lørdag 30. juni 2012
Norsk Helikopterservice AS søker flygere
Helikoptre er sensitive innretninger
E16 stengt på ubestemt tid fordi brannbil krasjet i helikopter
Brannbil krasjet i ambulansehelikopter som rykket ut til ulykke på E16 fredag ettermiddag. Nå kan ikke helikopteret ta av - og køene vokser.
Publisert: Oppdatert:
- Vi sliter, og køene baller på seg, sier politiet.
Ambulansehelikopter kom til stedet og landet i veien, like etter Bolstadtunnelen retning Voss.
Det er jo litt dumt å ta av hvis det skulle medføre at helikopteret stuper i fjorden
Walter Fosse, operasjonsleder
Men i 21-tiden står helikopteret der fortsatt - mens køene vokser på begge sider. Årsak: En brannbil, som hadde rykket ut til ulykken, kom borti rotoren på helikopteret.
- Det var den ene brannbilen som skulle kjøre frem, han kom så vidt ani rotorbladet med glasset på det ene blålyset. Det var et uhell, men på brannvesenets vegne kan jeg bare beklage overfor bilistene som nå står i kø, sier vakthavende brannsjef på Voss, Arnfinn Halringjo.
- Fredag ettermiddag er også det verst tenkelige tidspunktet for noe sånt, med stor trafikk
Køene vokser
I 16.30-tiden i dag ble en kvinne skadet, etter at bilen hennes ble truffet av en bil som falt av en tilhenger på E16 i Voss1.Ambulansehelikopter kom til stedet og landet i veien, like etter Bolstadtunnelen retning Voss.
Det er jo litt dumt å ta av hvis det skulle medføre at helikopteret stuper i fjorden
Walter Fosse, operasjonsleder
Men i 21-tiden står helikopteret der fortsatt - mens køene vokser på begge sider. Årsak: En brannbil, som hadde rykket ut til ulykken, kom borti rotoren på helikopteret.
- Det var den ene brannbilen som skulle kjøre frem, han kom så vidt ani rotorbladet med glasset på det ene blålyset. Det var et uhell, men på brannvesenets vegne kan jeg bare beklage overfor bilistene som nå står i kø, sier vakthavende brannsjef på Voss, Arnfinn Halringjo.
- Fredag ettermiddag er også det verst tenkelige tidspunktet for noe sånt, med stor trafikk
fredag 29. juni 2012
Practical joke or......?
Sjekk videosnutt på 2 minutter: http://tinyurl.com/6lwvxkg
Filmmakers Use UAS to Spy on Facebook, Google HQs
Film-maker and digital rights expert Caroline Campbell and visual artist Nina McGowan have teamed up to use customized UAS to film unseen parts of Dublin city, including the inside of Facebook’s and Google’s headquarters.
Their film, Loitering Theatre, is part of the Science Gallery’s Hack the City exhibition, which aims to “tweak and mash up Dublin’s existing urban systems.”
Campbell — who is a trained lawyer — and McGowan have been interested in drones since they saw a video of a Parrot quadrocopter from CES. Originally they were interested in using the drones purely as a filmmaking tool in order to take aerial shots without expensive helicopters and rigs. However, they very quickly realized that the drones they were using were only toys and that it was hard to turn them into a stable filming platform. They then found out about the Science Gallery’s Hack the City initiative and were keen to use the drones to “democratize surveillance,” as Campbell told Wired.co.uk.
“Some of the most prevalent alternative vantage points on our streets are security cameras, police helicopters and traffic cameras monitoring systems, which are controlled by our authorities and associated organizations,” reads an explanation of the piece on the Science Gallery website. “However these different and unusual viewing points are rarely accessible to the individual citizen or in our control. Loitering Theatrefocuses on the democratization of surveillance that drone flights afford.”
The pair bought a Parrot AR.Drone 2.0 with the 720p camera that streams straight to a smartphone. They then took to the skies of Dublin over a six-week period to capture a new perspective of the city. In addition to exploring some of the empty houses left over from the property boom — ghost buildings — the duo paid a visit to the headquarters of Facebook and Google.
Keeping to public spaces, they flew the drone up alongside the buildings, allowing the camera to peer into the offices. Campbell explains: “Our argument is that Facebook has no expectation of privacy as their founder Mark Zuckerberg at one stage said privacy was no longer a social norm.”
“The security guards were very aggressive. They made up lies about us crashing the drone into their windows and said we were disturbing their employees,” said Campbell. “We feel that it is no more intrusive than something like Google Street View.”
When they peered into the Google building, they managed to spy on a meeting taking place on one of the higher floors. Those inside the building spotted the drone, started filming it on their mobile phones and then closed the blinds.
“We are using the film to highlight the democratization of surveillance and to give a different view of the city by shifting it out of the human perspective of between 5 and 7 feet high,” she said.
The film has proven to be of interest to Irish police, who visited the gallery where the film is being shown and requested that some of the footage looking over Mountjoy prison walls and the Irish President’s house was removed.
Parrot kan kjøpes for 300 dollar.
Flygelederne tar ut ytterligere 6 fra onsdag
NFF har varslet sitt andre streikeuttak ved brudd i mekling
29. juni 2012 kl. 15:28 av Sindre Ånonsen
Ved brudd i meklingen mellom arbeidsgiverforeningen Spekter
og Norsk Flygelederforening (NFF) søndag 1. juli, har NFF nå varslet at de tar
ut ytterligere 6 medlemmer i streik fra og med onsdag 4. juli klokken 0600.
Uttaket kommer i tillegg til de fire medlemmene som
vil bli tatt ut i streik fra mandag 2. juli ved brudd i meklingen. Uttaket blir
gjort ved henholdsvis to ved Oslo kontrollsentral i Røyken, to i tårnet på Oslo
lufthavn, Gardermoen og to ved Stavanger kontrollsentral. Avinor vurderer
konsekvensene det andre streikeuttaket vil ha for flytrafikken og vil komme
tilbake med informasjon om dette.
Ved en eventuell streik er det viktig at passasjerene forholder seg til informasjon fra flyselskapene om egen flygning.
Ved en eventuell streik er det viktig at passasjerene forholder seg til informasjon fra flyselskapene om egen flygning.
Cabin crew, keep your cool
Flight attendant loses cool aboard NYC plane
NEW YORK (AP) -- A flight
attendant on a weather-delayed plane at LaGuardia Airport yelled at passengers
and challenged them to leave the plane if they dared.
The incident involving American
Eagle flight attendant Jose Serrano was caught on video. Flight 4607 to
Raleigh-Durham, N.C., was delayed for five hours on Monday.
Port Authority police were called
to the plane.
American Airlines apologized for
the incident. It said in a statement it did "not believe that the passengers'
frustrations were always met with the level of service that we expect from our
people."
Serrano was removed from the
plane. There were no arrests.
The incident recalled a similar
episode involving a Jet Blue attendant last year who swore at passengers and
pulled the emergency chute on a flight after it landed at Kennedy Airport.
Su-27 down
(AP) Russia's military says one
of its fighter jets has crashed, but its crew of two bailed out safely.
The Defense Ministry said a Su-27
fighter jet went down Thursday during a regular training mission. It fell into a
forest near the Besovets air base in Karelia near Lake Onega, about 700
kilometers (430 miles) northwest of Moscow.
The ministry said that both
crewmen were picked up by a helicopter and remained in satisfactory condition.
The air force has grounded its Su-27 fleet pending a crash probe.
European Cockpit Assc - Fatigue
The European Cockpit Association has
released a video of the demonstration it organised in May, when over 300
pilots and cabin crew stood in front of the European Aviation Safety Agency in
Cologne, calling for rules on fatigue to be based on science and
safety.
