onsdag 30. november 2016

VLJ - Ny type flyr - AINalerts

AINalerts
FOCUS ON MRO - November 30, 2016
View in browser | Subscribe | AINonline.com
image
Stratos VLJ Makes Short Maiden Flight
More than eight years after it was introduced, the four-seat Stratos 714 single-engine very light jet completed its first flight on November 21 from its base in Redmond, Oregon, Stratos Aircraft announced today. During the 10-minute flight, the all-composite airplane reached a speed of 128 knots and an altitude of 3,700 feet with the flaps set at 24 degrees and the gear extended. Pilot Dave Morss was at the controls.
Stratos plans to continue a “vigorous” flight-test program to expand the 714’s envelope to the stated performance goals of 415 knots at 30,000 feet, 1,500-nm range and a 41,000-foot ceiling. When the aircraft was unveiled, plans called for it to be powered by a Williams FJ44-3AP turbofan; however, the test aircraft was equipped with a 2,900-pound-thrust Pratt & Whitney Canada JT15D-5. According to Stratos, with the Pratt engine the time to climb to 37,000 feet is expected to be 17 minutes.
The company is not taking orders or deposits and is not providing a timetable for certification. However, Stratos said that interested parties could register on the company's website “for airplane availability updates and investment opportunities.” Stratos plans to reintroduce the aircraft at EAA AirVenture next year.

SAS til kamp mot ulovlig håndbagasje - ABC Nyheter

SAS til kamp mot tung håndbagasje

Hensikten er å øke komforten om bord og minimere risikoen for forsinkelser.

Hos SAS kan du alltid ta med deg én håndbagasje (8 kg). Om du kan ta med innsjekket bagasje, avhenger av hvilken billett du har kjøpt. 
Å komme om bord på et fullsatt fly som en av de bakerste i køen, straffer seg gjerne ved at bagasjehylla over seteplassen din for lengst er full. Dermed må du gå nedover hele midtgangen i håp om å finne en ledig plass der du kan presse inn håndbagasjen din, til irritasjon for både medpassasjerer og flyvertinner.
Ifølge danske Insideflyer, startet SAS med stikkprøvekontroller av passasjerenes håndbagasje ved avgangshallen på Kastrup utenfor København. Håndbagasje som overskrider tillatt maks vekt og/eller størrelse, vil bli sendt som innsjekket bagasje.
Dersom du reiser med SAS Go, og ikke har betalt for en ekstra innsjekket bagasje, må du betale ekstra dersom håndbagasjen må sendes som innsjekket bagasje.



Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, er tydelig på at dette ikke er snakk om ny praksis.
– Vi må fra tid til annen minne passasjerene om de gjeldende bestemmelser. Vi tar derfor «stikkprøver» og vurderinger av håndbagasje hver eneste dag, på hver eneste flygning, sier Johansen til ABC Nyheter.
Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. Foto: NTB Scanpix
– Fra tid til annen må vi be passasjerer sende kofferten eller vesken i lasterommet hvis det er snakk om for mange kolli, eller at håndbagasjen går ut over de maksimale målene som er gjeldende.
Hos SAS kan ikke håndbagasjen overskride en vekt på 8 kilo. Høyden skal maks være 55 centimeter, bredden 40 centimeter og dybden maksimalt 23 centimeter. I tillegg kan du ha med deg en liten håndveske eller en liten veske med plass til din laptop. Maksmålene her er H40/B30/D15.

Kravene til håndbagasje varierer fra selskap til selskap. En oversikt er tilgjengelig her.

