tirsdag 12. mars 2019

Etiopia ulykken - Er dette over og ut for Norwegian?

B787-8 på OSL den 9.3,2019 - Foto: Per Gram

Norwegian setter sine B737 MAX8 på bakken. 18 fly betyr voldsomme ekstrautgifter uansett hvordan en snur og vender på dette. Undertegnede kan bli rammet hvis et verste skulle skje; skal fly B787-8 fra Buenos Aires til LGW  med Norwegian samt til SVG med kanskje "vanlig" B737 800. Vel, tøfft blir det uansett for selskapet, og Norwegian er allerede voldsomt utsatt økonomisk, Hvordan dette vil slå ut for Boeing tenker jeg ikke på nå.....

Personlig mener jeg groundingen er riktig. Flyene må konstrueres slik at flygeren bare trenger å trykke på en eneste knapp for å kunne kutte ut automatikken. Det ser ikke ut til å være mulig i dag. Samtidig øker behovet for flygere voldsomt. Det er grunn til å spørre om de får nødvendig trening før de får sitte i et hvilket som helst sete i cockpit. 200 timer høres snaut ut slik som styrmannen på ulykkesflyet hadde. I USA er det krav til 1 500 timer for å bli styrmann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.