The video, lasting just over five minutes,
explaining the Association’s main concerns can be seen at
http://tinyurl.com/br4yzxy
http://tinyurl.com/br4yzxy
Lyns innflytelse på været opp til 100 km unna
Storm researcher calls for new air safety guidelines
June 26, 2012
Aircraft turbulence guidelines should be completely rewritten after new research by Centre of Excellence chief investigator Dr. Todd Lane revealed thunderstorms could produce unexpected turbulence more than 100km away from storm cells.
Microsoft Cloud Computing - Privat nettsky fra Microsoft®: Fremtiden. Les om tjenestene! - www.microsoft.com/PrivateCloud
“It is likely that many reports of encounters with turbulence are caused by thunderstorm generated gravity waves, making them far more important for turbulence than had previously been recognised,” Dr. Lane said.
“Previously it was thought turbulence outside of clouds was mostly caused by jet streams and changes in wind speed at differing altitudes, known as wind shear, but this research reveals thunderstorms play a more critical role,” he said.
Dr. Lane said it is now recognised that thunderstorms have far reaching effects, modifying airflow, strengthening the jet stream and enhancing wind shear at a significant distance from the storm cell itself.
Flights along domestic Australian routes and international routes across the tropics towards Asia and between Australia and the US regularly detour around storm cells. However, this research indicates they may still be close enough to encounter gravity waves and clear-air turbulence.
This unexpected turbulence mid-flight can lead to passenger injuries with around 97% of injuries caused by turbulence during flight occurring because people are not wearing seatbelts. On average, around 15 people are injured every year due to turbulence.
Beyond the immediate safety concerns, it has been estimated that turbulence costs the aviation industry more than $100M a year globally due to associated rerouting and service checks.
Despite this, little research is being done worldwide on near-cloud turbulence according to Dr. Lane, even though improvements in high-resolution atmospheric modeling could generate important advances.
“Ten years ago, we didn’t have the computing power and atmospheric models to answer some of the important questions around turbulence,” Dr. Lane said.
“Now we can answer some crucial questions but there are only a few groups working on this problem. We need more researchers to become engaged to improve the guidelines and passenger safety.”
Currently, many of the world’s guidelines for flying around thunderstorms – including Australia’s - are similar to those produced by the US Federal Aviation Administration (FAA). However, these guidelines do not include information about atmospheric wave processes.
“We are working hard to develop new guidelines to recommend to the FAA that include a proper representation of the physics.”
“We now know a lot more about how thunderstorms cause turbulence than we did when the guidelines were originally introduced,” Dr. Lane said.
“It is time to alter air turbulence guidelines in light of this knowledge and employ new technologies to forecast where it is likely to occur to improve air safety for all air travellers.”.
Provided by Australian Research Council
Air Finland folder vingene
Air Finland ceased flying on Tuesday blaming fuel
costs, overcapacity and a shortage of capital.
The Helsinki based carrier is the latest in the region to cease
trading and follows Malev, Spanair, Cirrus, Cimber Stirling, Skyway and Central
Connect.
Air Finland operated three leased 757-200s to destinations in
Spain, Greece, Turkey and Dubai.
EC225 - Kandidathelikopter som Sea Kingens etterfølger
Foto: Eurocopter
torsdag 28. juni 2012
F-35 - Kostnadsstyringen ikke under kontroll
June 25, 2012
Continued flaws with a program designed to track the cost of the military’s largest weapon system are eating into Lockheed Martin’s bottom line.Late last week, Lockheed learned the military is halting an ongoing review of its internal audit program, the earned value management system (EVMS). Along with that decision, the Defense Contract Management Agency (DCMA) will withhold 5% of the price of the fifth lot of fighter jets — the maximum penalty.
That withholding is an increase from earlier this year. DCMA had withheld just 2% of the contract in late February because Lockheed had submitted a plan to correct shortcomings of its EVMS effort. That amounted to about $600,000 per month, according to DCMA.
EVMS is the monitoring system that allows contractors to make the claim that a program is “on cost and on schedule.” Lockheed’s cost and schedule tracker has been under review since 2010, when the Pentagon opted to decertify Lockheed’s EVMS. At that time, DCMA found fault in 19 out of 32 areas; DCMA is still finding significant issues in 13 areas.
Between January and May, officials from DCMA, the Defense Contract Audit Agency and the F-35 joint program office visited Lockheed Martin’s Fort Worth facility to check on Lockheed’s plan to fix the cost-tracking system, not just for the F-35 but also for the F-22 and the F-16. And while DCMA noted that Lockheed has made progress, “EVMS implementation for F-35 System Development and Demonstration and production contracts remains a major concern,” according to a Pentagon summary statement.
The corrections were expected to be complete by June, but the DCMA suspended the review because it was unlikely that the problems could be corrected by the deadline.
Dette er Afrika.....
Foto: Nigerian Tribune
Written by Shola Adekola, Lagos Thursday, 28 June 2012 The news filtered through the aviation industry, on Wednesday, that Air Nigeria, one of the domestic airlines in the country, had sacked scores of pilots and engineers on its pay roll, that have links with National Association of Aircraft Pilots and Engineers (NAAPE).
According to information gathered, those affected were 12 in number, with the allegation that all those sacked belonged to NAAPE, the umbrella body for pilots and engineers in the aviation industry.
While it was not specific as to why they were sacked, the NAAPE president, Isaac Balami, confirmed the sack and added that the workers were sacked on Monday.
However, he did not speak on the association's next line of action, but feelers reaching the paper suggested that the professional body may have drawn the battle line with the airline.
The chairman of Air Nigeria, however, confirmed the sack to the Nigerian Tribune at about 7.56p.m, on Wednesday, saying it was true that the workers were actually sacked.
The decision to sack the technical staff might not be unconnected with the role they played in recent strike, which the pilots and engineers embarked upon since November 2011 and backed by their national body, NAAPE.
Pilots and engineers in Air Nigeria had embarked on strike for alleged interference and presurising the head of maintenance to operate unserviceable aircraft.
The strike, which grounded the airlines operations, also made their passengers stranded as pilots refused to fly the aircraft while engineers did not certify the airplanes for flight operations.
The NAAPE president, Engr Isaac Balami, had told journalists then that the technical grounding of the airline's flights became necessary following the sack of the Head of Maintenance of the airlines, James Erigba for daring to tell the management that aircraft with snags and due for maintenance could not be used for flight operations.
In his reaction then, Barrister Jimoh Ibrahim accused the workers of mischief saying they did not follow due process before embarking on the strike.
onsdag 27. juni 2012
P-3C Orion.........
..... har stoppet motor nr. 1 og 4 som har fedret propellene. Første riktige svar fra tidligere flygeleder Rolf Messmer. Premien er i pint lager på Duxford til helgen. Her er samme maskinen i motlys:
Andøya Airshow
Nordover Raftsundet i Dakota med Flyvesjef Thore Virik til høyre, og Stein Rugsveen, i nydelig vær.
Foto: Undertegnede med en Samsung Galaxy 3S
Foto: Undertegnede med en Samsung Galaxy 3S
T-6`en ble fløyet av Morten Andreassen
ADS-B Out til AW139
2012: The Year ADS-B Makes Contact
Author: Tim Taylor Categories: ADS-B
The long-standing promise – and impending mandate – of ADS-B might remind aviators of the mediocre sci-fi movie “2010: The Year We Make Contact.” The 1984 sequel to “2001: A Space Odyssey” featured our hero “Dave” vaguely and repeatedly uttering, “Something wonderful is going to happen.”
Pilots and operators have heard for years about the promise of ADS-B for improved air traffic communication, navigation and surveillance. It all sounds, well, wonderful. But any wonderfulness or compliance with the FAA’s 2020 mandatory equipage deadline has been stymied by the absence of the necessary TSO’d avionics for ADS-B “In” (receiving datalink traffic and weather data on cockpit displays.), and ADS-B “Out” (transmitting highly accurate aircraft positions to ATC and other aircraft).
