fredag 13. april 2018

SAS kvitter seg med en A340 og kjøper A330-300E - Check-In

SAS Tore Viking - Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn (Foto: Ole Kirchert Christensen)

SAS bestiller nyt langdistancefly

SAS vil udfase det 21 år gamle A340-fly, der blev overtaget fra LAN Chile og bestiller i stedet et helt nyt A330-300E langdistancefly.
SAS kunne tidligere på ugen afsløre, at selskabet har bestilt 50 nye Airbus A320-200neo, hvoraf 35 købes direkte hos Airbus, mens 15 leases fra et eksternt leasingselskab.
Nu kan SAS også løfte sløret for bestilling af et nyt langdistancefly. Det bliver en Airbus A330-300E, som vil blive leveret i foråret 2019. Flyet skal erstatte en ældre Airbus A340-300 (registrering LN-RKP med navnet Torfinn Viking, red.), som SAS fik leveret i 2013 på en seksårig leasingaftale. Flyet havde tidligere tilhørt LAN Chile og blev oprindeligt leveret til Air Canada i 1997.
Listeprisen på det nye fly er 264 millioner dollars, hvilet svarer til 1,6 milliarder danske kroner, men det vil være sandsynligt, at SAS har fået en klækkelig rabat som et led i den store flyordre på 24 milliarder kroner, der blev offentliggjort tidligere på ugen. Flyet vil blive finansieret ved salg og tilbageleasing.
Får fem A330-300E i flåden
I dag består SAS flåden af 16 langdistancefly, hvoraf otte er af typen A330 og de andre otte A340. Fire af A330-flyene er af den særlige Enhanced-udgave med en maksimal startvægt på 242 ton og samtidig længere rækkevidde end de ældre A330-fly, der maksimalt må veje 230 ton ved takeoff.
Ved at erstatte det ældre A340-flyet med en ny A330E vil SAS kunne tilbyde et bedre kundeprodukt tillige med en brændstofbesparelse på op til 20 procent.
SAS har allerede en ordre hos Airbus på otte nye Airbus A350-900 XWB langdistancefly, der vil blive leveret fra slutningen af 2019 og frem til udgangen af 2021.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.