tirsdag 31. oktober 2017

B767 med nytt liv? - Check-In



Braathens B767 Foto: Airliners

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.
Da Boeings Dreamliner-projekt begyndt at tage i form i 2005, var der mange, der spåede en svær fremtid for Boeing 767-flyet, som den amerikanske flyproducent første gang sendte på markedet i 1982.
Til og med i dag er der produceret 1.103 Boeing 767-fly i forskellige varianter i henholdsvis passagerversioner og i rene fragtversioner, og idag er det kun fragtversionen Boeing 767-300F samt den militære version 767-2C, der produceres, og der er henholdsvis 63 og 38 enheder tilbage i ordrebogen.
Derimod er der ikke ordrer på passagerudgaven, da produktionslinjen til 767-300ER blev lukket ned for et par år siden, efter Dreamliner-produktionen var blevet stabil.
Nu overvejer Boeing Commercial Airplanes at genstarte produktionslinjen. Der skriver den Seattle-baserede amerikanske luftfartsanalysevirksomhed Leeham Co.
Ifølge Leeham er Boeing i dialog med en eller flere kunder, der har et behov for mellem 50 og 60 fly, men det har flyproducenten ikke ikke ønsket at kommentere, da man ikke offentligt “drøfter dialogen med kunderne.”
Skal lukke hullet indtil 797
Ifølge kilder tæt på Leeham Co. skal genoptagelsen af produktionen af 767-300ER lukke det midlertidige hul, der vil være frem til omkring 2025, når Boeing vil være klar med et nyt fly som udløber af projekt New Midrange Aircraft, der almindeligvis kaldes 797-projektet.
Det er ikke første gang, at rygterne om den fornyede 767-produktion når ud til offentligheden. Der har været relativt stille omkring 797-projektet, da der ikke er nogle af Boeings sædvanlige underleverandører, der er blevet kontaktet herom, og det kunne antyde, at der er livsforlængende tiltag undervejs for 767-produktionen.
Den direkte konkurrent til Boeing 767-300ER er Airbus A330-serien hos Airbus, og den europæiske flyproducent har valgt at holde liv i A330´erne, selvom A350 allerede er succesfuldt introduceret i markedet. Herudover kan Boeing 767-300ER også være et godt midlertidig alternativ til 787-8 Dreamlineren, der ikke længere sælger så godt, efter at 787-9 er kommet på markedet.
SAS er et af de selskaber, der gennem tiden har haft Boeing 767-flyet i flåden. I 1990´erne blev samtlige langdistanceruter opereret med Boeing 767-300ER, men i 2001 fik SAS leveret de første A340-300 fly, hvorefter 767´erne blev udfaset de følgende år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.