Operators are discovering that 2012 is the year that they are making first contact with real, practical TSO’d and STC’d systems for ADS-B Out. FreeFlight Systems recently issued two news releases showing this.
First, Skywest Airlines in Australia is deploying FreeFlight Systems’ 1203C WAAS/GPS sensor in ADS-B systems for its fleet of Fokker 100s. SkyWest operates in the very busy yet radar-scarce skies over Western Australian’s mining region. The wonderful part of ADS-B Out for SkyWest is far more efficient routing, lower fuel burn and other benefits. And as a bonus, the 1203C GPS/WAAS sensors fulfills a prerequisite for flying RNP (0.3) procedures.
The second piece of news was Chevron and FreeFlight Systems developing an STC for the first rule-compliant ADS-B solution for Gulf of Mexico (GOMEX) helicopter operators. FreeFlight Systems RANGR FDL-978TX ADS-B Out system is going into Chevron’s AW139s.
GOMEX is busy airspace with hundreds of helicopters flying an average of 3,400+ flights daily. That’s in good weather. Now picture those aircraft flying extended-range, over-water missions in hard IFR using SATCOM to manually report their positions and flight paths within a vast grid of 15nm squares that ATC uses to maintain separation without radar. Routes can be complex and a single out-and-back to a deepwater platform can consume one long, stressful day.
The ADS-B infrastructure already covers GOMEX. But like a satisfying ending to “2010,” you just couldn’t get the necessary helicopter avionics with the required approvals. To fill the gap and develop operational know-how, the FAA allowed operators to install early versions of ADS-B that do not meet the final rule. To their credit, the largest and most experienced operators there, including PHI and Era Helicopters, did so and realize the practical benefits daily. Finally closing the gap between availability of rule-compliant systems and the equipage deadline is the gratifying ending for which all operators have waited.
ADS-B Out is here. It’s not sci-fi, it’s not a movie and it is as real as the looming FAA mandate. We may at times be filled with skeptical wonder about complying with such regulations. But actually seeing the benefits of ADS-B Out in use makes it possible to say that something wonderful is happening. And maybe Dave was right after all
Pilots and operators have heard for years about the promise of ADS-B for improved air traffic communication, navigation and surveillance. It all sounds, well, wonderful. But any wonderfulness or compliance with the FAA’s 2020 mandatory equipage deadline has been stymied by the absence of the necessary TSO’d avionics for ADS-B “In” (receiving datalink traffic and weather data on cockpit displays.), and ADS-B “Out” (transmitting highly accurate aircraft positions to ATC and other aircraft).
Operators are discovering that 2012 is the year that they are making first contact with real, practical TSO’d and STC’d systems for ADS-B Out. FreeFlight Systems recently issued two news releases showing this.
First, Skywest Airlines in Australia is deploying FreeFlight Systems’ 1203C WAAS/GPS sensor in ADS-B systems for its fleet of Fokker 100s. SkyWest operates in the very busy yet radar-scarce skies over Western Australian’s mining region. The wonderful part of ADS-B Out for SkyWest is far more efficient routing, lower fuel burn and other benefits. And as a bonus, the 1203C GPS/WAAS sensors fulfills a prerequisite for flying RNP (0.3) procedures.
The second piece of news was Chevron and FreeFlight Systems developing an STC for the first rule-compliant ADS-B solution for Gulf of Mexico (GOMEX) helicopter operators. FreeFlight Systems RANGR FDL-978TX ADS-B Out system is going into Chevron’s AW139s.
GOMEX is busy airspace with hundreds of helicopters flying an average of 3,400+ flights daily. That’s in good weather. Now picture those aircraft flying extended-range, over-water missions in hard IFR using SATCOM to manually report their positions and flight paths within a vast grid of 15nm squares that ATC uses to maintain separation without radar. Routes can be complex and a single out-and-back to a deepwater platform can consume one long, stressful day.
The ADS-B infrastructure already covers GOMEX. But like a satisfying ending to “2010,” you just couldn’t get the necessary helicopter avionics with the required approvals. To fill the gap and develop operational know-how, the FAA allowed operators to install early versions of ADS-B that do not meet the final rule. To their credit, the largest and most experienced operators there, including PHI and Era Helicopters, did so and realize the practical benefits daily. Finally closing the gap between availability of rule-compliant systems and the equipage deadline is the gratifying ending for which all operators have waited.
ADS-B Out is here. It’s not sci-fi, it’s not a movie and it is as real as the looming FAA mandate. We may at times be filled with skeptical wonder about complying with such regulations. But actually seeing the benefits of ADS-B Out in use makes it possible to say that something wonderful is happening. And maybe Dave was right after all
Lavkostselskap i Afrika - Fastjet
EasyJet founder to launch low-cost airline in Africa
By Teo Kermeliotis, for CNN
June 27, 2012 -- Updated 1118 GMT (1918 HKT
Foto via CNN
London, England (CNN) -- A new budget airline backed by
easyJet founder Stelios Haji-Ioannou will soon take to the African skies,
promising to bring low-cost flights to millions of people in the continent.
Dubbed Fastjet, the no-frills carrier
is expected to launch in three to four months, aiming to cash in on Africa's
robust economic growth and a growing appetite for travel by its burgeoning
middle class.
The move comes after
Haji-Ioannou's easyGroup teamed up earlier this month with pan-African
conglomerate Lonrho to create
the low-cost carrier. Lonhro, owner of budget airline Fly540, has agreed to sell
its aviation business to investment firm Rubicon Diversified Investments, in
which easyGroup will hold a 5 per cent stake.
The new business will start
operations using Lonrho existing network in Ghana, Kenya, Tanzania and Angola,
before expanding to more markets in the future.
Ekstremsport
- Person med vingedrakt har kollidert i fjellveggen
En person med vingedrakt skal ha gått rett i fjellveggen i Simadalen. - Meget alvorlig, sier lensmann Øyvind Rosseland i Odda.
Publisert:
Hovedredningssentralen på Sola fikk rundt klokken 16.30 melding om at en person med vingedrakt hadde kollidert i fjellveggen i Simadalen.
- Fallskjermen til vedkommende skal ikke ha løst seg ut før han gikk i fjellveggen, men dette har vi ikke fått bekreftet ennå. Situasjonen er alvorlig, sier redniongsleder Eric Willassen til bt.no1.
Politi er på vei til stedet. Det er også ambulansehelikopteret som var på vei til hanggliderulykken i Odda, som har blitt omdirigert.
Lensmann i Odda, Øyvind Rosseland, er i 16.50-tiden onsdag også på vei til hanggliderulykken i Skjeggedalen, men sier det nylig er kommet melding om en ny, meget alvorlig ulykke i Simadalen.
- Jeg vet ikke eksakt hvilket utstyr det er snakk om der, det er enten hangglider eller paraglider eller fallskjerm. Det skal være meget alvorlig, sier Rosseland.
- Er det snakk om livstruende skader?
- Jeg tror vi holder oss til at det meget alvorlig. Vi har en patrulje på vei dit.
Overskrift i BT i dag:
Omkom i fallskjemulykke
- Fallskjermen til vedkommende skal ikke ha løst seg ut før han gikk i fjellveggen, men dette har vi ikke fått bekreftet ennå. Situasjonen er alvorlig, sier redniongsleder Eric Willassen til bt.no1.
Politi er på vei til stedet. Det er også ambulansehelikopteret som var på vei til hanggliderulykken i Odda, som har blitt omdirigert.
Lensmann i Odda, Øyvind Rosseland, er i 16.50-tiden onsdag også på vei til hanggliderulykken i Skjeggedalen, men sier det nylig er kommet melding om en ny, meget alvorlig ulykke i Simadalen.
- Jeg vet ikke eksakt hvilket utstyr det er snakk om der, det er enten hangglider eller paraglider eller fallskjerm. Det skal være meget alvorlig, sier Rosseland.
