mandag 25. juni 2018

Wild Weasel

Dette er en fortsettelse av historien rundt Nels Running i tidligere innlegg.

Jeg visste godt om maj. Gillette. Han var alltid på beer call sammen med Nels. En norsk gjeng med nye F-5`er var innom og måtte av en eller annen grunn overnatte. Anders Angermo var innom messa og vi ble invitert av maj. Gillette hjem til ham. Veldig interessant, men her er en del huller i historien som jeg ikke uten videre kan dekke opp for. Jeg ser av CV`en til Nels at han fløy F-105 ut fra Thailand og Takhli basen. Maj. Gillette sa at han fløy samme flytype i Wild Weasel rollen. Jeg kan ikke huske noe om at han kjente Nels fra tidligere tjeneste. Kanskje han fløy fra en annen base i Thailand, Korat, og at Nels fløy Thud`en i bombeflyrollen. Uansett, han sa at han ble skutt ned og ble reddet under dramatiske omstendigheter, men langt fra alle dramatiske historier er nedtegnet. Jeg finner ikke noe om dette, men så med egne øyne at Gillette fløy med et korsett når han fløy F-5. I følge ham selv brakk han ryggen.

USAF F-5 på Willy Field - Foto: Per Gram

I neste bolk vil du kunne lese om Wild Weasel jobben i Vietnam. Kommer antakelig i morgen den 26.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.