torsdag 31. mai 2018

Beredskapskonferansen 2018



Kjell Grandhagen - Foto: Per Gram

Jeg rakk ikke konferansens første dag, men jeg fikk med meg Grandhagens innlegg i dag den 31.
Han talte under tittelen Trusselbildet nasjonalt/internasjonalt, utvikling. Det var ca. 160 påmeldte til konferansen.

Per-Oscar Jacobsen foredro dag én om UAVèr, noe som er kjent stoff for lesere av bloggen min. Det var også presentasjon av det nye redningshelikopteret som nå blir veldig forsinket. Dette gikk jeg altså glipp av. Det samme med Bell 525 som ble foredratt om.

Grandhagen tok for seg cybersikkerhet og den voldsomme trussel som kom med lysets hastighet. Han viste til innblanding i valgkampen i USA, og også til Trump som hadde snudd opp-ned på det meste og utgjorde en stor ufordring. Her gjaldt det Iranavtalen, klima- og handel, for å nevne noe. Beslutningsprosessen i USA er endret dramatisk.

Grandhagen var innom mange elementer som er kjent stoff for de som ser på Urix, være seg Midt-Østen, Sør-Kinahavet, og ikke minst de store endringene i Europa med Brexit, Ungarn- og nå sist Italia. Kina bryter Folkeretten når det passer dem. Putin er i tenkeboksen for tiden.

Bra foredrag, men mest kjent stoff for de fleste vil jeg tro.

Tidligere GIL Per-Oscar Jacobsen, skriver til meg at det kan være at Insitu frigir en video som kan være av interesse for leseren. Det kommer jeg tilbake til. Insitu? Ja, de presenterte sin ScanEagle på UAV konferansen som Flyoperativt Forum arrangerte i 2008.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.