- Er det snakk om livstruende skader?
- Jeg tror vi holder oss til at det meget alvorlig. Vi har en patrulje på vei dit.
Overskrift i BT i dag:
Omkom i fallskjemulykke
Hanggliderulykke
Flygelederne - Streik starter pent med 4 mann mandag
Forsiktig streikestart
To flygeledere på Gardermoen og to i kontrollsentralen på Røyken går ut i streik mandag morgen dersom det ikke blir enighet i helgens mekling med Avinor.
Publisert 27.06.2012 kl 16:53 Oppdatert 27.06.2012 kl 17:0
Norsk Flygelederforening satser på en forsiktig streikestart. Fire flygeledere, fordelt på to ved Oslo Lufthavn Gardermoen og to ved Oslo kontrollsentral Røyken legger ned arbeidet fra mandag morgen dersom det ikke blir enighet i helgens mekling.
– Det er jo et beskjedent uttak. Men de kan komme med nye uttak hver eneste dag dersom det blir konflikt. Vi vet ikke noe om eventuelle opptrappingsplaner, sier viseadministrerende direktør og forhandlingsleder Anne-Kari Bratten i arbeidsgiverforeningen Spekter til NTB.
Sørlandsbedrifter leverer til F-35 programmet
Regjeringen arbeider aktivt for å bidra til norsk industrisamarbeid i tilknytning til anskaffelsen av kampflyet F-35. Kitron og Applica Training Systems AS er gode eksempel på at vi lykkes med det arbeidet, sier forsvarsminister Espen Barth Eide. I dag besøker han bedriftene Kitron og Applica som begge nå leverer til det amerikanske F-35 programmet.
I dag ble det klart at Kristiansandsbedriften Applica Training Systems AS også har fått en kontrakt om å levere til F-35 programmet. Applica leverer avanserte nettbaserte treningssystemer, og har fått en kontrakt om å levere et opplæringsprogram for F-35 piloter.
-Jeg vil gjerne gratulere Applica Training Systems med kontrakten, og dette er et godt eksempel på at hardt arbeid gir resultater og at også småbedrifter kan finne en plass innenfor et stort og omfattende internasjonalt program, sier forsvarsminister Espen Barth Eide.
Arendalsbedriften Kitron har vært involvert i F-35 programmet siden 2004 og produserer og leverer i dag en sentral elektronisk komponent til flyene.
-Kitron har utmerket seg som en høyteknologisk bedrift som har vunnet tillit innenfor produksjon av deler til neste generasjons kampfly, sier forsvarsministeren.
Til nå har norsk industri fått kontrakter på over 2 milliarder kroner med det amerikanske F-35-programmet, og norsk industri er i en svært god posisjon for å konkurrere om ytterligere deltakelse.
-Kitron og Applicas suksess er nok et eksempel på at norsk forsvarsindustri har både kompetanse og teknologi som kan hevde seg innen et svært krevende internasjonalt marked. På dette området er et tett samspill mellom industrien og myndighetene svært viktig, og den kraftige veksten i norsk eksport av forsvarsmateriell de siste årene viser at strategien lykkes, avslutter forsvarsminister Eide.
I dag ble det klart at Kristiansandsbedriften Applica Training Systems AS også har fått en kontrakt om å levere til F-35 programmet. Applica leverer avanserte nettbaserte treningssystemer, og har fått en kontrakt om å levere et opplæringsprogram for F-35 piloter.
-Jeg vil gjerne gratulere Applica Training Systems med kontrakten, og dette er et godt eksempel på at hardt arbeid gir resultater og at også småbedrifter kan finne en plass innenfor et stort og omfattende internasjonalt program, sier forsvarsminister Espen Barth Eide.
Arendalsbedriften Kitron har vært involvert i F-35 programmet siden 2004 og produserer og leverer i dag en sentral elektronisk komponent til flyene.
-Kitron har utmerket seg som en høyteknologisk bedrift som har vunnet tillit innenfor produksjon av deler til neste generasjons kampfly, sier forsvarsministeren.
Til nå har norsk industri fått kontrakter på over 2 milliarder kroner med det amerikanske F-35-programmet, og norsk industri er i en svært god posisjon for å konkurrere om ytterligere deltakelse.
-Kitron og Applicas suksess er nok et eksempel på at norsk forsvarsindustri har både kompetanse og teknologi som kan hevde seg innen et svært krevende internasjonalt marked. På dette området er et tett samspill mellom industrien og myndighetene svært viktig, og den kraftige veksten i norsk eksport av forsvarsmateriell de siste årene viser at strategien lykkes, avslutter forsvarsminister Eide.
tirsdag 26. juni 2012
333 skv- - Flott bok om skvadronens historie
Forfatter ob.lt. Håvard Klevberg ved sin stand i hangar G under Andøya Airshow. Boka er basert på Klevbergs doktoravhandling. Foto: Per Gram
Tittel: | Request TANGO - 333 skvadron på ubåtjakt |
Undertittel: | Maritime luftoperasjoner i norsk sikkerhetspolitikk |
ISBN: | 9788215018638 |
Fagområde: | Samfunnsvitenskap |
Utgitt: | 2012 |
Utgave: | 1 |
Målform: | bm |
Sideantall: | 456 |
Innbinding: | Innbundet |
Bokgruppe: | 214 |
Salgsdato: | 20.06.2012 |
Leveringstid: | 3-5 virkedager |
Pris: | 479,- |
Legg i handlevogn >> |
Request TANGO - 333 skvadron på ubåtjakt
Maritime luftoperasjoner i norsk sikkerhetspolitikk
Historien om 333 skvadron er den lille fortellingen i den
store. Det er historien om en liten norsk militær flyavdeling plassert på et
lite sted i Nord-Norge - Andenes - som siden 2. verdenskrig og til i dag har
hatt store strategiske oppgaver i enorme havområder.
Siden
opprettelsen i 1942 har 333 skvadron vært spesialenhet for maritime
luftoperasjoner i norske og tilstøtende havområder. Formålet med denne
virksomheten har vært todelt. I fredstid har hensikten primært vært å fremskaffe
informasjon om aktivitet under, på og over havoverflaten ved overvåking. I
krigstid har maritime luftoperasjoner i tillegg hatt til oppgave å bidra i
kampen om kontroll med havområdene, primært gjennom operasjoner mot fiendtlige
marinefartøyer og spesielt mot ubåter. Etter andre verdenskrig har maritime fly
også hatt en viktig rolle i jakten på militærteknologiens mest slagkraftige og
ødeleggende kjernevåpen som var plassert om bord i avanserte og gigantiske
strategiske ubåter. Utviklingen av 333 skvadron har vært båret frem av større
strategiske behov der Norges forhold til stormaktene Storbritannia og senere USA
og Nato har spilt en stor rolle.Denne rikt illustrerte boken gir en grundig innføring i 333 skvadronens historie og betydning.
Norwegian på Andøya
Under showet på lørdag utføre denne maskinen en flott fly-by. Det var reklame for det som fulgte dagen etter, nemlig åpningen av ruten mellom Andøya og Gardermoen.
UAV`er
First Full Company of Gray Eagle Deployed
General Atomics Aeronautical Systems, Inc. has announced the recent deployment of the first full company of Gray Eagle UAS, F/227.
