onsdag 22. november 2017

Falcon 20 pensjoneres

 
Mystere 20 #1
 
Nå settes den første av de norske på bakken for godt. Det er en vakker maskin, faktisk den peneste av alle fly i denne klassen. Ved en tilfeldighet så jeg en brosjyre, formet som en avis, i en klokkeforretning her i Stavanger i dag. Jeg skulle levere et par klokker for reparasjon, det var noen folk før meg så jeg kikket rundt litt. Da så jeg en avis som heter Bell & Ross Tribune datert No 2 2013. Den store overskriften i dette reklamebladet var: "I`ve found our bird". Det var et stort bilde av en forsamling menn foran den første Mystere 20 i en hangar. Mannen som uttrykte disse ord var ingen ringere enn Charles Lindbergh. Han jobbet for Juan Trippe, sjefen i Pan Am, og var sendt ut for å finne et fly som kunne passe det amerikanske markedet. Han ble fløyet til Bordeaux og ankom Avions Marcel Dassault fabrikken få timer før flyet tok til luften på sin første tur. Da uttrykte han sine berømte ord. Det var den 4. mai 1963. I juni samme år var den å se på Le Bourget, en flyplass Lindbergh kjente fra tidligere.

Det gjenstår å nevne at den orginale maskinen ble restaurert til 50-års jubileet i 2013.

Her er bildet som ble tatt i hangaren med delegasjonen fra Pan Am. Lindbergh er nr. 4 fra høyre.

Foto kopiert fra Bell & Ross Tribune. Bell & Ross lager klokker for luftfarten, bl.a. til det svenske Flygvapnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.