Droner - Prox Dynamics solgt for 1 milliard - DN

Black Hornet- helikoptrene veier bare 18 gram, og kommer i nattversjon (t.v.) og dagversjon (t.h). I bekgrunnen skimtes gründer Petter Muren og administrerende direktør Gudmund Kjærheim Foto: Javier Auris
Black Hornet- helikoptrene veier bare 18 gram, og kommer i nattversjon (t.v.) og dagversjon (t.h). I bekgrunnen skimtes gründer Petter Muren og administrerende direktør Gudmund Kjærheim Foto: Javier Auris  

18 gram solgt for én milliard kroner

Norske Prox Dynamics selges til amerikanske Flir Systems for over en milliard kroner. De superlette helikoptrene skal redde soldater og sivile i krig.
Prox Dynamic i Asker er et stjerneeksempel på at norske ingeniører kan være svært tidlig ute og lykkes med ny teknologi. Selskapet utvikler ørsmå helikoptre med videokamera, som kan brukes til å oppdage farer for soldater i felten. De har allerede 22 land på kundelisten. Nå selges selskapet til den amerikanske sensor-giganten Flir Systems, for solide 134 millioner dollar – 1,15 milliarder kroner ved dagens kurs.
Dette er første gang en norsk leverandør av forsvarsteknologi selges til USA.
Flir Systems
Flir Systems ble grunnlagt i 1978 og navnet er en forkortelse for "forward-looking infrared imaging systems". De er verdens største produsent av termiske kameraer og billedsensorer. Flir er notert på Nasdaq og verdsatt til nesten 5 milliarder dollar. Selskapet omsatte for 1,6 milliarder dollar i 2015, og hadde et resultat før skatt på 305 millioner dollar.
 

100 ganger tyngre

Da Prox Dynamics ble startet våren 2008 var det ennå umulig å lage slike ørsmå helikoptre. Risikoen i prosjektet var skyhøy, og først i 2012 fantes det komponenter på markedet som var små og kraftige nok.
– Fordi vi var tidlig ute har vi strengt tatt ikke konkurrenter. Mange har prøvd, men så langt har alle gitt opp, sier administrerende direktør Gudmund Kjærheim.
– Du får kommersielle droner med lignende egenskaper, men de veier 1,5 kilo, rundt 100 ganger mer enn vår, sier gründer og teknologidirektør Petter Muren.
DN får en demonstrasjon av dronen, som kun veier 18 gram, det samme som tre papirark. Vi får holde kontrollkonsollen mens den letter og svever nesten lydløst av seg selv opp i ti meters høyde, der den ligger og duver på samme sted i vinden og holder nesen stabilt i samme retning. Fra en skjerm på magen kan vi se alt dronen kan se, mens vi endrer høyde og posisjon med enkle tastetrykk. Med en enkel kommando finner den selv veien hjem til operatøren.
 
Prox Dynamics
  • Startet i 2008 av fire gründere, tre av dem med bakgrunn fra Tandberg. 
  • Lager små helikoptre på 18 gram som kan fly ut opptil 2 kilometer og sende video og bilder hjem til operatøren. 
  • Brukes primært i militært, men også av redningstjenester og politi. Produktene er regnet som militære, og salget er regulert. 
Vis mer

Fortsetter i Norge

Prox sine helikoptre får nye egenskaper etter hvert som teknologien utvikles , og for to år siden kom de første nattsensorene på markedet som var lette nok. De ble levert av Flir Systems, og Prox sine Black Hornet-helikoptre bruker nå både varmesensorer og kamera fra Flir. Dette ble starten på et samarbeid som nå har endt med oppkjøp.  Ifølge selskapet har det vært flere beilere, men dette var den første strategisk interessante.
-Vi blir en egen enhet i Flir, og skal vokse videre og utvikle produktene her på Hvalstad. Flir skjønner at det de kjøper er tilgangen til folkene, så de kan utvikle neste generasjon, sier Kjærheim, som venter drahjelp fra Flirs salgsapparat.
Produksjonen skal også fortsette på Hønefoss. Selskapet har i dag 100 ansatte, blant dem 30 ingeniører. Neste år skal de ansette 10 nye ingeniører.
Prox ble grunnlagt i 2008, men Petter Muren (t.v) hadde hatt fly og helikoptre som hobby siden han var seks år - nå er han 55 år. Administrerende direktør Gudmund Kjærheim til høyre.  Foto: Javier Auris

