søndag 30. november 2014

Sola - Ikke klar for å ta imot de store? Men, leste flygerne NOTAM?

SOLA
JAN-PETTER HELGESEN

Lufthavnadministrasjonen og flygeledelsen på Stavanger lufthavn, Sola, dummet seg ut da fraktmaskinen til Lufthansa Cargo skulle lande lørdag kveld. Flyet, en Boeing 777F, kom i sin ukentlige rute fra Houston.
Da pilotene ba om landingstillatelse svarte flygelederen at de måtte lande på bane 11, dvs fra vest over Solabukten på østvestbanen. Da svarte flygeren på den store fraktmaskinen at det var i strid med Lufthansas regler å lande på bane 11. Klarering ble deretter gitt for landing på bane 18 over Hafrsfjord.
Da flyet skulle fortsette til Frankfurt ga flygelederen på ny klaring på bane 11. Atter en  gang  måtte Lufthansa-flygerne svare at det var i mot selskapets regelverk å bruke denne banen.
Da svarte flygelederen i tårnet at taksebanen til avgang bane 18 var stengt av anleggsmaskiner som drev på med vedlikeholdsarbeider på banen  lørdag kveld. Disse måtte først fjernes dersom Boeing 777-flyet skulle ta av fra nord.  
Alternativet var at fraktmaskinen tok såkalt back-track til avgangspunktet, men også dette måtte først klareres med selskapets ledelse,

Moralen er at Sola har sagt ja til å ta i mot store fraktmaskiner på faste ruter, men glemmer at disse krever spesielle forhold for å betjene flyplassen. Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen må stramme opp folkene sine nå når lufthavnen har tatt et lite steg framover  og skal konkurrere blant de store fraktflyplasser i Europa.  

lørdag 29. november 2014

Rakttoppskytning i Barentshavet

Russland testet i går interkontinental rakett i Barentshavet

Raketten ble skutt opp fra en undervannsbåt. Vel, ikke noe nytt det. Her er et bilde jeg tok umiddelbart etter en slik oppskytning tidlig på 70-tallet.

Ikke så mye å se akkurat, men allikevel......

fredag 28. november 2014

F-35 - Prisen per enhet er på vei ned

F-35 Unit Costs Coming Down, But Still Well Over $100 Million

 - November 25, 2014, 10:05 AM
The F-35A will still cost well over $100 million in 2016, and the F-35B and F-35C versions even more. This is the first F-35A for the Royal Australian Air Force, making its maiden flight last September. (Photo: Lockheed Martin)
The unit price of the F-35 Lightning II stealth fighter has fallen again in the latest production lot to be agreed, but is still well above $100 million. Lockheed Martin announced this week an agreement signed with the Pentagon for 43 airframes in the eighth low-rate initial production lot (LRIP-8). The company said that the average cost for the airframes is 3.5 percent lower than in the LRIP-7 contract signed last year, and 57 percent lower than the firstLRIP-1 airframes.
Negotiations for the separately procured F135 engines are conducted separately with Pratt & Whitney and are running behind the airframe agreements. A deal for the 36 engines needed for LRIP-7 was concluded only last month. If the average cost of those powerplants ($18.8 million) is added to the unit costs specified this week for the LRIP-8 airframes, the result would be about $113 million for an F-35A, $120 million for an F-35B and $133 million for an F-35C. However, that calculation overestimates the cost of the F-35A/C versions and underestimates the cost of the F-35B with its more expensive STOVL powerplant. P&W has declined to disclose the breakdown of the engine cost by F-35 variant.
LRIP-8 will include the first F-35As for Israel (two), Japan (four), two more each for Norway and Italy, and 19 for the U.S. Air Force. The UK will receive four F-35Bs—its first operational aircraft—and the U.S. Marine Corps will get six, plus a single F-35C, with three more F-35Cs going to the U.S. Navy. Deliveries will begin in the early spring of 2016.
Lockheed Martin noted that it will be responsible for any cost overruns on the LRIP-8 contract. It will return 20 percent of any underruns to the U.S. government. A “concurrency clause” requires Lockheed Martin to share equally with the government any changes arising from the ongoing system development and demonstration phase. A total of 115 F-35s have been delivered to date, including test aircraft.

