lørdag 30. juni 2018

Sikkerhetslanding på Shannon den 23. mai - Stå på krava!

Foto: Per Gram

På vei fra London Heathrow til Newark, fikk vi trykkfall i flyet vest av Irland, en B767 fra United, som førte til  en sikkerhetslanding på Shannon. Før ble dette kalt førevarslanding, men det er det ingen som skjønner lenger. Ikke noe drama i det hele tatt, maskene ble ikke utløst. Det ble overnatting fordi besetningen ville slippe opp for lovlig arbeidstid. Vi ble godt tatt vare på og fikk god informasjon. Jeg så for meg muligheten til å besøke stedet hvor "Irish Coffee" ble servert første gang, nemlig i sjøflyhavna på Shannon. Ingen mulighet til det fordi vi måtte holde oss samlet av informasjonsårsaker. Vi fikk klar beskjed om hvordan vi skulle gå frem for å søke erstatning for tapt tid. Kom oss avgårde neste dag med en annen B767. Nådde bestemmelsesstedet, Cincinnati, nær 24t forsinket.

Etter hjemkomst Stavanger sendte jeg all dokumentasjon til United. Etter en tid fikk jeg svar tilbake at de ville erstatte min tapte tid med US$400. Beløpet måtte brukes hos United i løpet av 12 mndr. Hm, tenkte jeg, dette hørtes ikke riktig ut. Jeg sendte saken over til forbrukerrådet som svarte meg ganske kvikt at de mente, basert på mine opplysninger, at jeg skulle ha €600 utbetalt på den måten som passet meg best. Erstatningen skulle absolutt ikke bindes opp til noe spesielt produkt.

Jeg sendte et krav på dette beløpet til United som svarte meg i går den 29. at ja, de hadde vurdert saken min nøye og funnet at jeg skulle få overført €600 til min konto. De innrømmet at det var i henhold til EU lov. Hadde jeg ikke fulgt dette opp ville jeg fått halvparten av det beløp jeg hadde krav på samt at jeg måtte foreta en reise med United i løpet av 12 mndr. dersom jeg skulle ha noe glede av erstatningen.

Jeg sendte hilsen til Forbrukerrådet og takket for god service.

Jeg skjønner godt at det er god forretning i å etablere firmaer som gjør denne jobben for reisende, mot god provisjon. Det er ikke alle som ha ork til å forfølge slike saker, ikke minst fordi regelverket synes infløkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.