“Gray Eagle will provide F/227 with 24/7 RSTA [Reconnaissance, Surveillance, and Target Acquisition], precision attack, and communications relay capabilities,” said Frank W. Pace, President, Aircraft Systems Group, GA-ASI. “This system fielding does not rely on a legacy Ground Control Station [GCS], showing our total commitment to the One System GCS/ Universal GCS combined with the Tactical Controlled Data Link [TCDL] architecture.”Following training and internal Army evaluation exercises, F/227 is now deployed with 12 aircraft. Gray Eagle aircraft logged over 1,700 flight hours during a total of 238 flights over the initial seven-month training and evaluation period. In the meantime, a second Gray Eagle company is currently staging its equipment in conjunction with readiness level operator and maintainer training
NH90
Foto: Per Gram
Helikopteret presenterte seg på Andøya Airshow i helgen ved et static display hvor publikum hadde adgang. Bildet viser brigader Atle Bastiansen som blir briefet av en kystvaktflyger. Jeg er nok en gang skuffet over kabinen. Den er så lav at den ikke egner seg som redningshelikopter. Rett og slett. Lenger borte på line sto en Bristow AS332 utstyrt for redning. Den har en takhøyde som bare er 10 cm. mer enn NH90`en, men synes å utgjøre en stor forskjell. Det er nå bare tre dager til anbudspapirene vedr. valg av nytt redningshelikopter går ut. NH90 er en av kandidatene.Throttle levers i Beta range
Det var et Widerøe-fly av denne typen, Dash 8-103, som fikk alvorlige motorproblemer på vei fra Tromsø til Sørkjosen. Foto: Lien, Kyrre
Satte motorene i revers i lufta
Siden har norske og kanadiske luftfartsinstanser diskutert gasshåndtak-design.
Å trekke gasspakene helt tilbake for å reversere motorene er nødvendig for å klare å bremse opp på en kort rullebane.
Men å gjøre det i lufta er meget risikabelt. Derfor er det også mekaniske sperrer for å hindre at det skjer.
Likevel var det dette som skjedde på et Widerøe-fly som var på vei fra Tromsø lufthavn Langnes til Sørkjosen lufthavn litt over klokka 19 tirsdag 21. februar 2006.
Bare tilfeldigheter forhindret at begge motorene ble ødelagt på Dash 8-100-flyet.
Derfor kunne flyet lande trygt igjen i Tromsø med én motor uten andre skader enn de materielle på den ene motoren.
– I mørke i denne høyden og avstand fra Sørkjosen er det lite sannsynlig at besetningen kunne gjennomføre en sikker nødlanding med bortfall av all motorkraft, skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i sin rapport som først nå, mer enn seks år etter hendelsen, offentliggjøres.
For å tilpasse flyets hastighet til den urolige luften reduserte fartøysjefen motorkraften ved å trekke kraftreguleringshåndtakene (Power Lever – PL) bakover for å sette krafttilførselen til laveste nivå (idle).
Men han dro spaken(e) for langt.
Uforvarende kom begge Power Levers bak Flight Idle, og dette ble ikke forhindret av de innebygde sperrefunksjonene. Resultatet ble at begge propellene fikk et ukontrollerbart høyt turtall.
Propellbladene vred seg slik at angrepsvinkelen i forhold til relativ vind gikk mot null. Dette førte til at kraften som trengtes for å rotere propellen gikk mot null.
Det vil si at alt behov for kraftleveranse fra motoren forsvant og propellene ble omgjort til to vindmøller.
Dette skjedde i en situasjon der støv i cockpit ble kastet opp i luften og så ut som røyk i skinnet fra et av lysene som plutselig slo seg på, og det begynte å lukte olje. Samtidig gjorde støyen av propeller i overlydshastighet det vanskelig å kommunisere.
Ditto ubehagelig må det ha vært for de 17 passasjerene bak i kabinen:
For ifølge ferdsskriveren (FDR) har flyet på det meste krenget 58,4 grader til høyre og satt snuten 19,9 grader ned, samtidig som at turtallet på de to motorene økte fra rundt 900 til over 1 500 RPM.
Flyet tapte ikke mer enn 760 fots høyde før flygerne fikk kontroll på situasjonen.
På andre forsøk lyktes besetningen å gjennomføre prosedyrene for "propeller overspeed" og fikk kantstilt propellene (feather).
Spørsmålet er hvordan en rutinert besetning utilsiktet dro gasshåndtaket for langt bakover.
SHT har et par teorier, og ingen av dem peker i retning av noen flygerfeil:
Widerøflygerne lander rutinemessig på korte rullebaner som forutsetter at propellene like etter at landing settes i disc/revers for å sørge for rask nok oppbremsing.
– I utgangspunktet kan det derfor være forståelig at hendlene løftes utilsiktet fordi opphevelse av sperrefunksjonen er en rutinemessig handling som utføres flere ganger hver dag. Særlig kan en slik forklaring være forståelig når handlingen gjøres under et visst tidspress, som i det aktuelle tilfellet, skriver havarikommisjonen.
Videre påpekes det i rapporten at det kreves mer presisjon for å gripe rundt Power Levers uten at fingrene omslutter hendlene, enn det kreves for å gripe rundt hele håndtaket. Særlig er dette en faktor når flyet skakes av turbulens.
I denne perioden var g-verdiene helt nede i -1,077. Dette kan i utgangspunktet føre til et behov for å gripe ekstra hardt i håndtakene.
Hvis fingrene griper rundt hendlene vil massen til fartøysjefens høyre hånd i seg selv kunne gi nok kraft til å oppheve sperrefunksjonen ved en belastning på -1g.
– En kraft på 2 kg, som trengs for å passere Flight Idle, kan heller ikke sies å være en trygg forsikring mot at Power Levers kommer for langt bak. Særlig gjelder dette når flyet skakes kraftig i turbulens, skriver SHT.
Men å gjøre det i lufta er meget risikabelt. Derfor er det også mekaniske sperrer for å hindre at det skjer.
Likevel var det dette som skjedde på et Widerøe-fly som var på vei fra Tromsø lufthavn Langnes til Sørkjosen lufthavn litt over klokka 19 tirsdag 21. februar 2006.
Bare tilfeldigheter forhindret at begge motorene ble ødelagt på Dash 8-100-flyet.
Derfor kunne flyet lande trygt igjen i Tromsø med én motor uten andre skader enn de materielle på den ene motoren.
– I mørke i denne høyden og avstand fra Sørkjosen er det lite sannsynlig at besetningen kunne gjennomføre en sikker nødlanding med bortfall av all motorkraft, skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i sin rapport som først nå, mer enn seks år etter hendelsen, offentliggjøres.
Løpske propeller
Ifølge rapporten ble Widerøes rute WIF922 utsatt for kraftig turbulens under nedstigning.For å tilpasse flyets hastighet til den urolige luften reduserte fartøysjefen motorkraften ved å trekke kraftreguleringshåndtakene (Power Lever – PL) bakover for å sette krafttilførselen til laveste nivå (idle).
Men han dro spaken(e) for langt.
Uforvarende kom begge Power Levers bak Flight Idle, og dette ble ikke forhindret av de innebygde sperrefunksjonene. Resultatet ble at begge propellene fikk et ukontrollerbart høyt turtall.
Propellbladene vred seg slik at angrepsvinkelen i forhold til relativ vind gikk mot null. Dette førte til at kraften som trengtes for å rotere propellen gikk mot null.
Det vil si at alt behov for kraftleveranse fra motoren forsvant og propellene ble omgjort til to vindmøller.
Dette skjedde i en situasjon der støv i cockpit ble kastet opp i luften og så ut som røyk i skinnet fra et av lysene som plutselig slo seg på, og det begynte å lukte olje. Samtidig gjorde støyen av propeller i overlydshastighet det vanskelig å kommunisere.
Ditto ubehagelig må det ha vært for de 17 passasjerene bak i kabinen:
For ifølge ferdsskriveren (FDR) har flyet på det meste krenget 58,4 grader til høyre og satt snuten 19,9 grader ned, samtidig som at turtallet på de to motorene økte fra rundt 900 til over 1 500 RPM.
Flyet tapte ikke mer enn 760 fots høyde før flygerne fikk kontroll på situasjonen.
På andre forsøk lyktes besetningen å gjennomføre prosedyrene for "propeller overspeed" og fikk kantstilt propellene (feather).