Flygerutdannelse - Sjekk DN i dag

Utdannelse

Flyr til himmels på statens regning

Disse pilotstudentene slipper å dra til Sverige for å lære å fly.
    –Jeg er for lav for flysetet, så jeg må bruke pute for å kunne se ut, sier Aina Lokøy (22).

Hun studerer luftfartsfag ved Universitetet i Tromsø og kan kalle seg pilot til sommeren. Hun og de 23 andre tredjeklassingene blir de første som tar hele bacheloren i Norge. Før måtte studentene til Sverige for å ta praksisen ved Trafikflyghögskolan tilknyttet Lunds Universitet i Skåne. Først nå har Norge tilsvarende utstyr.

– Nå kan vi endelig stå på egne vinger, sier seksjonssjef Terje F. Olsen.

Millioner fra staten

University of Tromsø School of Aviation (UTSA) er eneste statsfinansierte trafikkflyverutdanning i Norge.
Lokøy og de andre studentene koster staten rundt én million hver å utdanne. De private alternativene i Norge koster omtrent det samme, men der må studentene betale selv.
– Det er viktig for bransjen å være en del av det akademiske systemet, det var jo nesten den eneste bransjen igjen utenfor, sier Olsen.
Ifølge flyprodusenten Boeing, er det behov for 498.000 piloter fra 2013 til 2032 på verdensbasis. Omtrent 100.000 av disse pilotjobbene er ventet å komme i Europa. Det gir et årlig pilotbehov på 5000 piloter. Det er ifølge Luftfartstilsynet omkring 1600 piloter som i dag har kommersielle sertifikat utstedt av norske myndigheter.
Disse fire får kommersielt flysertifikat finansiert av staten. Fra venstre Aina Lokøy (22), Stener Berg (22), Adrian Barone (28) og Christian Parr (23) stiller opp for fotografen. Foto: Thomas Haugersveen
Studentene har værmøte hver morgen, hvor de vurderer flyforhold og studerer kart og flyruter. Fra venstre: Adrian Barone (28), Christian Parr (23) og Aina Lokøy (22). Foto: Thomas Haugersveen
 
Aina Lokøy sjekker instrumentene i flycockpiten. All flytrening foregår fra Bardufoss flyplass. Hun er den eneste kvinnen i klassen som teller 12 studenter tilsammen. Foto: Thomas Haugersveen
 
Rutinemessig inspiseres flyvingene før takeoff. – Jeg sjekker at det ikke ligger noe inne i disse rommene her, som fugler, sier Aina Lokøy. Foto: Thomas Haugersveen
Kart studeres før alle flyturer. I flysimulatoren kan studentene lande omtrent over hele verden. Foto: Thomas Haugersveen
Disse fire får kommersielt flysertifikat finansiert av staten. Fra venstre Aina Lokøy (22), Stener Berg (22), Adrian Barone (28) og Christian Parr (23) stiller opp for fotografen. Foto: Thomas Haugersveen

Tøffe værforhold i nord

Lokøy går gjennom hele sjekklisten før hun tar det lille enmotorsflyet, en Cessna 182 T, ut på flytur.
«Preflight inspection. Parking break. Gear. Throttles. Masterswitch. Props.»
– Det er system i alt, selv om det ser mye ut, sier Lokøy om instrumentene i cockpit.
Studentene flyr minst på denne tiden av året. Det er kun to timer med dagslys, og værforholdene kan bli røffe. Vindstyrken er på 25 knop, 45 kilometer i timen, noe Lokøy merker på det lille flyet.
– Når vinden kommer fra siden som nå, må du ha vingen ned og inn i vinden, så ikke vingen letter og flyet går rundt. Det er også en større utfordring å lande med sidevind. Men dette er ting vi øver på hele tiden, sier hun.
– Blir du noen ganger redd?
– Jeg blir ikke redd, men det kan være ekkelt. For eksempel første gang du flyr i en dal med mye turbulens. Men jeg vet jeg har kontroll. Vi flyr ikke hvis vi er usikre på om det går bra, sier hun.

