torsdag 16. november 2017

Ufattelig utvikling på Island - Check-In

Keflavik International Airport.

Tre nye flyselskaber på en uge


Miraklet på Island vil ingen ende tage. I løbet af en uge har tre nye flyselskaber meldt deres ankomst til vulkanøen i Nordatlanten.

Mens andre lufthavne kæmper for at tiltrække nye flyselskaber, så kan Keflavik International Airport nærmest modtage nye selskaber og ruter i bundter.
Sådan var det også i denne uge, hvor tre nye flyselskaber kunne melde deres ankomst til den hastigt ekspanderende lufthavn. Et af selskaberne var russiske S7 Airlines, der fra 30. juni til 26. august næste år etablerer en sommerrute fra Moskvas Domodedovo-lufthavn. Der flyves hver lørdag med Boeing 737-800.
Et andet selskab, der vil forsøge sig med Island er Luxair fra Luxembourg. Fra den 9. maj til den 27. juni flyver Luxair hver onsdag med Boeing 737-800 til Keflavik International Airport, og kommer dermed med i den uendelige række af europæiske flyselskaber, der har fået øjnene op for de turistmæssige muligheder på Island.
Seneste selskab til at sætte Reykjavik på rutekortet er American Airlines, der er verdens største flyselskab. Oneworld-selskabet meddelte tidligere på ugen, at man fra 7. juni til 27. oktober næste år vil flyve dagligt fra Dallas/Worth til Keflavik-lufthavnen med 176-sæders Boeing 757-200. Dermed følger American Airlines i hælene på Icelandair og WOW air, der også har annonceret en rute til millionbyen i Texas i slutningen af maj næste år.
Seneste har det ungarske lavprisflyselskab også annonceret en rute mellem Poznan og Reyjavik til opstart i sommeren 2018, og den rute kommer i rækken af otte andre til Island fra henholdvis Prag, Budapest, Riga, Vilnius, Gdansk, Katowice, Warszawa og Wroclaw.
Firedoblet passagertal siden 2010
Den islandske succes er ved at blive en udfordring for den internationale lufthavn i Keflavik. På de travle tidspunkter af døgnet er mange tusinde passagerer presset sammen på et relativt begrænset areal, da de to nationale flyselskaber Icelandair og WOW air baserer deres rutenetværk på en hubstruktur, hvor flyene fra Nordamerika kommer ind med rejsende, der skal videre med flyene til Europa og vice versa. Disse fly skulle gerne ankomme til terminalområdet inden for en tidsramme af et par timer, hvorfor infrastrukturen er maksimalt belastet.
Keflavik International Airport har i de første 10 måneder af 2017 opereret med en gennemsnitlig vækst i passagertallet på 30 procent, og i enkelte måneder har væksten været helt oppe på 70 procent. Det følger de seneste års udvikling, der har været ganske imponerende. Siden den økonomiske krise i Island i 2008 og 2009, hvor landets økonomi kollapsede, er det lykkedes at vende skuden til en situation, der er væsentlig mere gunstig end før krisen.
I 2010, der var det første år med passagerfremgang efter den økonomiske krise, var der lidt flere end to millioner passagerer, der rejste gennem Keflavik-lufthavnen, og i 2017 ventes 8,8 millioner passagerer at have benyttet Nordens femtestørste lufthavn. Der er således tale om mere end en firedobling i løbet af syv år.
Passagerudvikling i Keflavik International Airport 2010 – 2016
ÅrAntal passagererProcent
20166.821.358+ 40,4 %
20154.855.505+ 25,5 %
20143.867.425+ 20,5 %
20133.209.848+ 16,1 %
20122.764.026+ 11,7 %
20112.474.806+ 19,8 %
20102.065.188+ 12,7 %

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.