torsdag 21. desember 2017

Stavangerregionen diskrimineres av flyselskapene

Jeg foreslår at du selv sjekker hva flybilletter koster til Købenavn fra henholdsvis Stavanger og Gardermoen. Velg tilfeldige datoer og du vil se at det er minst 40% dyrere å fly til CPH fra SVG enn fra OSL til CPH. Forøvrig taler innlegget under for seg. (Red.)

SAS-møte med mange løfter.

SAS-sjef Rickard Gustafson lovet et smidigere SAS og flere regionale flyruter fra blant annet Sola under et førjulsmøte som Næringsforeningen i stavangerregionen, Avinor og SAS arrangerte på Scandic Stavanger Airport Hotel onsdag 20. desember.

Sola

Av Jan-Petter Helgesen

Konsernsjef Gustafson opplyste at SAS fortsatt har 19 nye Airbus A320 Neo under bestilling. Fra før er 12 maskiner levert av flytypen. Han viste også til at SAS i 2019 vil få levert ni nye langdistansefly av typen A350.
- De nye flyene vil gi oss muligheter til å åpne flere nye ruter, sa Gustafson.
Han ga imidlertid ingen konkrete eksempler på framtidige flyginger. Heller ikke for Sola gikk han langt i å antyde nye og konkrete SAS-ruter.
Hittil er det bare lansert en ny SAS-flyging fra Sola neste sommer. Det er en ukentlig tur til byen Pula i Kroatia som bare skal flys i løpet av noen få sommeruker.
Den kroatiske byen er heller ingen ny destinasjon fra Stavanger lufthavn. Strekningen ble betjent av konkurrenten Norwegian så sent som sist sommer.
Ellers ble det fra flere av de rundt 100 frammøtte på møtet klaget over det nye nettsystemet for billettbestillinger som SAS har utviklet. Dette fører svært mange kjøpere fra stavangerdistriktet ut på en kjedelig omvei via Oslo når europeiske byer står på reiseplanen. Turen blir dermed både lengre og dyrere enn nødvendig.
Å bestille SAS-billetter ut i Europa via København er nesten helt borte i det nye systemet. Det ble pekt på at en svak nett-situasjon er til fordel for konkurrenten KLM. Gustafson var enig i påstanden og lovet å forbedre nettsalg-tilbudet fra Sola.
Han opplyste også at selskapet for tiden flyr 23 mindre jetfly av typen CRJ-900 med 88 seter. 13 av flyene leies fra det irske selskapet City Air. For SAS er denne ordningen økonomisk fordelaktig. I følge konsernsjefen vil det bli flere tilsvarende leieavtaler i framtiden.
Onsdag satte SAS også i trafikk det første flyet som tilhører et nytt datterselskapet i Irland. Flyet fløy fra London til København. I løpet av kort tid vil SAS  utestasjonere seks fly i London på irsk register  og tre A320 Neo i Malaga i Spania.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.