Mekaniske sperrer
For å hindre at en utilsiktet kommer inn i det såkalte Beta-området, har hver Power Lever sperre- og varselmekanismer. For å komme inn i Beta-området må først en liten hendel (Release Triggers) løftes cirka fem millimeter opp for å oppheve en mekanisk sperre (se bildet). Varselet er en lydalarm.Spørsmålet er hvordan en rutinert besetning utilsiktet dro gasshåndtaket for langt bakover.
SHT har et par teorier, og ingen av dem peker i retning av noen flygerfeil:
Widerøflygerne lander rutinemessig på korte rullebaner som forutsetter at propellene like etter at landing settes i disc/revers for å sørge for rask nok oppbremsing.
– I utgangspunktet kan det derfor være forståelig at hendlene løftes utilsiktet fordi opphevelse av sperrefunksjonen er en rutinemessig handling som utføres flere ganger hver dag. Særlig kan en slik forklaring være forståelig når handlingen gjøres under et visst tidspress, som i det aktuelle tilfellet, skriver havarikommisjonen.
Videre påpekes det i rapporten at det kreves mer presisjon for å gripe rundt Power Levers uten at fingrene omslutter hendlene, enn det kreves for å gripe rundt hele håndtaket. Særlig er dette en faktor når flyet skakes av turbulens.
I denne perioden var g-verdiene helt nede i -1,077. Dette kan i utgangspunktet føre til et behov for å gripe ekstra hardt i håndtakene.
Hvis fingrene griper rundt hendlene vil massen til fartøysjefens høyre hånd i seg selv kunne gi nok kraft til å oppheve sperrefunksjonen ved en belastning på -1g.
– En kraft på 2 kg, som trengs for å passere Flight Idle, kan heller ikke sies å være en trygg forsikring mot at Power Levers kommer for langt bak. Særlig gjelder dette når flyet skakes kraftig i turbulens, skriver SHT.
Streikevåpen for flygere - Sultestreik
Jeg har skrevet mye om indisk luftfart her på bloggen. Den internasjonale flygerorganisasjonen IFALPA, hvor også Norsk Flygerforbund er organisert, har iverksatt tiltak som du kan lese om under. Nå kommer det nyheter igjen som er verdt oppmerksomhet, og jeg klipper fra Aviation Intl. News:
Air India Pilots Protest with Hunger Strike
AINonline
June 25, 2012, 4:54 PM
When Air India was denied a place in the Star Alliance last summer, one of the reasons cited were claims from some of the airline’s pilots that the company was coercing them to fly longer hours than the terms of the contract required. The airline currently still owes many employees, even ex-patriot pilots, tens of thousands of dollars in back wages as the company struggles to stay afloat. A year ago, some simply wrote all these claims off to disgruntled employees in search of a fresh contract.
In early May, however, members of the Indian Air Pilots Guild (IAPG) representing the 440 original Air India international pilots struck the carrier, claiming Air India management had botched the integration process during the 2007 merger of Air India, operating mostly Boeings, with domestic carrier India Air, flying mostly Airbus equipment. In addition to a host of safety issues, the IAPG said management began offering the original India Air pilots priorities on promotions and pay. Crews from the original India Air, about 660 additional pilots, are still represented by the Indian Commercial Pilots Association (ICPA), adding fuel to rumors that the goal of Air India management is to eliminate the smaller union. The arrival soon of Boeing 787s to Air India that will be shared with both pilot groups has further inflamed the problem with IAPG pilots, who claim they’ve been left out of much of the negotiations.
An IAPG spokesman, Tauseef Mukadam, a Boeing 737 captain at Air India Express, said the company has had no talks with these pilots since the job action began. The IAPG and the ICPA pilots groups have also not spoken to one another. On June 24, IAPG pilots raised the stakes when they began a hunger strike for recognition of their grievances. Mukadam said, “11 pilots in each base, Bombay and Delhi, will take nothing but water until doctors tell them they must eat to live. Then new pilots will take their places. In a show of solidarity, all IAPG pilots fast during the day, every day, and take nourishment only at night.” IAPG pilots claim they will remain on strike, at least until management engages with their group.
A source told AIN that another reason government-run Air India refuses to talk to the IAPG group is so it can offer the old Air India routes to rival carrier Jet Airways, which did have extra capacity prior to the strike. In early May, the source said, “Air India offered 4,000 daily seats. Now that number has dropped to 1,000 per day.”
Because of a shortage of pilots, 14 Air India Boeing 777s are sitting idle at Delhi during the dispute with daily Air India loses being absorbed by the Indian taxpayer. An agreement between the IAPG and the International Federation of Air Line Pilots (IFALPA) prevents any other unionized crews, even ex-patriot pilots, from accepting any Air India work.
In early May, however, members of the Indian Air Pilots Guild (IAPG) representing the 440 original Air India international pilots struck the carrier, claiming Air India management had botched the integration process during the 2007 merger of Air India, operating mostly Boeings, with domestic carrier India Air, flying mostly Airbus equipment. In addition to a host of safety issues, the IAPG said management began offering the original India Air pilots priorities on promotions and pay. Crews from the original India Air, about 660 additional pilots, are still represented by the Indian Commercial Pilots Association (ICPA), adding fuel to rumors that the goal of Air India management is to eliminate the smaller union. The arrival soon of Boeing 787s to Air India that will be shared with both pilot groups has further inflamed the problem with IAPG pilots, who claim they’ve been left out of much of the negotiations.
An IAPG spokesman, Tauseef Mukadam, a Boeing 737 captain at Air India Express, said the company has had no talks with these pilots since the job action began. The IAPG and the ICPA pilots groups have also not spoken to one another. On June 24, IAPG pilots raised the stakes when they began a hunger strike for recognition of their grievances. Mukadam said, “11 pilots in each base, Bombay and Delhi, will take nothing but water until doctors tell them they must eat to live. Then new pilots will take their places. In a show of solidarity, all IAPG pilots fast during the day, every day, and take nourishment only at night.” IAPG pilots claim they will remain on strike, at least until management engages with their group.
A source told AIN that another reason government-run Air India refuses to talk to the IAPG group is so it can offer the old Air India routes to rival carrier Jet Airways, which did have extra capacity prior to the strike. In early May, the source said, “Air India offered 4,000 daily seats. Now that number has dropped to 1,000 per day.”
Because of a shortage of pilots, 14 Air India Boeing 777s are sitting idle at Delhi during the dispute with daily Air India loses being absorbed by the Indian taxpayer. An agreement between the IAPG and the International Federation of Air Line Pilots (IFALPA) prevents any other unionized crews, even ex-patriot pilots, from accepting any Air India work.
Teknologi legger feller for flygerne
NTSB: Cockpit Weather
Displays Could Mislead Private Pilots
WASHINGTON (CNN) - Weather
imagery that private pilots see on cockpit displays - advertised as "real time"
data by some firms - could be up to 20 minutes old, giving pilots a dangerously
false sense of existing conditions, federal safety officials warned this
week.
In each case, the NTSB said, the pilots may have misinterpreted a time stamp on the weather monitor. The time stamps indicated the one-minute time interval used to create the image, and not the actual age of the data used to create the image.
The pilots may not have realized that the images contained much older data, the NTSB said. In the helicopter crash, the weather data available to the pilot was about five minutes old. In the Piper crash, the data was between six and eight minutes old.
In the case of the Piper, the weather display would have indicated that the line of rain showers was one mile east of the aircraft at the moment the Piper crashed in a rain storm.
Both crashes occurred at night, when darkness would have obscured the storms.
"We believe this is really a pitfall for pilots, that they're getting information that actually has a stamp on it that's telling them 'It's one minute old.' 'It's five minutes old.' But in reality the information used to create the image could be significantly older. We think it's important for them to know that," Hersman said.
