onsdag 22. november 2017

Icelandair - Mer om B737 MAX-8 - Check-In





Icelandair Boeing 737 MAX-9 (Foto: Boeing)

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne


Billund får selskab af tre andre skandinaviske lufthavne, når Icelandair næste år begynder at rulle sine nye Boeing 737 MAX-8 fly ud over sit rutenet.

Icelandair er i fuld gang med at planlægge hvor og hvor ofte de første eksemplarer af selskabets nye Boeing 737 MAX-fly skal indsættes. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i september i år, så bliver Billund Lufthavn en af de første lufthavne til at få regelmæssigt besøg af islændingenes nye fly.
Den 7. maj 2018 vil Icelandair nemlig indsætte det moderne mellemdistancefly på ruten mellem Reykjavik og Billund. Dermed bliver en af de fem ugentlige afgange på ruten betjent med MAX´en, mens Icelandair vil benytte de sædvanlige Boeing 757-200 fly på de øvrige afgange.
Nu har Icelandair så løftet sløret for hvilke andre skandinaviske lufthavne, der bliver de første, der vil blive betjent med Icelandairs nye Boeing 737 MAX-8 fly, som selskabet modtager de første tre eksemplarer af i første halvår af 2018.
Overlevende rute
Københavns Lufthavn skal ikke regne med islandsk MAX-besøg. Det kan man derimod godt begynde at glæde sig til i Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda og Bergen Flesland.
Oslo Gardermoen vil få to islandske MAX-besøg den 13. maj og 3. juni samt en ugentlig MAX-rotation fra 23. september.
I Stockholm Arlanda vil Icelandair betjene ruten til og fra Reykjavik Keflavik med Boeing 737 MAX-8 en gang om ugen fra 1. juni til 24. august.
På ruten mellem Reykjavik og Bergen indsættes MAX-fly allerede fra den 1. maj tre gange om ugen. Fra 10. maj vil der være tale om fire ugentlige MAX-flyvninger og fra 19. maj seks ugentlige flyvninger med den nye flytype på ruten, som kun er en sommerrute.
Icelandair lukker desuden sine to trekantsruter Reykjavik Keflavik – Bergen – Stavanger – Reykjavik Keflavik og Reykjavik Keflavik – Bergen – Trondheim – Reykjavik Keflavik ned, så MAX-flyene alene skal beflyve den overlevende rute mellem Reykjavik og Bergen.
Icelandairs nyåbnede Berlin-rute bliver den første til at få glæde af de nye MAX-fly. Det sker fra den 19. marts.
Selvom Boeings nye MAX-fly for mange blot vil være et transportmiddel, så er der mange af de såkaldte flynørder, der går meget op i type og variant. De enkelte lufthavne kæmper da også indbyrdes om at tiltrække de operatører, der har de mest moderne fly, hvad enten der er tale om A320neo og A350-900 fra Airbus eller 737 MAX og 787 Dreamliner fra den amerikanske flyproducent.
Betydelig rabat
Boeing 737 MAX-8 flyet fra Icelandair får en kapacitet på 160 sæder fordelt med otte sæder på Saga Class og 152 sæder i Economy-kabinen, mens Boeing 737 MAX-9 får plads til i alt 178 passagerer.
Icelandair har bestilt i alt 16 eksemplarer af de nye fly, hvoraf ni fly er i MAX 8-varianten og de resterende syv er MAX 9. I 2018 leveres tre fly, seks i 2019, fem i 2020 samt to i 2021.
Flyordren har en værdi på 1,6 mia. dollars, eller lidt mere end 10,1 mia. danske kroner i listepriser. Icelandair hævder dog at have fået en betydelig rabat, da man allerede i slutningen af 2012 placerede ordren hos den amerikanske flyproducent.
De nye fly bruger omkring 20 procent mindre brændstof end de nuværende Boeing 757-fly, hvilket vil styrke selskabets konkurrenceevne i markedet.
Nyeste skud på stammen 
MAX-serien skal afløse Boeing 737Next Generation-serien, der består af Boeing 737-600, -700, -900 og den populære -800, som blandt andre Ryanair, Norwegian, Primera Air, KLM, Southwest Airlines og rigtig mange andre flyselskaber opererer.
Foruden versionerne MAX-8 og MAX-9, så består Boeing 737MAX-serien også af MAX-7, der er den mindste version, samt den største model og nyeste skud på stammen, MAX-10. Efter længere tids spekulationer og rygter bekræftede Boeing under Paris Airshow i juni i år officielt, at man ville bygge MAX-10’eren.
Desuden kunne Boeing præsentere en lind strøm af mere eller mindre forpligtende aftaler med flyselskaber fra hele verden om levering af MAX-10, der forventes at få plads til op mod 230 passagerer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.