tirsdag 14. august 2018

Helikopter - AW101 alias EH101

I 1988 var EH101 sivilt sertifisert av UK`s CAA. Styret i HS dro til Farnborough for å kikke på den. Maskinen var på den tiden den eneste som tilfredsstilte kravet som da var til Performance Class I; å kunne ta av med max gross wt., få et motorbortfall i den mest kritiske delen av avgangsfasen, for så å velge om en vil fly eller lande tilbake. Under ser du styret, som jeg også var en del av, hos Westland sin stand for å prøvesitte mock up`en:

Foto: Per Gram

I disse dager hvor nær sagt all offshore transport er prisgitt S-92A, er det god grunn til å kikke på sivil sertifisering av AW101. Det går en sivilregistrert maskin i Japan. EASA-prosessen vil kreve en del, men det er absolutt ingen grunn til å underkjenne maskinen som har lang tjeneste i RAF, Royal Marines or Royal Navy. Og ikke å forglemme i RCAF, da under navnet Cormorant. Under ser du undertegnede fly en Cormorant i år 2000 fra Sola:

Foto: Tim Noble

Her i en Cormorant under Helikopterfaglig forums evaluering av kandidater til nytt redningshelikopter på Gardermoen. Foto: Christian Baklund

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.