Norwegian utelukker ikke langdistanserute fra Stavanger
Og da blir det en direkterute som alle har råd til.
Publisert: Oppdatert:
Lagre
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til Aftenbladet at Norwegian ikke kan love Stavanger-folket noen ny langdistanserute i dag.
- Men vi skal ikke utelukke at det blir noe fra Stavanger i framtiden. Det er lov å håpe på det, sier han.
Norwegian startet langdistanse-satsingen sin i fjor, og bygger seg opp med crew-baser i Fort Lauderdale, New York og Bangkok.
- Vi ser at nordmenn er glade i å reise langt og mye. Derfor har vi allerede lansert en ny rute fra New York til Bergen, sier Sandaker-Nielsen.
- For vårt vedkommende er det naturlig å se på ruter fra de stedene vi har baser i dag. Dette er i dag i New York, Bangkok og Fort Lauderdale. Da er det bare å se på rutekartet og legge to og to sammen.
Ruten er hovedsaklig en forretningsrute. Flyet blir en Boeing 737 700 med 44 seter, en ren business-jet, ifølge konserndirektør Eivind Roald i SAS.
Prisene kommer dermed til å ligge på det SAS beskriver som "konkurransedyktige business class-priser".
Et søk på nettsidene til konkurrerende flyselskaper som tilbyr reiser til Houston med en mellomlanding, viser at prisen for en tur-retur reise til Houston koster i overkant av 30.000 kroner.
- Vi har en litt annen modell enn det SAS har lagt opp til her. Vi satser mer på markedet for fritid og feriereiser, i tillegg til at vi også skal ha et attraktivt produkt til forretningsreisende. Tall viser at ferie- og fritidstrafikken på langruter utgjør så mye som 85 prosent. For oss handler det å favne bredt. Vi følger filosofien vår om at alle skal ha råd til å fly, sier han.
- Når kan vi forvente oss nyheter fra dere?
- Det tar litt tid å planlegge en ny rute. Det er mange faktorer som spiller inn. Det skal passe inn i en større sammenheng, og det avhenger blant annet av hvor mange fly som er tilgjengelige, sier Sandaker-Nielsen.
- Men vi skal ikke utelukke at det blir noe fra Stavanger i framtiden. Det er lov å håpe på det, sier han.
- Vi ser at nordmenn er glade i å reise langt og mye. Derfor har vi allerede lansert en ny rute fra New York til Bergen, sier Sandaker-Nielsen.
- For vårt vedkommende er det naturlig å se på ruter fra de stedene vi har baser i dag. Dette er i dag i New York, Bangkok og Fort Lauderdale. Da er det bare å se på rutekartet og legge to og to sammen.
Oljesmurt direkterute
Norwegians konkurrent SAS lanserte på mandag en ny direkterute mellom oljebyene Stavanger og Houston i USA.Prisene kommer dermed til å ligge på det SAS beskriver som "konkurransedyktige business class-priser".
Et søk på nettsidene til konkurrerende flyselskaper som tilbyr reiser til Houston med en mellomlanding, viser at prisen for en tur-retur reise til Houston koster i overkant av 30.000 kroner.
- Alle skal ha råd til å fly
Sandaker-Nielsen sier at dersom Norwegian lanserer en langdistanserute fra Stavanger, er målet at flest mulig skal kunne benytte seg av dette tilbudet.- Når kan vi forvente oss nyheter fra dere?
- Det tar litt tid å planlegge en ny rute. Det er mange faktorer som spiller inn. Det skal passe inn i en større sammenheng, og det avhenger blant annet av hvor mange fly som er tilgjengelige, sier Sandaker-Nielsen.