Samarbeider med selskapene

Det tar kun to til fire måneder før studentene selv får prøve seg bak spakene. Først i småfly, deretter i simulator. Gigantmaskinen til en verdi av 600.000 euro brukes mest til å trene på instrumentflyvning, navigasjon, og pilotsamarbeid. Instruktøren kan legge til snø, sol, vind og tåke. Opprette en «engine failure». Sørge for at flyet steiler.
I løpet av utdannelsen får de 220 flytimer, inkludert simulatortrening.
Det varierer hvor studentene søker seg etter utdannelsen, men av kullet som var ferdig i 2011, gikk nesten alle til Norwegian, fordi selskapet kom med ønsket om å rekruttere alle.
– Vi skal være forsiktig med å binde oss til enkeltselskap, sier Terje F. Olsen.
Seksjonslederen forklarer at flyselskapene SAS, Norwegian, Widerøe og Lufttransport er med i luftfartsutdannelsens styre.
Det er ifølge Olsen stor forskjell på hvilke fly studentene ønsker å styre når de er ferdig utdannet.
– Noen er bestemt på å fly Widerøe i nord, men andre vil inn i en jet så fort som mulig, sier han.
Aina Lokøy vil gjerne starte å jobbe for et mindre selskap, i samme type fly de bruker på studiet. Såkalt bushflyving i Afrika eller Asia frister også, men 22-åringen sier at det endelige målet er å bli kaptein.

Bush ops. ikke særlig helsebringende - Canada


Federal safety board to investigate causes of alarming number of fatal air-taxi crashes in Canada

The federal transportation safety board will conduct a safety issues investigation into the causes of a troubling number of fatal crashes in Canada involving air-taxi operations - commercial flights with fewer than 10 passengers.

The board noted that 175 people - 59 in B.C. - have died in the air-taxi sector during the past decade, representing 65 per cent of all commercial aviation fatalities.

Rather than investigate the cause of an isolated crash, as it usually does, the board will address a range of underlying issues that contribute to air-taxi accidents, including inadequate risk analysis, pilot decision making and weather.

While commercial air travel is widely recognized as the safest mode of travel, the risks do increase when flying with smaller operators.

Transport Canada reports that the air-taxi sector was responsible for 18 of 39 accidents involving commercial aircraft in 2013, and five of seven deaths.

SAS med tabbe?


Kunder forlater SAS etter store kutt i bonusprogrammet

SAS kutter kraftig i sitt bonusprogram, SAS Euro Bonus. Det får noen av selskapets mest lojale kunder til å si farvel og gå over til konkurrentene.
SAS har gitt sine bonuskunder en skikkelig «black friday». Men i motsetning til butikkenes supertilbud gjør SAS endringer i sitt populære bonusprogram, EuroBonus, som får kunder til å rase.
- Dette er en ren massakre av et bonusprogram, mener redaktøren av nettsiden Bonusfeber.no, Flemming Poulson.
Han har selv det høyeste bonusnivået hos SAS - diamantkortet - men skriver at han nå vil droppe SAS og overføre sine reiser til British Airways og starte opptjening i det britiske selskapet i stedet.


Thomas Lone.
FOTO: Knut-Erik Mikalsen

Det vil også den lojale SAS-kunden Thomas Lone. Som en av SAS' beste kunder har han høyeste kortstatus, diamantkort:
- Jeg har lenge vurdert å flytte fra SAS til British Airways eller American Airlines. Dette er ikke lenger en vurdering. Det kommer til å skje. Jeg har snakket med mange kolleger og jeg vet at jeg får følge av flere ut av SAS, sier Lone til Aftenposten.
Han karakteriserer endringene slik:
- En klassisk SAS-tabbe.
En annen trofast SAS-kunde, Gunnar Skoglund, sier han har 15-20 reiser med SAS privat og i jobbsammenheng i året, og sier han helt klart kommer til å vurdere å skifte fra SAS til et annet bonusprogram:
- Jeg føler meg lurt. Jeg har kjøpte de litt dyrere Plus-billettene for reiser neste år for bl.a. å opprettholde gullkortstatusen min. Nå vil jeg få så mange færre poeng for reisene mine at jeg ikke klarer å holde på min status likevel. Dette er virkelig ille av SAS, sier Skoglund.