Prox ble grunnlagt i 2008, men Petter Muren (t.v) hadde hatt fly og helikoptre som hobby siden han var seks år - nå er han 55 år. Administrerende direktør Gudmund Kjærheim til høyre.  Foto: Javier Auris

Hobby ble milliardbutikk

Å få produktet til å fly har ikke vært lett, og egentlig startet det hele som en hobby. Petter Muren fikk sitt første trådstyrte fly da han var seks år gammel og bygde sitt første modellfly for konkurranseflyving som 14 åring. Det første helikopteret bygget han som 18 åring, men det tok tid før de virkelig tok av. Men for 12 år siden sto han bak det første vellykkede leketøyshelikopteret, designet med doble hovedrotorer.
-Mye av pengene til å starte Prox Dynamics kommer fra royalties fra leketøyshelikoptre, sier Muren, som nå er 55 år gammel og har hatt flyvende ting som hobby hele livet.
Han hadde også stor nytte av sin dagjobb, som ansvarlig for mekanikken i videokonferansesystemene til Tandberg. To av hans medgründere og flere senere ansatte har også hatt fremtredende stillinger der. Å få med seg toppfolk har vært avgjørende, understreker han.
-Dette er jo på mange måter flyvende videokonferanse, påpeker Kjærheim.

Reklame for amerikansk forsvar

Prox har de i det siste virkelig fått vind i seilene.
– Britene begynte å bruke dem først, og sa klart at dette reddet liv. Soldatene kan unngå å gå inn i feil område, og kan også redde sivile ved å unngå feilskytinger, sier Kjærheim.
Helikoptrene kan sendes ut opptil 2 kilometer, og sende bilder og video hjem om skjulte farer.
– Ingen liker å tape soldater, så det er vilje til å bruke penger på noe som sparer liv, sier Kjærheim.
Vanskelige kampforhold i Midtøsten har også demonstrert fordeler i forhold til større og mer støyende droner, som fort kan avsløre soldatenes posisjon når den vender hjem, sier Muren. Vekt er også viktig når soldatene skal bære dem med i felten.
Nylig fikk de også et bevis på at de nå er noe av det heteste innen militærteknologi. Det amerikanske forsvaret ga nemlig ut en rekrutteringsvideo som viser soldater som bruker deres Black Hornet -helikoptre. Reklamen er vist på alle de store tv-kanalene, uten av Prox Dynamics har betalt en krone for det.

 

F-35 i ageing - Getting wrinkles - AW&ST


U.S. Air Force Tackles Repair To F-22 Stealth Coating

Just two years after the U.S. Air Force’s F-22 stealth fighter made its combat debut in the skies above Syria, maintainers are tackling an issue with the fleet’s stealth coating that, if left untreated, could cause the radar-evading material to peel off the aircraft. Operators are beginning to see “wrinkles” in the low-observable (LO) coating that renders Lockheed Martin’s F-22 almost invisible to enemy radar. 

Colombiahavariet - Curt Lewis


Colombian jet crash: What went wrong on doomed flight?


A possible electrical failure is being blamed for the air disaster that killed 71 people in the mountains of Colombia, wiping out a top Brazilian soccer team.

The chartered plane was carrying players and staff from the Chapecoense club, who were on their way to Medellin for the two-game Copa Sudamericana final - which is South America's second-biggest club cup. There were also 22 sports journalists on board, to cover the end of what had been a fairytale season, and nine crew members.

Only five people survived, making it the world's deadliest air disaster this year.

Two black boxes have been recovered from the crash site. Authorities posted pictures on Twitter this morning, saying they appear to be "in perfect condition".

Crash investigator Alfredo Bocanegra said that communication with Bolivian aviation officials suggested the plane was experiencing electrical problems.

