lørdag 14. juli 2018

Helikopter - NH90 skandalen

Et NH-.90-helikopter i ferd med å lande på et av Sjøforsvarets fartøyer. Foto: Forsvaret


Fregattene får NH-90 tidligst i 2022

Forsvarsdepartementet analyserer i sommer forsvarssjef, admiral Haakon Bruun-Hansens, utspill om at samtlige 14 norske NH-90-helikoptre skal prioritere ubåtjakt fra de fem Nansen-klasse fregattene i Marinen.

JAN-PETTER HELGESEN
Sola

Oberstløytnant Knut Erik Oulie fra Luftforsvarsstaben sa under et møte i Luftmilitært samfunn Rogaland tidligere i sommer at han regner med at departementet og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) vil ta en avgjørelse om NH-90-helikoptrene i løpet av høsten. 

Forsvarssjefen, admiral Haakon Bruun-Hansen, mener at Kystvakten må finne andre løsninger enn  NH-90 for sitt helikopterbehov.
Årsaken til at forsvarssjefen vil endre bruken av NH-90-helikoptrene er at maskinene ikke vil være i stand til å produsere nok flytid til å dekke både fregattenes og Kystvaktens behov. I den situasjonen mener admiral Bruun-Hansen at fregattenes anti-ubåtkrigføring ikke kan løses på annen måte enn ved bruk av helikoptre.
Kystvakten kan nytte andre tiltak som for eksempel innleide sivile helikoptre, droner eller satellitt. Dette foreslår forsvarssjefen selv om Kystvakten i åtte år har trent med helikoptertypen som ble bestilt allerede i 2001. 14 NH-90 skulle etter planen være operative både i Kystvakten og på fregattene innen 2008.
Ti år senere er helikoptrene fortsatt under testing og utprøving. Det første fregatt-helikoptret ble levert Luftforsvaret i januar i år – 12 år for sent.

Lite flytid
Etter admiral Haakon Bruun-Hansens vurdering må de 14 bestilte NH-90 brukes til suverenitetshevdelse og støtte for allierte forsterkninger. Beregninger viser at samtlige NH-90 ikke kan produsere mer enn omkring 2100 flytimer i året når maskinene blir operative. Det er langt fra det opprinnelige norske timebehovet på omkring 5400 timer.
Et annet kompliserende problem er timeprisen ved bruk av helikoptertypen. Denne er beregnet til mellom 175.000 og 200.000 kroner per flytime. En formidabel høy kostnad.
Dersom et konkurende helikopter, det amerikanske Sikorsky UH-60 Seahawk, hadde blitt foretrukket i stedet, ville denne maskinen krevd en timepris på rundt 34.000 kroner.
I dag mener mange innen forsvaret og blant politikerne at det var en tabbe å velge det uprøvde NH-90 i motsetning for velprøvde Seahawk. Flere personer med kjennskap til saken mener også at forsvaret bør kansellere hele ordren på 14 NH-90 og heller bestille en nyere versjoner av Seahawk.
Dette var også en aktuell problemstilling som ble reist i 2012. Fra myndighetene ble pristilbud bedt om fra amerikanernes side, men utspillet ble aldri effektuert.
En flytimeproduksjon på 2100 timer vil trolig være nok for fregattvåpenet. Kystvakten har derimot et behov for sin virksomhet på 3450 årlige timer.

Kystvakten taper
Dette er også en forklaring på hvorfor forsvarssjefen vil prioritere samtlige 14 NH-90 for fregattene. Med sitt store flytidbehov må Kystvakten uansett ha behov for alternative løsninger.
Forsvarssjefen vedgår likevel at også Kystvakten har brukt for helikopter til støtte for sin myndighetsutøvelse, overvåking og transport. Bruun-Hansens forslag ble i vinter sendt forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H). Han vil ventelig ta stilling til saken innen sommeren.
Den europeiskbygde NH-90 er en god maskin å fly. Den er imidlertid en avansert sensor - og våpenplattform på høyt teknisk nivå.  Vedlikeholdet er svært krevende. Luftforsvaret har funnet at helikoptret krever rundt 50 timers vedlikehold for hver time i luften.

Dyrt vedlikehold
Det høye timetallet for vedlikehold gjør det komplisert og kostbart å operere helikoptrene.  Etter at det første eksemplaret av seks bestilte maskiner av fregattversjonen ble levert i januar i år, skal et nytt eksemplar overtas av Luftforsvaret i hvert kvartal framover. Dette betyr at samtlige fregatt-helikoptre skal være overtatt innen september 2019.
Mye testing og godkjenning gjenstår før de 14 NH-90 som koster nær 7,5 milliarder kroner blir operative her i landet. Dette vil neppe skje før i 2022. Det er 14 år senere enn opprinnelig planlagt.
Dersom forsvarssjefens råd blir fulgt må også de åtte NH-90 til Kystvakten bygges om til fregattversjonen. De enklere kystvaktmaskinene skal etter planen sendes til fabrikken i Italia for oppgradering fra sommeren.
Ett helikopter flys sørover i halvåret. Arbeidet er av produsenten NH Industries beregnes å ta 22 måneder.
Sannsynligvis blir samtlige norske maskiner bygget om til bruk på fregattene. Det kan kreve ytterligere med tid og nye forsinkelser.

Flygere slutter
Den første helikoptertest på fregattene gjøres i april i år. Testingen blir gjort i samarbeid med Nederland. Det omfatter blant annet operasjonsrammer og hvilke værforhold modellene kan operere under. Også Nederland har bestilt NH-90 til ubåtbekjempelse fra fregatt.
De stadige forsinkelsene og det reduserte flytilbudet gjør at flere flygere i den senere tid har forlatt Luftforsvaret og NH-90- avdelingene. Mange piloter synes det blir for lite flytid og redusert karrieremulighet med det begrensede flytilbudet med de belastede NH-90-helikoptrene.

Skrot alle NH-90
Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (FrP) er blant kritikerne som synes forsinkelsene og skandalene rundt NH-90 har gått for langt. Han frykter at levetidskostnadene for den aktuelle helikoptermodellen vil ende på nesten 30 milliarder kroner.
Ved å betale seg ut av kontrakten og i steder kjøpe amerikanske Seahawk kan forsvaret spare over 11 milliarder kroner, hevder stortingsrepresentanten som er medlem av Stortingets utenriks- og forsvarskomite.
Han viser til det store spriket i flytimekostnad mellom de to aktuelle modellene. Milliarder kroner blir gevinsten på lang sikt selv om vi taper 7,5 milliarder kroner ved å kvitte oss med NH-90, sier Tybring-Gjedde. 
 
FAKTA
NH-90
Type: Maritimt, militært helikopter som kan operere fra skipsdekk.
Produsert: NH Industri som eies av Airbus Helicopters 62,5 prosent, Leonardo Helicopters 32 prosent og Fokker Aerostructures med 5,5 prosent.
Første flyging: 18.desember 1995.
Rekkevidde: 486 nautiske mil.
Hastighet: 162 knop
Vekt: 10,8 tonn
Levert: Mer enn 300 stykker til 13 land.   




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.