Britt Victoria i tradisjonell kjortel
HVERDAGSANTREKK: Hver gang Britt Victoria Høyvik forlater hotellet i Jeddah, må hun ta på seg Abaya og Hijab.
Foto: Privat
– Forskjellen er nesten vanvittig, her sitter jeg jo i andre etasje og flyr flyet. Vi flygere har senger og eget kjøkken.

Hun flyr muslimske pilegrimer til Mekka og Medina. Jobben innebærer derfor at hun må bo i Saudi-Arabia i de periodene hun er på jobb.

Lov å fly Jumbojet, forbudt å kjøre bil

– Vi bor i Jeddah i Saudi-Arabia, og henter pilegrimer fra hele kloden. Indonesia er det stedet vi oftest flyr til og fra, men vi har også hentet passasjerer i Marokko. Når vi flyr last, så er det over hele verden.
Boeing 747-400, et av verdens største passasjerfly.
JUMBOJET: Boeing 747–400 er et av verdens største passasjerfly. På pilegrimsreisene har flyet 450 passasjerer.
Foto: Privat
Som mange vet er det forbudt for kvinner å kjøre bil i det svært konservative landet, i alle fall fram til neste år, da gjelder et nytt dekret fra kongen som gjør at kvinner skal få lov til å kjøre.

Nå må kvinner ha tillatelse fra mannlig verge for å kjøre bil eller reise utenlandsk, som verge menes far, ektefelle, bror eller sønn som er over 10 år gammel.
– Det er unektelig spesielt å være her som norsk kvinne. Skal jeg utenfor hotellet må jeg ha på meg Hijab som dekker håret, og en Abaya som er en lang kjortel. Selv om jeg har vært her i fire måneder, er det fremdeles veldig uvant.
Kontorutsikten fra cockpit er ofte spektakulær
UTSIKT FRA KONTORET: Utsikten fra cockpiten er ofte spektakulær. Pilegrimsflygingene til Mekka og Medina starter ofte fra Indonesia, men Britt Victoria Høyvik har også hentet passasjerer i Marokko.
Foto: Privat
Britt Victoria jobber som det som kalles «Cruise relieff first officer», en jobb som innebærer at hun overtar flygingen av flyet når kaptein eller styrmann skal ha sine lovpålagte pauser.

Når hun har jobbet som dette i om lag to år, vil hun rykke opp til å bli styrmann og få lov til å ta av og lande med flyet.
– Det gleder jeg meg voldsomt til, det er utrolig utfordrende å fly et fly av denne størrelsen. Etter hvert som vi flyr, blir flyet lettere jo mer drivstoff det bruker. Derfor må vi hele tiden beregne på hastighet og høyden vi flyr i. Det skjer noe hele tiden!

Vil hjem til Norge en gang

Jeg elsker å fly jumbojeten, og akkurat nå har lyst til å fortsette som flyger her nede, selv om jeg en dag vil hjem og jobbe som flyger i Norge, avslutter Britt Victoria Høyvik.
Britt Victoria med kollega
Britt Victoria Høyvik med kollega styrmann Atle Brokjøb som også har bakgrunn som flyger i Sola Flyklubb.