Local residents watch as rescue workers recover the victims of the air crash. Photo / AP

Authorities are also investigating the possibility of engine failure, following a reported testimony from a female flight attendant that the plane ran out of fuel.

News of the possible cause comes amid reports the team was forced change flights at the last minute due to red tape.

London's The Sun reports the team could have flown directly to Medellin on their original plane, but were forced to stop in Bolivia and change onto the potentially faulty aircraft due to rules governing international flight services in South America.

A recorded phone call shows the pilot pleading with the mayor of Chapeco - the team's hometown - to try and get permission to fly direct using a Bolivian plane.

However, his request was refused because a ruling official from Brazil's National Civil Aviation Agency said the team must fly with a Brazilian or Colombian airline.

Flight LMI2933 crashed and split into two at 10:15pm local time on Monday.

Treacherous weather conditions severely hampered the rescue operation as ambulances struggled to reach the remote crash site.

Survivors were carried half an hour down a mountain on stretchers, before being taken to hospital by ambulance.

Rescue workers comb through the wreckage site. Photo / AP

The first survivor to arrive at hospital was 27-year-old fullback Alan Rushchel, who is currently in intensive care with a spinal fracture.

Reserve goalkeeper Jakson Follmann is in hospital, and has reportedly had one his legs amputated this morning and is in a critical condition.

Female flight attendant Ximena Suarez, journalist Rafael Henzel and technician Erwin Tumiri have also been named as survivors.

Goalkeeper Marcos Danilo lived through the impact, but died in hospital after making a heartbreaking call to his wife.

It's not the first air tragedy to devastate a sporting club.

In February 1958, a British European Airways plane crashed in Germany, killing 23 people -including eight Manchester United players.

They were on their way home from Serbia after qualifying for the semi-finals of the European Cup, and had stopped in Munich to refuel.

A snowstorm forced the pilot to abort two takeoff attempts, and on the third attempt there was too much ice on the wings for the aircraft to get enough lift.

It smashed through a fence and ran into an empty house.

There were no survivors among the 75 people on board a Southern Airways DC-9 when it hit trees in the mountains of West Virginia in 1970.

The crash was the worst disaster in American sports history, with 38 members of the Marshall University Thundering Herd gridiron team killed in the explosion.

In 1972, Uruguayan Air Force Flight 571 crashed in Chile's Andes mountains with 45 people on board, including a rugby union team.

The 16 survivors lived for two months in the mountains - feeding on the remains of their fellow passengers, whose bodies had been preserved in the snow.

In December 1987, a navy plane carrying a Peruvian soccer team plunged into the Pacific Ocean, killing 16 players and the club's coach.

Eighteen players and five team officials were killed in the African country of Gabon in 1993, when a plane carrying Zambia's national soccer team crashed on the way to a World Cup qualifying game in Senegal.

The most recent air disaster with sporting links was in 2011, when a Russian plane chartered by one of the country's elite ice-hockey teams crashed during takeoff.

All but two of the 45 people on board were killed, including 27 players, two coaches and seven club officials.

Brazilian President Michel Temer has declared three days of official mourning.

Crowds have gathered in Chapeco, the club's home town, as heartbroken fans struggle to come to terms with the enormous loss.

The Cinderella team joined Brazil's first division in 2014 for the first time since the 1970s. It made it to the Copa Sudamericana finals after defeating two of Argentina's most fierce teams.

"This is unbelievable, I am walking on the grass of the stadium and I feel like I am floating," Chapecoense spokesman Andrei Copetti told The Associated Press.

"No one understands how a story that was so amazing could suffer such a devastating reversal. For many people here reality has still not struck."

FIFA President Gianni Infantino said it is a "very, very sad day for football".