Den russiske nordflåten på tur

Severomorsk har også besøkt norske havner for noen år siden.

Russia's Northern Fleet Is In The English Channel

A squadron of ships from Russia's Northern Fleet is currently conducting drills in the English Channel, according to Russian media.
The squadron, lead by the Udaloy-class destroyer Severomorsk and including the Alexander Otrakovsky amphibious ship and a tanker, are conducting exercises such as assisting a vessel in distress, communication training and transferring fuel in international waters. The ships are crewed by a total of 250 Russian marines.
Russian media reports that the ships were also conducting drills to "repel air attack".
According to the Russian navy's press service:
"Today, a squadron of ships and support vessels from the Northern Fleet have passed the narrowest part of the English Channel in the Strait of Dover and have entered a bay near the mouth of the Seine River."
State-owned news-wire Sputnik news reports that due to bad weather the ships are remaining in the bay until the storm passes.


Read more: http://www.businessinsider.com/russias-northern-fleet-is-in-the-english-channel-2014-11#ixzz3KMYNlMeo

Brasiliansk C-130 stuck i Antaktis - Det er noe herk

Krasjlandet - Flyet tilhørte det brasilianske luftforsvaret. - Foto: Privat /
Flyet tilhørte det brasilianske luftforsvaret.
Foto: Privat

Krasjlandet i Antarktis

Flyuhell i Antarktis fredag formiddag.
– Verken de eller mannskapet ombord ble skadet, sier kollega Stian Solbø ved NORUT i Tromsø til NRK.
Forskerne hadde vært i Antarktis i en måneds tid for å telle pingviner og skulle hjem da flyet fikk problemer under landing.
– Ingen av våre var om bord da dette skjedde. Trolig har flyet havnet utenfor rullebanen. Der har det skadet understellet. Trolig er også en av motorene skadet, sier Solbø.
(Artikkelen fortsetter under nettstedet)

Gransker ulykken

Hercules krasjlandet i Antarktis - Flyets hjul løsnet i forbindelse med krasjlandingen. - Foto: Privat /
Flyets hjul løsnet i forbindelse med krasjlandingen.
Foto: Privat
Forskerne skulle reise ut fra den chilenske basen Eduardo Fei på King George Island, skriver VG .
Ifølge luftfartsnettstedet Poder Aero skjedde ulykken i 11-tida lokal tid.
Herculesen var av typen C-130 og tilhørte det brasilianske luftforsvaret. De vil nå undersøke hva som var årsaken til ulykken ifølge nettstedet.
Det er uklart når nordmennene kan reise ut av Antarktis igjen.

UAV - Royal Navy etablerer UAV skvadron

Royal Navy’s First UAS Squadron

ScanEagle Royal NavyThe UK Royal Navy’s first squadron of unmanned aircraft  has been formed in Cornwall. The 700X Naval Air Squadron has been established at RNAS Culdrose, Helston, to fly the pilotless aircraft. The Royal Navy said the establishment of the new squadron would pave the way for increased use of similar aircraft in the future.
The pilotless ScanEagle aircraft can stay in the air for 18 hours and beam video into a ship’s operation room.
Lt Cdr Al Rogers, commanding officer of 700X Naval Air Squadron said: “This is a fantastic job. It’s the Fleet Air Arm’s first step into the world of remotely piloted air systems and we are looking to develop our tactics and embrace this new technology ensuring the Royal Navy remains a world leader in aviation at sea – whether manned or unmanned.”
SacnEagle Launcher RN
The aircraft is launched by a catapult on a 14ft (4.27m) ramp.
Since being introduced to ships deployed east of Suez at the beginning of 2014, ScanEagle has clocked up nearly 1,500 hours on missions.
It was brought in to provide eyes for the Royal Navy’s mine-hunting force in the Gulf, but has been used in counter-piracy and counter-smuggling operations thanks to its ability to monitor boarding operation or suspicious vessels.
The new squadron will act as parent unit for the flights deployed on Royal Navy vessels and will try out any future unmanned aircraft which the Fleet Air Arm decides to invest in.
The 700X Naval Air Squadron will be one of the smallest units in the Royal Navy with 12 personnel but that number could double by the end of 2015.
The Boeing Insitu ScanEagle is currently being flown from HMS Kent, which has just arrived in the Arabian Sea to begin counter-piracy patrols.
Photos:  ScanEagle unmanned aircraft and launcher onboard the RFA Cardigan – MOD