Aviation experts contacted by CNN said the NTSB alert likely will have little impact on cautious aviators who give wide berth to dangerous thunderstorms, but could impact riskier fliers.
"The conventional wisdom is any severe weather you want to avoid by about 20 miles," said Bruce Landsberg, president of the AOPA Foundation and Air Safety Institute, the nonprofit education arm of the Aircraft Owners and Pilots Association.
"There is some validity" to the NTSB's concerns, he said. "I wouldn't argue the point. Obviously our best defense against people having accidents is a good education," Landsberg said.
"I think we have an opportunity here to take a look at this and say, 'OK, what does this mean' and put this in terms that the average pilot would understand," he said.
Rob Wefelmeyer, a flight instructor at Maryland's Freeway Airport, said pilots need to be aware that Next Generation Radar (NEXRAD) weather data is old. "You don't want to use it to navigate around weather. They have to be very aware that that is old info," he said.
Hersman said modern weather-monitoring systems have increased safety.
While pilots generally know that
weather information is five minutes old, the actual age can be much older, the
National Transportation Safety Board said in a safety alert. That "could mean
the difference between life and death" in rapidly changing weather conditions,
said NTSB Chairwoman Deborah A.P. Hersman.
The problem affects thousands of
general aviation aircraft, ranging from small two-seat aircraft to large
corporate jets, which use Next Generation Radar, or NEXRAD, systems. It does not
impact large commercial jetliners, which use other weather-monitoring
systems.
Old weather information may have
played a role in at least two fatal crashes in recent years, the NTSB
said.
In March of 2010, a med-evac
helicopter crashed in Tennessee when the pilot tried to beat a storm back to his
home base. And in December of 2011, a Piper PA-32 suffered an in-flight breakup
in stormy weather near Bryan, Texas.In each case, the NTSB said, the pilots may have misinterpreted a time stamp on the weather monitor. The time stamps indicated the one-minute time interval used to create the image, and not the actual age of the data used to create the image.
The pilots may not have realized that the images contained much older data, the NTSB said. In the helicopter crash, the weather data available to the pilot was about five minutes old. In the Piper crash, the data was between six and eight minutes old.
In the case of the Piper, the weather display would have indicated that the line of rain showers was one mile east of the aircraft at the moment the Piper crashed in a rain storm.
Both crashes occurred at night, when darkness would have obscured the storms.
"We believe this is really a pitfall for pilots, that they're getting information that actually has a stamp on it that's telling them 'It's one minute old.' 'It's five minutes old.' But in reality the information used to create the image could be significantly older. We think it's important for them to know that," Hersman said.
Aviation experts contacted by CNN said the NTSB alert likely will have little impact on cautious aviators who give wide berth to dangerous thunderstorms, but could impact riskier fliers.
"The conventional wisdom is any severe weather you want to avoid by about 20 miles," said Bruce Landsberg, president of the AOPA Foundation and Air Safety Institute, the nonprofit education arm of the Aircraft Owners and Pilots Association.
Even given a 20-minute lag in
weather information, the 20 miles will provide an adequate cushion, he
said.
But "if you are prone to cutting
corners, particularly around severe weather, (a misunderstanding of the delay in
weather data) could be dangerous," Landsberg said."There is some validity" to the NTSB's concerns, he said. "I wouldn't argue the point. Obviously our best defense against people having accidents is a good education," Landsberg said.
"I think we have an opportunity here to take a look at this and say, 'OK, what does this mean' and put this in terms that the average pilot would understand," he said.
Rob Wefelmeyer, a flight instructor at Maryland's Freeway Airport, said pilots need to be aware that Next Generation Radar (NEXRAD) weather data is old. "You don't want to use it to navigate around weather. They have to be very aware that that is old info," he said.
Hersman said modern weather-monitoring systems have increased safety.
"We think this is great
technology. We think it can be very helpful to pilots," she said. "They just
need to be sure that they have all the correct assumptions about how that
information is displayed to them and what it's based on."
Satellittbasert innflyging
Dersom du har informasjon om utviklingen av LPV til sykehus i Norge så vil jeg gjerne høre om det, også litt om minimas. WAAS: Wide Area Augmentation System. LPV: Localizer Performance with Vertical guidance
WAAS LPV Approach Reveals Expanding Helicopter Airway SystemChildren’s Hospital New Orleans received approval June 18 for a new helicopter WAAS LPV approach to bring arrivals down to a height above landing (HAL) of 270 feet. The new procedure allowing more precise guidance in poor weather was developed by Orange Beach, Ala.-based Hickok & Associates, right now the only developer of helicopter WAAS LPV procedures in the world, according to company president Stephen Hickok. A retired U.S. Coast Guard H3 and Air Force T-1 Jayhawk pilot, Hickok has been involved with the FAA since the early 1990s, developing the first rotorcraft GPS approach criteria and later, in 2007, developing the first FAA-Approved WAAS LPV criteria. Hickok’s specialty not only includes development of helicopter approaches, but also the construction of extensive networks of helicopter routes for private customers such as the system developed for Dartmouth Hitchcock Medical Center in Lebanon, N.H. Hickok said, “In addition to hundreds of miles of low-altitude helicopter routes, this system includes 30 complete IFR approaches.” Hickok said the development process for helicopters at low level is fraught with challenges. “Most heliports sit in an obstacle-rich environment, such as a large urban environment. The National Airspace System is really built for airplanes and airports, not helicopters.”
Les mer om WAAS her: http://tinyurl.com/2zhhlh
WAAS LPV Approach Reveals Expanding Helicopter Airway SystemChildren’s Hospital New Orleans received approval June 18 for a new helicopter WAAS LPV approach to bring arrivals down to a height above landing (HAL) of 270 feet. The new procedure allowing more precise guidance in poor weather was developed by Orange Beach, Ala.-based Hickok & Associates, right now the only developer of helicopter WAAS LPV procedures in the world, according to company president Stephen Hickok. A retired U.S. Coast Guard H3 and Air Force T-1 Jayhawk pilot, Hickok has been involved with the FAA since the early 1990s, developing the first rotorcraft GPS approach criteria and later, in 2007, developing the first FAA-Approved WAAS LPV criteria. Hickok’s specialty not only includes development of helicopter approaches, but also the construction of extensive networks of helicopter routes for private customers such as the system developed for Dartmouth Hitchcock Medical Center in Lebanon, N.H. Hickok said, “In addition to hundreds of miles of low-altitude helicopter routes, this system includes 30 complete IFR approaches.” Hickok said the development process for helicopters at low level is fraught with challenges. “Most heliports sit in an obstacle-rich environment, such as a large urban environment. The National Airspace System is really built for airplanes and airports, not helicopters.”
Les mer om WAAS her: http://tinyurl.com/2zhhlh
Avinor rapporterer.......
Vi reiser mer og lengre
26. juni 2012 kl. 07:54 av Sindre Ånonsen
I løpet av de siste to årene har flytrafikken fra Avinors
lufthavner økt med 19 prosent – og reisen går stadig oftere til destinasjoner
som New York, Bangkok og Dubai.
En reisevaneundersøkelse som Transportøkonomisk institutt har gjort på
oppdrag fra Avinor viser at andelen interkontinentale reiser utgjør 16 prosent
av den totale utlandstrafikken til og fra Avinors lufthavner, og New York er den
mest populære destinasjonen. I 2011 gikk det 210 000 reiser mellom Norge og New
York, og halvparten av trafikken går nå direkte fra Oslo med SAS og Continental,
mot kun en fjerdedel i 2009. Ellers har trafikken både til Bangkok og Dubai hatt
en sterk økning.
