torsdag 7. juni 2018

B-36 - Six turnin`and four burnin`

Jeg var vel omtrent 11 år gammel da idrettsforeningen Hermod dro til Falun på stevne. I 1956 altså. I Malung EPA brukte jeg alle lommepengene på et byggesett av B-36. Flyet, sammen med 60 andre, hang i taket på gutterommet som jeg delte med Tom, min bror. B-36 dominerte flysamlingen vår.

Jeg har aldri sett flyet før nå, i forrige måned. I det flotte National Museum of the USAF står det med sine veldige vinger beskyttende over en rekke jagerfly fra samme tidsepoke. Flyet er så stort at det var vanskelig å få tatt bilde av, men det gikk etter litt manøvrering. En får ikke komme inn i flyet slik en kan i C-124 og de gamle presidentflyene. Uansett, flyet er gigantisk, og videoen, hvor du får et par glimt av Jimmy Stewart, gir et godt inntrykk av størrelsen av et fly hvor en tyggegummifyr leder det hele.
Sjekk video her: https://tinyurl.com/ycqz7s7h





Alle bildene er tatt med en liten Sony Cybershot




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.