Forsvaret kan diktere prisen for sine flyplasser - Kan bli dyrt for Avinor

Jagerfly-slutt kan gi dyrere flyreiser


Når jagerflyene reiser til Ørland, risikerer Avinor å bli sittende med en ekstraregning på 100 millioner. Det kan bety dyrere flybilletter for deg og meg.

 
Forsvaret skal forlate Bodø lufthavn i løpet av de neste årene, og Avinor skal
overta driften.
Problemet er at Avinor frykter at dette skal bli veldig dyrt, derfor har de nå
kontaktet Samferdselsdepartementet for å få mer penger.

Frykter millionregning


Avinor tar nå opp utgiftsøkningen med departementet.

Skulle ikke koste noe ekstra

For Avinor er det viktig å få dette problemet belyst. Premissen for å overta
flyplassen i Bodø var at dette ikke skulle koste noe ekstra for Avinor.
– Det blir høyere utgifter, og disse utgiftene må vi få dekke inn. 
I siste instans må vi påføre regninga til flyselskapene og 
passasjerene, sier Snekkerbakken.

Frykter at passasjerene får regninga

NHO luftfart er meget skeptisk til at Avinor kan får en ekstrautgift på opp
mot 100 millioner kroner for å overta flyplassen i Bodø.
– Dette har vi fryktet og synes det er svært urettferdig at 
passasjerene kan bli sittende med ei ekstraregning for at 
Forsvaret forlater en flyplass. Det er ikke holdbart sier Torbjørn 
Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

– Ikke klarlagt

Seniorrådgiver Edvard Andersen i kommunikasjonsavdelingen i
Samferdselsdepartementet opplyser til NRK at de økonomiske
konsekvensene av overtakelsen er ennå ikke helt klarlagt.
– Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til spørsmålet 
om Avinors økonomi når det er klarere hvor høye disse 
kostnadene faktisk blir for Avinor, skriver han i en e-post til 
NRK.

torsdag 27. november 2014

Torp Flyplass evakuert - Bombeliknende gjenstand funnet

Torp evakuert: Fant gjenstand på toalett

Torp flyplass i Sandefjord er evakuert etter funn av en uidentifisert gjenstand på et toalett. Bombegruppa i Oslo er varslet og er på vei til stedet, opplyser politiet.
Det har vært litt kaotisk her. Folk har løpt vekk fra flyplassen.
Truls Kvaran, drosjesjåfør
Flyplassen er evakuert, meldte Vestfold politidistrikt på Twitter klokka kvart på tre torsdag ettermiddag.

– Vi har evakuert hele flyplassen, sier operasjonsleder i Vestfold politidistrikt, Anne Meyer, til NRK.
https://twitter.com/PolitiVestfold/statuses/537965953171345408
Vestfold politidistrikt er på flyplassen med flere patruljer i påvente av at bombegruppa skal komme fra Oslo.

– Vi har funnet en uidentifisert gjenstand på et toalett inne på flyplassen, sier operasjonsleder i Vestfold politidistrikt, Anne Meyer, til NRK.
Bombegruppa er ventet å komme frem til Torp i 16-tida.
– Det var en ansatt på flyplassen som meldte fra, sier Meyer til NRK.
Hun forteller at politiet har brukt en stund på å få evakuert samtlige personer i bygget ut og bort fra terminalbygget.

