søndag 30. juli 2017

Ryanair- Noen observasjoner


Min første flyvning med Ryanair
Foto: Per Gram

Mye har vært sagt og skrevet om Low Cost Carriers, LCC`s, gjennom årene. Selskapene har totalt endret på publikums oppfatning av flyselskaper generelt og Norwegian spesielt. Man får det man betaler for, synes å være en gjengs oppfatning om disse, men de som ikke er forberedt på de mange åpenbare negative konsekvensene ved måten disse opererer på, får mer enn ofte en overraskelse. I hovedsak fordi de, eksempelvis Norwegian, ikke har samkjøringsavtaler med andre selskaper. Det kommer først og fremst til syne ved tekniske forsinkelser hvor en ikke uten videre kan skaffe erstatningsfly. En gjenganger synes å være at passasjerene får til dels elendig støtte fra  fraktføreren som det kalles, altså fra flyselskapet.

Flysikkerhet
Det ble veldig tidlig i etableringsfasen til Ryanair spådd at de kunne være farlige å fly med fordi alle marginer presses til myndighetenes absolutte minimumskrav. Det ha vært noen tilfeller med for lite brennstoff slik at en har vært nødt til å erklære en nødsituasjon. Det er en stund siden sist, og en kan ikke påstå at det er mindre sikkert å fly med Ryanair enn med andre selskaper. Noen statistikk som viser dette har jeg aldri sett.

Vel vitende om alle disse elementene bestilte jeg en Ryanari billett tur retur OSL - Stansted. Grunnen til at jeg skulle til Stansted var at jeg skulle i begravelse i byen Braintree, like øst av flyplassen, og at tidspunktene for flyvningen passet veldig godt.
Bestilling på nettet går like lett som med Norwegian. SAS har fått mye pepper i det siste på grunn av en endring til deres nettoppsett som kundene dømte nord og ned. Det irriterende moment er all reklamen som fulgte med bestillingsprosessen, slik at de nødvendige elementene for å gjennomføre bestillingen liksom forsvant i masse dritt. Det burde vært en cut the crap bryter et sted. En ser ihvertfall alle de tingene en må betale ekstra for. De er oppe i dagen og bør ikke komme som noen overraskelse for noen. Vekt og størrelse på kabinbagasjen er meget tydelig, akkurat som "straffen" for å sjekke inn senere enn to timer før avgang. Prisen var ikke lav i det hele tatt, ca. kr. 3 000,-

Jeg ventet ved gaten og en rep. fra Ryanair gikk rundt og spurte folk om de var villige til å sende håndbagasjen gratis i stedet for å ta den med i kabinen. Det sa jeg ja til. Allikevel viste det seg at det var minimalt med plass i bagasjehyllene, og mange passasjerer lette febrilsk etter plass. Da observerte jeg noe utenom det vanlige, nemlig at kapteinen i flyet hjalp til med stuingen. Liknet litt på Southwests ordning for en stund siden hvor jeg observerte det samme, også en LCC.

Vel nede i setet så jeg at knappen for å lene setet tilbake ikke fantes. Ei heller nett på seteryggen foran hvor en kan legge boken sin når en får servering. Avstanden mellom seteradene var grei nok, uten å ha målt pitchen nøyaktig. Vi kom i luften på tiden og da startet showet som varte i 1:45. Det var preik i det uendelige, annonsering av varer, salg av skrapelodd, action kamera, brennevin, kosmetikk etc. Allikevel kan jeg ikke si at jeg ble oversett når jeg testet servicen ved to anledninger. Kabinbesetningen satt ikke bak forhenget og pirket seg i tennene eller talte opp kassabeholdningen slik jeg har sett hos mainline carriers.

Vi landet på tiden og bagasjen kom som forventet.

Returen var ganske identisk med første tur, men det var enda mindre plass til kabinbagasje. Da observerte jeg at Ryanair ikke er så strikse som forventet, nemlig flere pax som hadde bagasje utover max målene. Jeg så aldri noen som fikk sjekket at bagasjen passet inn i rammen ved gate`en.

Jeg opplevde nok en gang at OSL sviktet på returen. Jeg har gang på gang her på bloggen klaget over at vi som skal videre innenriks, må sjekke ut bagasjen på Gardermoen for så å sjekke den inn igjen for innenriksdelen. En må altså ut og stille seg i bagasjekø og så inn i security sjekk på nytt. OSL har etablert noe som kalles Connect Norway som skulle ta vare på dette. Funket det? Nei, ikke slik jeg mener det bør fungere. Jeg hadde altså kun håndbagasje. Følgende skjedde: Jeg fulgte skiltene "innenriks transfer" og kom inn i en overraskende sjekk av bagasjen. Dette var etter automatisk sjekk av lesbart pass. Jeg sa at jeg skulle videre til Stavanger, måtte jeg sjekke bagasjen på nytt? "Ja", var svaret. Vel, det ble gjort og jeg kom inn i Duty Free; ikke for ankomst, men avgang. Her var det også transfer innenlands oppslag som jeg fulgte. Jeg kom til en gule dører med en leser for boardingkort og la inn mitt til Stavanger. Intet skjedde. Jeg spurte en dame i gult hva dette skyldtes. Jeg hadde ikke videre connecting flight, var svaret. Jeg måtte så gå ned en trapp og kom inn i ankomst utland hvor jeg måtte ut gjennom toll og så sjekke inn helt på nytt, akkurat som i gamle dager.

Til dette er å bemerke følgende: En bør uansett hvilket selskap en ankommer OSL med, og uansett hvilket selskap en skal videre med, kunne oppholde seg innenfor security området. Det går altså ikke an i dag for oss som skal videre innenlands. Dette er særdeles plagsomt og demonstrerer veldig godt at en bør holde seg unna OSL dersom mulig.

Dersom jeg har gjort noe galt, ikke fulgt riktige skilt eller at systemet er slik, vil jeg gjerne hør mer om det fra personer som bruker OSL oftere enn meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.