fredag 6. juli 2018

Helikopter - Turøy - Hva mener du om opphevingen av flyforbudet Per Gram?

Foto: Bergens Tidende

Da flyforbudet for Super Puma LII og H225 ble opphevet i fjor, ble jeg skikkelig overrasket. Hvordan gikk det an før SHT var ferdig med sin gransking? Jeg skrev om det her på bloggen. Nå viser det seg gjennom det som ble presentert i går: Maskinene må ikke flys selv etter de modifikasjoner som er utført og som EASA og Luftfartstilsynet lot seg forføre av.

Dersom du husker det timeslange TV2 programmet om ulykken fra i fjor ville du se en sekvens fra Solakonferansen i 2016. Airbus Helicopters direktør Guillaume Faury kom for å be om bedre vær. Det var anledning å få et møte med ham, og jeg ble med på det. Jeg fortalte ham i klare ordelag at maskinen ikke kom i luften igjen i vår sektor før gearboxen ble modifisert vesentlig. Akkurat det var med på opptaket til TV2. Nå viser det seg at de modifikasjoner som forledet EASA ikke er vesentlige nok.

Så til hva jeg mener om dette. NRK Hordaland ble i går presentert det: https://tinyurl.com/yb52jwrj

Jeg mener at de som var med på beslutningen om å heve flyforbudet før SHT`s rapport var klar, burde ta hatten sin og gå. "Do you catch my drift"? Det alvorligste er kanskje LT`s desavuering av SHT og deres kompetanse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.