onsdag 1. august 2018

SAS - Rickard Gustafson fortvilet - Expressen


SAS vd om inställda flygen: ”Förtvivlad”


SAS befinner sig i djup kris där inställda flyg förstört passagerares semester- och affärsresor.
Samtidigt har SAS vd Rickard Gustafson, 54, hållit låg profil. Men nu bryter han tystnaden och erkänner bolagets problem.
– Jag är djupt förtvivlad, säger han.
Samtidigt har bolagets vd hållit låg profil och inte uttalat sig. Istället har ledningen skickat fram företagets vice vd och kommunikationsdirektör.
Det har väckt kritik.
– Det visar på en svaghet, helt klart. En vd är ett företags yttersta varumärke och företrädare, sade varumärkesexperten Eva Ossiansson, forskare vid Göteborgs universitet under måndagen.


Men nu väljer vd Rickard Gustafson att bryta tystnaden.
För Expressen erkänner han att situationen för bolaget inte är bra – men den har sina förklaringar. Han pratar om ett ansträngt trafikledningssystem, försenade leveranser av nya plan, pilotavhopp – och helgens oväder över Arlanda.
Var har du hållit hus den här perioden?
– Jag har jobbat med att försöka få lösningar på plats.
Har du varit på kontoret som vanligt?
– Jag vet inte om jag behöver tala om exakt var jag är, men jag kan lova att jag har jobbat intensivt tillsammans med mina kolleger oavbrutet för att lösa de här problemen.
Är du på semester just nu?
– Jag tycker att jag jobbar. Jag pratar ju med dig. Vi har fullt fokus på att lösa det här.
Många passagerare har ventilerat sin ilska och besvikelse på sociala medier, och den uppkomna situationen är något som Rickard Gustafson beklagar.
Vad vill du säga till de drabbade?
– Jag har full empati och förståelse för att den enskilda passagerare som drabbats är frustrerad. Det är vi också. Vi vill naturligtvis hjälpa alla passagerare att komma fram.

SAS stora kaos 

Många ventilerar sin frustration på företagets Facebooksida, där de är besvikna dels på de operativa problemen, dels att de inte kan komma fram till företagets kundtjänst.
LÄS OCKSÅ: Ilskan bland drabbade passagerare i sociala medier
Hur ser du på det?
– Jag är djupt förtvivlad och beklagar att vi har en ansträngd situation. Det har mycket med att göra med den senaste helgen då vi fick många samverkande faktorer gjorde att vi hade osedvanligt många avlysningar (cancelleringar reds. anm.) under en och samma helg.
– Under sommaren är det svårt att hitta lösningar. Vi har bemannat upp med extra personal i våra callcenters och för våra sociala medier, men när en sådan här peak inträffar så räcker det inte till.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.