"We are so sorry to hear about the aeroplane crash in Colombia, it is shocking and tragic news. At this difficult time our thoughts are with the victims, their families and friends," he wrote in a statement.

http://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=11757725

Preliminary Information - Colombian Avro RJ.85 Accident (Medellin)

Status: Preliminary
Date: Monday 28 November 2016
Time: ca 22:00
Type:
Avro RJ.85
Operator: LAMIA Bolivia
Registration: CP-2933
C/n / msn: E.2348
First flight: 1999-03-26 (17 years 8 months)
Engines: Lycoming LF507-1F
Crew: Fatalities: 7 / Occupants: 9
Passengers: Fatalities: 64 / Occupants: 68
Total: Fatalities: 71 / Occupants: 77
Airplane damage: Destroyed
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: near La Unión (   Colombia)
Phase: En route (ENR)
Nature: Int'l Non Scheduled Passenger
Departure airport: Santa Cruz-Viru Viru International Airport (VVI/SLVR), Bolivia
Destination airport: Rionegro/Medellín-José María Córdova Airport (MDE/SKRG), Colombia
Flightnumber: LMI2933
Narrative:
LAMIA Bolivia flight LMI2933, an Avro RJ.85, was destroyed after impacting mountainous terrain south of Medellín, Colombia. The aircraft carried the Brazilian Chapecoense football team for a match to Medellin.
Aerocivil Colombia reported that six occupants have survived the accident; two crew members and four passengers. One of the passengers reportedly died during transfer to a hospital. Later, when search operations in the wreckage had been suspended, police guards found another survivor.
In a statement the Rionegro/Medellín airport authority reported that the flight declared an emergency between La Ceja and La Unión, stating problems with the electrical system.

Helikopter - Helicopter Safety Study 3b presentert i dag


Presentasjon av Tony Kråkenes, SINTEF

Undertegnede deltok i presentasjonen på Sola i dag kl 0930 til 1045. Omtrent 55 menn og tre kvinner var tilstede. Det var en spak forsamling. Her burde vært mye mer fres, men anledningen syntes ikke å invitere til det. Av kommentarene som falt var: Har ESA`s påvirkning av Norges grounding av EC225 noen betydning? Ørnulf Lien fra LT svarte at det ikke var tilfelle.
HOFO måtte stoppes og NOROG 066 benyttes, var det flere som sa, men den saken ligger i samf.deptet. Helikopterselskapenes økonomi squeezes voldsomt. Direktørene i både CHC og Norsk Helikopterservice uttrykte bekymring. Det burde komme tydeligere fram i rapporten, hevdet de.
Det ble stillet et spørsmål fra Flygesejef CHC Tor-Andreas Horne som var interessant. Det gjaldt anbefalinger slik de fremkommer i havarikommisjonens rapport, spesielt i UK. Blir disse anbefalingene fulgt opp? Ikke lett å svare på. Kråkenes hadde ikke noe svar, men dette er et problem. I Norsk Flygerforbund måtte vi gjentatte ganger etterlyse oppfølging av tilråinger. Restanselisten var ofte lang og ikke minst gammel.
HOFO, de nye bestemmelsene, ble presentert i samme lokale et år tidligere, De ble presentert av en kar i "pinstiped Saville Row suit" med den klare beskjed om at hen var "fast jet driver" og hadde med seg bl.a. en admiral i utvalget som jobbet med de nye reglene. Vi vet at reglene har sitt utspring i UK og deres diverse CAP`er. Vi vet også at opprinnelseslandet, altså UK, har en veldig dårlig safety statistikk i forhold til vår. Det er forstemmende at vi skal være nødt til å svelge slike regler, sa en.




Teknisk svikt ikke så vanlig som en skulle tro; en oversikt viste det. Det er ingen tvil om at UK er mer ulykkesbelastet enn Norge. Den nye CAP 1145 har sitt utspring i engelske bestemmelser, og må stoppes for enhver pris. Det er det generell enighet om. Sintef mener den bør utsettes.




