lørdag 9. juni 2018

Alvorlig luftfartshendelse på Sola, og jeg var vitne

Flydagen på Sola var i år "forvist" til det sørvestlige hjørnet av flyplassen. Det betød at flyene som skulle delta i luften måtte orientere sitt show retning øst - vest eller omvendt. For de som kjenner Sola betyr det i hovedsak på tvers av hovedbanen som går nord - sør. Egentlig et veldig uheldig valg. Det skulle dessverre vise seg at det kunne ført til en ulykke.

Det nest siste innslaget i dag var en Catalina som skulle fly i formasjon med en Spitfire Mk XIV fra vest mot øst. En SAS CRJ fra København var på innflyging mot nord. Catalinaformasjonen fikk beskjed om å holde vest av plassen. Det gjorde de ikke. Det jeg så var følgende: Like før formasjonen når hovedbanen, brekker Catalinaen til høyre og Spit`en til venstre. Sekundet senere ser jeg CRJ`en på avbrutt innflyging, ganske nær både Catalinaen og Spit`en. OK, det gikk bra, men var en støkker for de som fulgte med.

Her ser du bilder jeg tok fra mobilen. Bilde 1 viser formasjonen fra vest mot øst. Dernest Spit`en som brekker venstre og Cat`en som brekker høyre. Det siste bildet viser SAS maskinen og halen til Cat`en.






Jeg regner med at løsningen som i år var valgt for Sola Flydag, ikke blir gjentatt. Valgene er enkle: Kanseller flyoppvisninger på Sola; eller flytt flyshow til der de hører hjemme, nemlig på militærsiden slik som i 2017. Flyinteressen er så stor i området at det siste alternativet er helt naturlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.