Tok ned fly

Frilansfotograf Geir Eriksen er på stedet. Han forteller at terminalen og parkeringsplassen er sperret med sperrebånd.
Dessuten har fly landet etter at evakueringen startet.
– De tar imot innkomne fly, men sluser dem bort mot utenlandsavgangen, sier Eriksen til NRK.
Det er innenriksfly som har ankommet flyplassen den siste timen.
– Dessuten er det sendt inn en hund, for å sjekke at både administrasjonsbygget og terminalbygget er tomt for folk, sier Eriksen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Torp lufthavn evakuert - EVAKUERES: Ansatte og passasjerer forlater terminalen på Torp lufthavn Sandefjord. - Foto: Geir Eriksen /
EVAKUERES: Ansatte og passasjerer forlater terminalen på Torp lufthavn Sandefjord.
Foto: Geir Eriksen

- Folk løp vekk

– Vi ble sendt til siden og geleidet vekk, og må bare stå her å vente, sier drosjesjåfør Truls Kvaran til NRK.
Da han var på vei til Torp, ble han forbikjørt av en rekke av politiets patruljebiler.
– Det har vært litt kaotisk her. Folk har løpt vekk fra flyplassen. Passasjerene vet ikke helt hvor de skal gjøre av seg. De står her ute på parkeringsplassen, sier Kvaran, som var på vei til flyplassen for å hente en taxikunde som skal til Telemark.

Supersonic business jet - We`re waiting and waiting....

Supersonic jets can fly from New York to L.A. in 2.5 hours (or less)


Lockheed supersonic jet
An illustration of Lockheed's N+2 concept aircraft, one of many that may return supersonic service to passenger air travel.

The super rich may soon be going supersonic.
Over a decade after the Concorde made its last transatlantic flight, a number of companies are working on the next generation of supersonic passenger aircraft capable of speeds at least twice as fast as current commercial planes.

These planes will likely first appear in the private and business jet market.
It's the "corporate jets and the very rich who would value the speed and pay a high price," said Andrew Goldberg, CEO of Metropolis Group, an investment firm with expertise in the aerospace sector.
At least two companies are currently working on such planes.

Reno, Nevada, based Aerion is developing a $110 million, 12-passenger business jet capable of hitting Mach 1.6 -- or over 1,200 miles per hour. That's roughly twice as fast as the $65 million Gulfstream G650, and would cut the travel time between New York and London from seven hours to just over four.
"There's a business case and a demand for this," said Jeff Miller, Aerion's head of marketing and communication. "People want to get places faster."


aerion supersonic
A rendering of Aerion's AS2 supersonic business jet.

The company has deposits from dozens of customers and recently signed an agreement for technical assistance with Airbus -- the company that, in an earlier incarnation, built the Concorde. They hope to deliver the first plane in 2022.


Boston-based Spike Aerospace is working on a similar plane that would also carry business passengers at a speed of Mach 1.6. The company boasts on its website that flying on the plane "will make any other jet feel like flying on a prop plane."

Geriatric gunslinger



Elderly man stopped for carrying loaded gun at La Guardia airport

A 94-year-old Brooklyn plumber tried to get past a La Guardia Airport security checkpoint with a loaded, "old school" .38 caliber revolver holstered on his belt for a flight to Palm Beach, Fla.

A TSA screener spotted the geriatric's gat and alerted Port Authority cops, who vouchered it. The pistol-packing passenger has a valid NYPD-issued "carry permit" for the gun, but that authorization isn't valid in Florida, nor does it allow him circumvent TSA prohibitions barring him from carrying such a weapon onto a plane, a source explained.

Air Rage

Aircraft forced to make emergency landing after drunken groom Mohammed Khelya threatens crew on honeymoon flight to Cuba


Mohammed Khelya told staff 'I'm going to kill you and I'm going to kill everyone after' as he tried to see his new wife who had changed seats to get away from him

A British man bound for Cuba on honeymoon has instead started his married life alone in Bermuda after drunkenly threatening the flight crew and forcing an emergency landing, with his new wife continuing on without him.