Rapporten er straks på gata. Du kan finne den på linken under.


tirsdag 29. november 2016

Pentagon strammer inn overfor Russland - Innkjøpspolitikk - Curt Lewis


Pentagon Stops Buying Helos from Russia for Afghanistan

In this May 13, 2013, file photo, an Mi-17 helicopter used by the Afghan Air Force sits on Bagram Air Field in Afghanistan. Kristin M. Hall/AP

The Pentagon and the White House have relented and stopped doing business that evaded economic sanctions on Russia with the Kremlin-run arms firm supplying Russian Mi-17 helicopters to the Afghan Air Force.

The $11.6 billion supplemental defense budget request recently sent by the White House to Congress reportedly included $264 million for UH-60 Black Hawk helicopters, made by Sikorsky in Connecticut, rather than the Mi-17s supplied by Russia's state-run Rosoboronexport.

Also last week, the office of Sen. Richard Blumenthal, a Connecticut Democrat and member of the Senate Armed Services Committee, said that the Defense Department now will supply more than 50 Black Hawks to the Afghan Air Force after years of lobbying by the Connecticut delegation.

The Afghan Air Force currently operates about 50 Mi-17s, according to IHS Jane's.

The Pentagon had argued that Afghan pilots are more familiar with the Mi-17s, and that the Mi-17s are cheaper and easier to operate.

In a statement, Sen. Chris Murphy, a Connecticut Democrat, said the Pentagon had notified Congress that it would stop buying the Mi-17s. "I'll never understand why the U.S. government sent taxpayer money to Russia for helicopters in Afghanistan while Russia was supporting the [President Bashar al-Assad] regime in Syria and invading eastern Ukraine," Murphy said.

"We must prioritize American manufacturers and our hard-working men and women at home," said Rep. Rosa DeLauro, another Connecticut Democrat who had long argued against the deal with Russia for the Mi-17s.

The Pentagon initially was so intent on getting more helicopters to the Afghan Air Force that the deal with Rosoboronexport was excluded from U.S. sanctions imposed on Russia for invading Crimea and backing separatists in eastern Ukraine.

In 2014, the Treasury Department targeted the maker of AK-47 assault rifles and seven other Russian defense firms for sanctions but gave a pass to arms exporter Rosoboronexport, which had a $554 million contract with the U.S. to supply Mi-17s to the Afghans.

Treasury Secretary Jack Lew left Rosoboronexport off the long list of Russian banks, firms and individuals hit by U.S. economic sanctions to counter Moscow's aggression in Crimea and eastern Ukraine, a Treasury spokeswoman said. The spokeswoman declined comment on whether Rosoboronexport was left off the list at the request of the Defense and State Departments.

In 2012, sixteen senators signed a letter to then-Defense Secretary Leon Panetta charging that the U.S. was being complicit in "mass murder" by dealing with Rosoboronexport. The reference was to the civilian death toll in Syria.

10 passasjerer skadd av turbulens mens de satt med setebelter på - Australia - Curt Lewis


Multiple people injured after plane hits turbulence coming into Sydney Int'l Airport


Multiple people have reportedly been injured after a China Eastern Airlines plane hit turbulence coming into Sydney International Airport, according to Australian media. Emergency services are working at the scene.
Paramedics have confirmed that they are treating 10 passengers for minor injuries, MyGC.com.au reported.

⚠ Emergency services are on site to treat a small number of injured passengers after a flight encountered turbulence upon landing.

- Sydney Airport ✈️ (@SydneyAirport) November 29, 2016
Five people are being taken to the hospital for treatment, according to Ten Eyewitness News.

Multiple ambulances were called to Gate 32 at the airport, where the injured passengers had gathered.

- myGC.com.au (@myGoldCoast) November 29, 2016
The incident occurred on an international flight which landed at the airport just before 3 p.m. local time, according to early reports.

A conflicting report from the Australian Broadcasting Corporation (ABC) said that three people are in need of medical attention, two of whom are elderly.

There were believed to be 30 passengers on the plane.

