHH, peker på at første kvartal normalt er svakt for alle flyselskap.

Tjener ikke veldig mye nå

– Det hadde allerede kommet antydninger om at resultatet ikke kom til å bli like bra som man har håpet. Men det er viktig å se framover, sier Steen.
Norwegian bygger opp mange nye ruter, og da må flyselskapet ha likviditet.
– Nye ruter koster til å begynne med, og etter hvert skal man begynne å tjene penger. Da er det viktig at man har likviditet til å bære kostnaden. Og det er bekymringen, at Norwegian ikke ser ut til å tjene veldig mye penger akkurat nå, sier Steen til NRK.

Deler bekymringen

Professor i internasjonal ledelse ved Handelshøyskolen BI, Eli Moen, deler bekymringen, spesielt i lys av at selskapet taper penger selv når det er betydelig vekst i antall passasjerer.
Eli Moen
DELER BEKYMRING: Professor Eli Moen stiller spørsmål ved om Norwegian vil klare å bære den kraftige utvidelsen, spesielt i lys av at selskapet taper penger selv når det er betydelig vekst i antall passasjerer.
Foto: NRK
Professoren trekker fram at det i luftfarten lenge har vært en idé om at lavprismodellen ikke egner seg på langdistanse. Det endelige svaret på om det faktisk lar seg gjøre å tjene penger på langdistanse, har ennå ikke kommet.
– Jeg har lagt merke til at veldig mange aksjemeglere den siste tiden har vendt tommelen ned for Norwegian-aksjen. Det er bekymringsfulle signaler, sier Moen.
KOSTER Å VOKSE: I første kvartal lanserte Norwegian 39 nye ruter, blant annet mellom USA, Irland, Nord-Irland, Skottland og Norge.
Foto: Per Einar jansen

Solid passasjervekst

Selskapet kan i første kvartal vise til en solid passasjervekst på 14 prosent til 6,7 millioner.
Men populariteten er altså ikke er nok til å tjene penger. Tøff konkurranse fører til at både Norwegian og SAS taper penger fordi de må tilby billige billetter.
Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen forklarer underskuddet med høyere drivstoffkostnader og en sterkere krone. I tillegg påvirkes tallene av at påsken ikke var i første kvartal, slik den var i fjor.
– Det er viktig å understreke at kontantbeholdningen vår øker og både gjeld og enhetskostnader reduseres, sier Sandaker-Nielsen.
Norwegian skal altså vokse kraftig i år. I løpet av året skal de ha fått inn 32 nye fly, øke antall ruter og ansatte 2.000 til utover de rundt 5.000 som er ansatt per i dag.
Toppledelsen i selskapet har selv påpekt at denne voldsomme veksten vil gjøre det vanskelig å få ned kostnadene ytterligere, fordi opptrening av mannskap og veksten koster penger.

– Norwegian har kontroll

Analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank er enig i at selve resultatet ikke er godt nok. Men han er ikke bekymret for om Norwegian har råd til de nye flyene.
null
HAR KONTROLL: Analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank mener Norwegian har kontroll.
Foto: Berit Roald, Berit Roald / NTB Scanpix
– Flyene kan finansieres ved å selge gamle fly, ved å ta opp lån og ved å bruke pengene som vi forventer Norwegian vil tjene. Vår vurdering er at det er uproblematisk, sier Swedbank-analytikeren.
– Men det er veldig krevende å vokse så mye som Norwegian gjør nå i 2017 og 2018. På den andre siden har selskapet holdt på med dette i mange år og Norwegian har god kontroll, sier Jacobsen