Mohammed Khelya, from Blackburn, Lancashire, had been drinking from a bottle of duty-free vodka before commencing an argument with his wife that led to him being handcuffed, taken to the rear of the aircraft and forcing its unscheduled landing in Bermuda, prosecutors said.

Appearing on Tuesday at a court in Hamilton, Khelya pleaded guilty to being drunk on the aircraft and to threatening flight staff.

The 22-year-old and his wife were among 311 passengers on board a Thomas Cook flight, which set out from Manchester International Airport earlier this week. Several hours into the flight, after his wife changed seats to get away from him, Khelya appealed unsuccessfully to a crew member to see her.

"I'm going to kill you and I'm going to kill everyone after," Khelya told a crew member, prosecutors said, in an expletive-ridden tirade. As flight attendants moved a handcuffed Khelya to the back of the plane, he spat at other passengers, prosecutors said. Diverted to the L.F. Wade International Airport, the flight was greeted by police officers, who escorted Khelya off the plane.

Magistrate Khamisi Tokunbo fined Khelya $2,000 (£1,272) for being drunk on the aircraft and another $1,000 (£637) for his behaviour towards flight staff. Khelya is expected to fly home to Lancashire today. "I don't know how I'm going to forgive myself," he said in court on Tuesday. Referring to his bride, who is already thought to have returned home, he added: "I don't know how she's going to forgive me".

UAV - USA

OHIO COLLEGE STUDENTS TO GET $5M DRONE ARENA FOR AVIATION STUDIES


With the Federal Aviation Administration (FAA) working on an updated set of rules for the commercial operation of drones in U.S. airspace, getting permission to fly the unmanned aerial vehicles (UAVs) is certain to become a whole lot more complicated.

In an effort to keep several steps ahead of the changing rulebook, a college in Dayton, Ohio is preparing to build a huge drone arena so students enrolled in UAV- and aviation-related programs can test their flying machines without having to worry about FAA restrictions, or bad weather, for that matter.

The 12-meter-high pavilion, which will be built at a cost of about $5 million, will provide students at Sinclair Community College with a large enclosed space for their drone-based coursework.

Deb Norris, the college's vice president for workforce development and corporate services, said the new facility will give students access to resources such as "aviation and flight simulators, avionics, engine labs, and a wind tunnel."

If the project proceeds to plan, it should have its first flying machines buzzing about the place by early 2016, the college told the Associated Press.

New FAA proposals

On Monday, the Wall Street Journal said that in the coming weeks the FAA is expected to announce a new set of proposals governing the commercial operation of drones.

The new regulations, which will apply to all UAVs weighing less than 55 pounds, are expected to stipulate that commercial operators will have to keep their drones below 400 feet and always within sight, with flights only allowed to take place during daylight hours.

Most significant of all, however, is the claim by the Journal's unnamed source that all commercial drone operators will have to have a pilot's license, a rule that's likely to upset everyone from farmers keen to use the machines for monitoring crops to real estate agents interested in using them to capture aerial imagery of properties.

The proposals will be followed by a public comment phase for feedback, with a final set of rules not expected to be implemented for at least another year.


University aircraft site spreads its wings

The University of Maryland Unmanned Aircraft Systems Test Site in California received a Certificate of Waiver or Authorization from the Federal Aviation Administration to fly the Talon 240, designed and manufactured by UAV Solutions Inc. of Jessup.

The authorization resulted from the first use of Maryland's airworthiness process, the only known university airworthiness process that is modeled after the U.S. Navy's rigorous standards for ensuring the safety and reliability of its manned and unmanned aircraft, according to a UM news release.

Laos havariet i fjor - Rapport kommer snart

Laos air crash: airline to release findings into disaster that killed 49 people

Lao Airlines twin turboprop aircraft crashed into the Mekong river during severe weather in October last year

Lao Airlines is set to release the findings from an investigation into a plane crash that killed 49 people in 2013.