Norwegian størst på utland Reisevaneundersøkelsen viser at SAS fortsatt har de største markedsandelene på innlandsreiser med 46 prosent, men Norwegian kommer stadig nærmere med en markedsandel på 37 prosent og en vekst i perioden 2009-2011 på 18 prosent. Når det gjelder utlandstrafikken har Norwegian passert SAS etter en vekst på over 34 prosent i perioden 2009-2011, og selskapet har nå en markedsandel på 33 prosent mot SAS sine 31 prosent.
Av de tre største rutene er det Oslo-Stavanger som har hatt høyest årlig trafikkvekst med nesten 5 prosent årlig siden 2003 – mye relatert til olje- og gassvirksomhet.
Norwegian størst på utland Reisevaneundersøkelsen viser at SAS fortsatt har de største markedsandelene på innlandsreiser med 46 prosent, men Norwegian kommer stadig nærmere med en markedsandel på 37 prosent og en vekst i perioden 2009-2011 på 18 prosent. Når det gjelder utlandstrafikken har Norwegian passert SAS etter en vekst på over 34 prosent i perioden 2009-2011, og selskapet har nå en markedsandel på 33 prosent mot SAS sine 31 prosent.
Av de tre største rutene er det Oslo-Stavanger som har hatt høyest årlig trafikkvekst med nesten 5 prosent årlig siden 2003 – mye relatert til olje- og gassvirksomhet.
mandag 25. juni 2012
Biofuel Flights Take Dignitaries to UN Conference
AIN Air Transport Perspective » June 25, 2012
June 25, 2012, 1:15 PM
The United Nations Conference on Sustainable Development (Rio+20) served as an ideal destination this week for a series of biofuel demonstration flights that transported, among others, ICAO secretary general Raymond Benjamin to Rio de Janeiro for the sessions.
On June 18 a Porter Airlines Bombardier Q400 partly powered with camelina and brassica carinata oil flew Benjamin from Montréal Pierre Elliott Trudeau International Airport to Billy Bishop Toronto City Airport for the first leg of his trip to Rio. Following his flight to Toronto, Benjamin flew on an Air Canada Airbus A319 powered with 50-percent used cooking oil supplied by SkyNRG to Mexico City, where a Boeing 777-200 flown by Aeroméxico and powered by an ASA-supplied jet fuel using camelina, jatropha and used cooking oil took him to São Paulo, Brazil.
On June 18 a Porter Airlines Bombardier Q400 partly powered with camelina and brassica carinata oil flew Benjamin from Montréal Pierre Elliott Trudeau International Airport to Billy Bishop Toronto City Airport for the first leg of his trip to Rio. Following his flight to Toronto, Benjamin flew on an Air Canada Airbus A319 powered with 50-percent used cooking oil supplied by SkyNRG to Mexico City, where a Boeing 777-200 flown by Aeroméxico and powered by an ASA-supplied jet fuel using camelina, jatropha and used cooking oil took him to São Paulo, Brazil.
Syria løs på avtrekkeren
BBC: 25 June 2012 Last updated at 19:38 GMT
Turkey's deputy PM said the CASA search and rescue plane, looking for the F-4 Phantom jet, was not brought down.
He vowed Syria would "not go unpunished" but that Turkey had "no intention" of going to war.
Nato will discuss the downing of the jet on Tuesday at a meeting called by Turkey, a member state.
Syria shot at second plane, Turkey says
Turkey says Syria fired on one of its
planes that was taking part in a rescue operation for a warplane shot down by
Syrian forces last Friday.
Turkey's deputy PM said the CASA search and rescue plane, looking for the F-4 Phantom jet, was not brought down.
He vowed Syria would "not go unpunished" but that Turkey had "no intention" of going to war.
Nato will discuss the downing of the jet on Tuesday at a meeting called by Turkey, a member state.
Nils Christensen - Krigshelt og litt til......
Nils ble født den 15. august 1921. Etter skolen begynte han hos Wilhelmsen og seilte der til krigen begynte. Han endte opp i Little Norway og utdannet seg som motor- og skrogmekaniker på Mosquito og PBY Catalina hvor han også var skytter. Han var altså ved 333 skvadron som opererte begge disse flytypene. Han fortsatte i Luftforsvaret til 1947 da han begynte i DNL som mekaniker på Dakota og DC4 Skymaster. I 1951 emigrerte han til Canada hvor han jobbet hos deHaviland og så hos Sault Airways, en bush operatør i Sault Ste. Marie. Familien flyttet vestover og i 1956 ble Nils sjefsmekaniker i Victoria flying club. Han ble så besetningsmedlem ombord i Martin Mars flybåter operert av Forest Industries Flying Tankers. To av disse gigantiske maskinene flyr enda ut fra Port Alberni. Han jobbet for et par andre flyselskaper før han startet Viking Air i 1970. Han startet opp med tre mann med vedlikehold av alle typer fly.
Har du fulgt med i timen, så vet du at Twin Otter patentet er kjøpt av Viking Air som nå har en fire års venteliste på flyet! Gåttabanen, sier jeg. Nils har vært gift med Sheila i 65 år, og jeg traff henne og datteren Marit også. Nils ble nylig utnevnt som medlem av Canadas Aviation Hall of Fame. Nils og kona bor på Salt Spring Island rett ved Vancouver Island. Hans historie er interessant og noen bør kikke nærmere på hans spennende karriere.
Norwegian til Andøya - Koster kommunen 140 000
Foto: Per Gram
Det er det kommunen måtte squeeze ut av kommunekassa for å få Norwegian til å betjene Andøya. Likner måten Ryan Air opererer på. Vel, under stort festivitas åpnet ruten i går med nær fulle fly fra Gardermoen og i retur. Jeg var ombord sørover sammen med bl.a. en del andre som hadde deltatt på jubileet til 333 skvadron. Norwegian markedsførte seg også under flyshowet på flystasjonen lørdag med bl.a. en flypast.Fasilitetene på flyplassen er veldig trange og er ikke beregnet på denne type fly. Det er 30 år siden det var direktefly mellom Andøya og Oslo.
søndag 24. juni 2012
Familie reddet etter sjøflyulykke i Brønnøysund
Et ungt kjærestepar reddet en familie på fem ut av vannet da sjøflyet de satt i havarerte under landing i Brønnøysund søndag ettermiddag.
Tips oss! Telefon: 22 80 85 80 | tips@abcnyheter.no
Foto: NTB Scanpix
Søndag 24.06.2012, kl. 18:36
Oppdatert: Søndag 24.06.2012, kl. 19:29
De to 18-åringene hadde ankret opp i området og filmet hele innflygingen. De ringte 113, før de kastet seg i båten og plukket opp de tre barna og deres foreldre som var om bord i det havarerte flyet, opplyser politiet.
– Sjøflyet tippet forover under landing på sjøen. Fem personer er innlagt på sykehus i Sandnessjøen, hvor de trolig blir til observasjon over natten. Tilsynelatende er det bare snakk om lettere skader, sier operasjonsleder Geir Riise i Helgeland politidistrikt til NTB.
Politiet skryter av de heltemodige tenåringene for redningsinnsatsen.
– Da flyet skulle gå inn for landing, dumpet det først ned i vannet én gang. Da det skulle ta nedi for andre gang, landet det på den ene siden og tippet over, sier Odin Dybos til VG. Han og kjæresten Marit Kvalø reagerte lynraskt da de ble vitne til havariet.
– Sjøflyet tippet forover under landing på sjøen. Fem personer er innlagt på sykehus i Sandnessjøen, hvor de trolig blir til observasjon over natten. Tilsynelatende er det bare snakk om lettere skader, sier operasjonsleder Geir Riise i Helgeland politidistrikt til NTB.
Politiet skryter av de heltemodige tenåringene for redningsinnsatsen.
– Da flyet skulle gå inn for landing, dumpet det først ned i vannet én gang. Da det skulle ta nedi for andre gang, landet det på den ene siden og tippet over, sier Odin Dybos til VG. Han og kjæresten Marit Kvalø reagerte lynraskt da de ble vitne til havariet.