fredag 3. juli 2020

SAR - AW101 oppdatering fra Stavanger Aftenblad

Klart for nye redningshelikoptre

Sola: Sea King skulle vært erstattet i 2008. Nå er det bestemt når supermoderne redningshelikoptre kan settes i drift på Sola.
«Det tas sikte på oppstart med nye helikoptre på Sola-basen i september.»
Det opplyser Justis- og beredskapsdepartementet på spørsmål fra Aftenbladet.
Departementet arbeider med å avklare tidspunktet konkret, men en beslutning om oppstart er i realiteten tatt for de supermoderne og skreddersydde AW101-helikoptrene - omtalt som «trolig det råeste verden har sett».
Sola er først ut
Sola er første base ut. Deretter planlegges oppstart ved påfølgende baser, Rygge, Florø, Ørland, Bodø og Banak, muligens i sju til ni måneders intervaller. Regjeringen tar også sikte på å etablere en base i Tromsø i løpet av 2022.
Planen var opprinnelig å bytte ut «svært gamle» Sea King-helikoptre fra 1970-tallet innen 2008.
I 2011 vedtok Stortinget at 16 nye redningshelikoptre skulle være i lufta innen 2020.
Dette målet er umulig å nå, og det er uklart når siste base skal ta i bruk AW101.
Koronaeffekt
17. april i år presenterte regjeringen sin langtidsplan for forsvarssektoren.
Her var planen å sette AW101 i drift på Sola-basen i første halvår av 2020. Det het også at alle de nye redningshelikoptrene «er planlagt å være i drift i løpet av første halvår 2022.»
Men under en måned senere sendte Forsvarsdepartementet nye opplysninger til Stortinget. Departementet skrev i et svar 13. mai at innfasing av nye redningshelikoptre skjer frem mot 2024.
Derfor ba Aftenbladet departementet avklare hva den reelle planen er for når AW101 skal være i sving ved samtlige baser. 2022? 2023? 2024?
Svaret kom 5. juni:
«Det er inngått kontrakt for anskaffelse av 16 nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea King-maskiner. Flere helikoptre er levert til Norge. Leverandøren har utfordringer med utvikling og sertifisering av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende forsinkelser for Forsvarets innføringsprogram. Videre har virusutbruddet forsinket fremdriften, ettersom leverandøren er lokalisert i Nord-Italia og Storbritannia, samt at smitteverntiltak har begrenset Forsvarets bemanning i prosjektets innføringsprogram.
Det ble planlagt å sette de første helikoptrene i drift første halvår 2020. Oppdatert tidsplan tilsier at driftsoppstart forskyves til andre halvår. Det videre innfasingsløpet avhenger bl.a. av varigheten av smitteverntiltak som er iverksatt i forbindelse virusutbruddet. Ytterligere justeringer av fremdriftsplanen er til vurdering. »
Det er altså uklart når AW101 skal være i lufta ved samtlige baser.
AW101 og Sea King
Økt rekkevidde og redningskapasitet gjør at AW101 kan gå lenger ut enn dagens Sea King og redde flere nødstedte.
AW101 vil ha langt bedre rekkevidde, hastighet og evne til å operere i dårlig vær enn Sea King.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.