The Lao Airlines ATR 7620 twin turboprop aircraft crashed into the Mekong river during severe weather on 16 October 2013 while it was approaching Pakse airport in the province of Champasak.

The black box data recorders were recovered from the French-Italian-made plane and taken to Europe for the formal investigation into the crash.

The crash killed 17 people from Laos as well as seven French, six Australian, five Thai, three South Koreans, and two Vietnamese passengers.

Individuals from China, Myanmar, Taiwan, and an American also died, and the pilot was Cambodian.

Malaysian MH370


Malaysia Airlines MH370's Jet Engines Are Likely Intact: Officials


Malaysia Airlines Flight MH370's engines are likely intact on the ocean floor and could play a key role in locating the missing jetliner, officials said Wednesday. Three specialized search ships have mapped 65,600 square miles of seabed - an area about the size of Florida - without finding a trace of the aircraft that vanished almost nine months ago. Investigators have now calibrated their search equipment to the specific size of the Boeing 777's giant turbofan engines - which are the largest of any commercial airliner.

UAV - Global Hawk vs. U-2

Lockheed Updates Unmanned U-2 Concept

Unmanned U2
Lockheed Martin has crafted a reduced-cost plan to “optionally man” its U-2, throwing a new possibility into the mix as Congress weighs whether to shift to an all-Northrop Grumman Global Hawk unmanned aircraft fleet for high-altitude reconnaissance. With an optionally manned U-2, advocates for the so-called Dragon Lady say the venerable aircraft finally can match the endurance offered by the RQ-4B Global Hawk. Convincing lawmakers and the Pentagon likely will be an uphill battle, though.
The Office of the Secretary of Defense finally opted after more than a decade of waffling to commit to a U-2 retirement path in its fiscal 2015 budget request, carving a path for an all-Global Hawk fleet. But U-2 advocates are continuing to argue that its attributes—including a 5,000-lb. payload—are superior to those of the Global Hawk, a high-flying unmanned aircraft capable of lofting 3,000 lb. of sensors. The U-2 operates at 70,000 ft. while the Global Hawk is limited to 60,000 ft., reducing its slant angle—or sensor range—for targets. It also lacks defensive systems that the U-2 carries.

onsdag 26. november 2014

SAS Stavanger Houston går godt


 
SAS' norske konserndirektør Eivind Roald er arkitekten bak den nye business-jet ruten mellom Stavanger og Houston. Flyet har bare 44 seter som kan felles ned til en seng.
FOTO: Jarle Aasland, Stavanger Aftrenblad

SAS' nye «luksusrute» mellom Stavanger og Houston med overskudd på rekordtid

Satsingen på en ren business-jet rute mellom Norge og USA har vært så vellykket at den på rekordtid vil gå med overskudd.
For første gang er en interkontinental flyrute blitt operert med kun business-klasse.
Flyet , som går i skytteltrafikk mellom Stavanger og Houston har bare 44 seter, og det finnes ikke et eneste økonomiklasse-sete om bord.
En helt normal tur/retur-billett koster rundt 25.000 kroner. Den høyeste billettprisen ligger på det dobbelte. Det betyr store inntekter per sete.

Danskene spådde ruten en rask død

Så er ruten heller ikke ment for det vanlige markedet, men opprettet utelukkende med den hensikt å frakte godt betalende oljependlere mellom våre to kontinenter. Ruten ble etablert under store protester fra det danske SAS-miljøet som ville at ruten skulle gå fra København og spådde den norske satsingen en rask død dersom den skulle gå fra Norge.
Nå foreligger passasjertallene for de første to hele driftsmånedene. De slår beina unna alle danske spådommer. I september fløy 1.190 passasjerer med ruten, i oktober økte tallet til 1.291 passasjerer.
Den begrensede kapasiteten gir ikke de store salgstallene, men passasjertilstrømmingen til den nye, oversjøiske ruten får SAS til å smile:
- Ja, dette er vi veldig godt fornøyd med. Vi var veldig spent på hvordan markedet ville ta imot tilbudet, men dette er bedre enn ventet, sier presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS til Aftenposten.