Motorhavari - B747 returnerte SFO - Curt Lewis


Flight from SFO returns safely to airport after engine failure

A pair of United Airlines' Boeing 747's are parked at the San Francisco International Airport in this file photo from June 22, 2005. On Monday, a United Airlines aircraft was heading back to San Francisco International Airport for an emergency landing after one of its engines failed shortly after takeoff. Photo: ERIC RISBERG, AP

A United Airlines jet returned to the San Francisco International Airport after one of the engines failed shortly after taking off for Japan, officials said.

The Boeing 747 aircraft, which is carrying 202 passengers and 15 crew members, departed from San Francisco International Airport for Japan at 11:36 a.m. A short time after takeoff, the pilot was forced to shut down one of the four engines, said Doug Yakel, a spokesman for the airport.

The engine experienced a "mechanical issue" causing it to shut down, said Erin Benson, a spokeswoman for United Airlines.

The aircraft landed back at SFO about 1:40 p.m., Benson said.

Sam Smith said he had just left the office in San Bruno around noon for lunch when he heard a loud bang. He looked up and said he was stunned to see the jet with "flames coming out of the left side" of the aircraft.

"It was super crazy," said Smith, a 27-year-old San Francisco resident. "It was just really weird thing to see happen and it was so loud. There were a couple bangs."
United was not able to confirm reports of smoke or fire following the engine failure, Benson said.

Passasjer under syketransport stakk av gjennom nødutgang - Curt Lewis video

Passenger under medical evaluation after pulling plane's emergency exit at Bush Airport


HOUSTON - A United Airlines passenger is under medical evaluation after she pulled an airplane's overwing emergency exit and jumped out the ramp level of the plane Monday, police said.

The incident occurred about 1:15 p.m. at George Bush Intercontinental Airport.

Houston Police Department officials said the woman was transported to a neuro-psychiatric center for medical evaluation. Prosecutors decided to not accept charges against the woman or release her identity.

Police said when the plane arrived at the airport, a woman pulled the overwing emergency exit on the plane, got onto the plane's wing and then jumped to the ground.

"There was somebody behind us. They said, 'We got a runner.' So I didn't pay that much attention to it. I didn't know what they were talking about. And then my sister goes, 'Look at that woman running!'" a witness told KPRC 2 News.

The woman landed on the tarmac and ran away from the plane, toward the terminal.

KPRC 2 obtained surveillance video of the woman running on the tarmac.

She was eventually taken into custody. There is no information about why the woman pulled the emergency lever.

The Federal Bureau of Investigation said it is no longer involved in the investigation because it was determined it was not a national security matter.

CF-18 havarert nær Cold Lake, Alberta - Curt Lewis


Canadian fighter pilot killed in jet crash: military

A Canadian Armed Forces CF-18 Fighter jet arrives at the Canadian Air Task Force Flight Operations Area in Kuwait on October 28, 2014 in this Canadian Forces handout photo received October 29, 2014. REUTERS/Canadian Forces Combat Camera, DND/Handout

A Canadian CF-18 fighter pilot was killed on Monday when his single-seat jet crashed in a training area near Cold Lake, Alberta, the country's military said.

"The name will not be released until next of kin are notified," the Department of National Defence said in a statement. "A flight safety investigation will be conducted to determine the cause of the incident."

In a tweet, the Royal Canadian Air Force called the crash an accident, but did not elaborate. The defense department said there were no other casualties.

The incident happened near the community of Cold Lake, which is close to the neighboring province of Saskatchewan and is home to 4 Wing Cold Lake, the busiest fighter base in Canada, according to the defense department.

The pilot involved was from 4 Wing and crashed his CF-188 Hornet at about 11 a.m. in the Cold Lake Air Weapons Range in Saskatchewan, said Captain Mat Strong, public affairs officer for the base.

A defense department spokeswoman said helicopters were dispatched following the incident.

The base, used to train Canada's fighter pilots, attracts international crews to its annual air combat exercise, Maple Flag, according to the department.

