Der skal det ta inn forsyninger og nytt mannskap. Kursen settes så mot et punkt i det sørlige Indiahavet.
Punktet er det mest sannsynlige stedet MH370 med 239 mennesker ombord styrtet natt til 8. mars 2014. Det opplyser (PDF) Australian Transport Safety Bureau.
Ocean Constructor
NORSK SKIP PÅ VEI: Seabed Constructor med hjemmehavn Bergen kom fram til Durban i dag tidlig. Snart skal det ut i søkeområdet.
Foto: Ocean Infinity

Ny metode

Skipet skal bruke seks norske undervannsroboter bygd av Kongsberg Maritime i Horten. Disse skal samarbeide med roboter som holder seg på overflaten.
Folkene i Seabed Constructor vil koordinere denne svermen av roboter for å lete etter flyvraket.
Tre par med roboter vil bevege seg på hver side av skipet. Det melder Hydro International.
Systemet gjør det mulig å undersøke et stort område på kort tid, forklarer det amerikanske selskapet, Ocean Infinity, som skal lede søket.
Hugin robot
AVANSERT ROBOT: Hugin-serien av undervannsroboter fra Kongsberg Maritime er utviklet for å kunne operere selvstendig på inntil seks kilometers dyp.
Foto: Kongsberg Maritime