mandag 21. august 2017

FlyViking med underrapportering - NRK

Flyselskapet fikk 17 avvik i Luftfartstilsynets rapport: – Vi kan bli bedre
FlyViking har vært for dårlige med rapportering til Luftfartstilsynet. Selskapet hadde 17 avvik under et tilsyn i sommer.

FlyViking fikk påpakning for intet mindre enn 17 avvik hos Luftfartstilsynet.



Ola HelnessJournalist
 Oppdatert i går, kl. 20:11
Den 20. og 21. juni gjennomførte Luftfartstilsynet tilsyn med FlyViking. Direktør for fagavdelingen i Luftfartstilsynet Wenche Olsen sier de følger ekstra godt med nyoppstartede selskap, og påpeker manglende rapportering fra selskapet.
– Vi ser at selskapet ikke er gode på rapportering av hendelser til oss, det har vi også fulgt opp. Vi er veldig opptatte av rapporteringsplikten som ligger i luftfarten, sier hun.
Det er gjort fire tilsyn siden FlyViking startet opp, de fleste av avvikene har lav alvorlighetsgrad.
– Mange av disse avvikene er mer administrative ting som selskapet må få på plass, så er det ett eller to avvik som er mer alvorlig, sier Wenche Olsen i Luftfartstilsynet.
Totalt 17 avvik er registrert i Luftfartstilsynets rapport.
– Vi kan bli bedre
Det er ikke uvanlig at et nyoppstartet flyselskap har en del avvik i starten og Fly Viking har klart å rette sine mangler innenfor fristene. Direktør Stein Terje Dahl sier de jobber med å bli bedre på å rapportere inn til Luftfartstilsynet.

Direktør i FlyViking AS, Stein Terje Dahl.
FOTO: MALVIN ERIKSEN
– Bransjen vår er bygd opp. Basert på rapporter gjør man tiltak og agerer ut fra det. Vi stimulerer alle våre til å rapportere. Både små og store ting, det er det som gir oss feedbacken. Vi kan bli bedre også på det området, sier han.
Ønsker ikke å spekulere i rapporteringer
Dahl forteller at rapporteringsplikten er et viktig fundament i luftfarten, hvor rapportene stammer fra ønsker de ikke å spekulerer vi ikke i.
– Vi tar heller tak og sjekker om det er hold i dem og sjekker de opp mot reglene og manualene vi har. Det kan være folk tror vi gjør ting annerledes enn andre, men alle våre prosedyrer og manualer er godkjente av Luftfartstilsynet. Noen av avvikene rapporterer vi selv, og noe får man gjennom andre kanaler, sier Dahl.
Han mener at alt i alt handler det om å få en sikker operasjon, og jo flere øyne og ører som følger med, jo bedre er det, mener direktøren.
– Men det er klart at man heller ikke må glemme å se på seg selv, heller.
VI har tatt tak i avvikene og skrevet våre tilsvar og actionpunkter. Gjennomgangen fra Luftfartstilsynet vil vise om avvikene er rettet opp i.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.