lørdag 5. juni 2021

Helikopter - Avisingsystemer på Black Hawk og Seahawk


Black Hawk finnes i mange varianter - US Army

For en tid tilbake kom det meg for øre at disse to mye brukte typene, ikke kunne av-ise vitale komponenter under flyging i isingsforhold. Dette ble nevnt i forbindelse med den pågående prosessen om valg av nytt helikopter til Hæren og Spesialstyrkene. Dette medfører ikke riktighet. Undertegnede tok kontakt  med Aircontactgruppen, norsk agent for Sikorsky, for å få fakta på bordet. Det fikk jeg. Begge helikoptertypene har mulighet for avising. 

Etter dette følte jeg en smule uro fordi dette likner noe på NH90 prosessen, en prosess Forsvaret ikke kom godt ut av. Jeg håper at min uro ikke er berettiget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.