onsdag 28. februar 2018

SAS-resultatet godt mottatt i markedet - Check-In

SAS-aktien på himmelflugt

Investorerne tog godt imod SAS-regnskabet, og det fik aktien til at stige med næsten ni procent, hvilket øgede børsværdien med over en halv milliard kroner.
Tirsdag var en god dag på kontoret for koncernledelsen i SAS. Præsentationen af regnskabet for første kvartal af 2017/18 fik nemlig øget aktiernes børsværdi med 520 millioner kroner , således at den samlede børsværdi af det skandinaviske flyselskab i dag er på vej mod 6,4 milliarder kroner.
Kursstigningen på 8,92 procent kom som følge af et flot resultat, hvor underskuddet – i det traditionelt svage kvartal – blev mere end halveret fra 697 millioner svenske kroner i første kvartal 2016/17 til 273 millioner kroner i det netop afsluttede kvartal.
Kvartalsregnskabet blev positivt modtaget af aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der mener, at SAS demonstrerer styrke gennem det forbedrede resultat.
“SAS har igennem de seneste mange år nedbrudt værdi på grund af ringe indtjeningsevne. Selskabets nyvundne indtjeningskraft betyder dog rent faktisk, at SAS skaber værdi i øjeblikket,” bemærker Jacob Pedersen.
Øget konkurrence og stigende brændstofpriser
Træerne vokser dog ikke ind i himlen. SAS har nemlig kurs mod stigende brændstofudgifter, der rammer selskabet i de tidlige sommermåneder.
“Netop de stigende brændstofpriser giver mere modvind i de kommende kvartaler, “lyder det fra Sydbank-analytikeren.
Det bliver dog ikke alene brændstofpriserne, der kan genere SAS i løbet af 2018. Det er stadig meget kapacitet i det nordiske marked, og SAS fremhæver Norwegian, Ryanair og Wizz Air som de tre selskaber, der er gået forrest med at øge kapaciteten i markedet.
“Vi forventer, at priskonkurrencen tiltager lidt igen hen over de kommende kvartaler som følge af en højere kapacitetsvækst. Det gunstige økonomiske klima i Europa i øjeblikket taler dog for et højt rejsebehov for erhvervslivet og en høj rejselyst hos forbrugerne. Det vil efter vores vurdering fastholde et konkurrencemiljø, der trods alt er mindre intenst end vanligt i Europa,” understreger Jacob Pedersen.

Scandinavian Airlines Ireland - Airbus A320-200neo i Shannon Airport (foto: corrydave)

SAS: Stor besparelse på ikke-skandinavisk produktion

SAS kan banke enhedsomkostningerne gevaldigt ned ved at lade irsk datterselskab flyve fra base i London Heathrow-lufthavnen med britisk-ansat personale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.