SAR - AW101-612 - Presentasjon av Helge Lolland i LMS Rogaland i går

AW101-612 - Ill. Leonardo Helicopters

Ca. 70 mann og en kvinne var til stede i går for gjennom et par timer, få oppdatering om det nye helikopteret. Lolland, tidligere kollega fra Helikopterfaglig Forum (HF) som vurderte kandidatene i 2002, forklarte med åpenhet om at helikopteret blir forsinket. Det er ingen overraskelse at Selex AESA radar skaper problemer. 5 paneler er brent i testing og hvert panel koster en mill. pund! Det er tre paneler som til sammen danner et 360 graders bilde. Dette er pionerarbeid. Vanligvis står ett eneste panel i moderne fly, men det er ikke det at tre paneler jobber sammen, men power supply. Uansett, AESA radar er uansett et must.

Downdraft og størrelse ble diskutert. Lolland sa at helikopteret skal kunne lande på installasjoner som er godkjent for S-61N. I klart språk betyr dette alle installasjoner med helikopterdekk til havs og de Sea King kan lande på i dag. Den eneste jokeren synes å være downdraft, altså vinden skapt av rotoren. Fra min tid i HF ble vi presentert med data danskene hadde fra sin prosess. Der viste det seg at downdraft ikke var merkbart kraftigere enn den for S-61N som Eskadrille 752 opererte, eller NH90.

Den første maskinen skulle komme til Norge i mai/juni neste år. Dette kan bli tre mndr. forsinket.

Jeg vil føye til at kontrakten med leverandøren er et power-by-the hour system. Det betyr at Justisdepartementet betaler en timepris for bruken.

Lolland var så vidt innom bruk av typen på Svalbard, noe som vil være ulovlig i henhold til Svalbardkontrakten.

Fra sommeren neste år overtar CHC Florøjobben.

Helikopter - Sintefs Helicopter Safety Study 3b presenteres i morgen

Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

Helikoptersikkerheten under voldsomt press
Det er bare godt 6 år siden den 3. rapporten kom ut. Vi som følger med i utviklingen offshore ser voldsomme endringer i løpet av disse årene. Jeg har i disse spalter gitt Statoil pepper fordi de snakker med to tunger: En tilforlatelig tunge med vyer om fremtiden og helikoptersikkerhet. Den andre squeezer helikopterselskapenes økonomi til det absolutt ytterste slik at nivået på sikkerheten legges på minimumsmål, ikke langt over slik vi har vært vant til.
Dernest er sikkerheten truet av engelsk, antikvert tenkning. Nye intereuropeiske regler er på trappene, noe jeg og mange andre er overbevist om vil senke sikkerhetslisten ytterligere. Greier Luftfartstilsynet å stå i mot?
Oppi dette kommer naturligvis Airbus Helicopters innflytelse på EASA og ESA. Skumle greier dette.
Straks rapporten er på bordet vil jeg legge ut link til den her. Jeg tipper det er Ivonne A. Herreira som presenterer rapporten i morgen.

Crash in Colombia - 81 on board an Avro BAe RJ 146, but six survivors are observed - BBC

Flight Safety in Latin America - ICAO 

ANALYSIS: Latin America safety improves, but work needed

The past two years have seen few serious accidents in the Latin America and Caribbean area, and those that have happened have involved small turboprops. But two years is a short time in aviation safety terms and - given the region's mediocre safety record over decades - not long enough to impress experts at bodies such as the International Civil Aviation Organisation.

The graph below, using figures assembled by Flight Ascend Consultancy, illustrates the long-term story. Using a nine-year moving average to derive the trend, the region still shows a higher accident rate than the world average, although it is closing with the global figures even as the latter are continuing to improve. That is the good news.

Asset Image


The bad news is that ICAO is not impressed with Latin American and Caribbean compliance with its standards and recommended practices (SARP) for safety oversight and infrastructure.

The region's intentions are good, however. At Panama City in June the Regional Aviation Safety Group - Pan American (RASG-PA) restated its intention to reach, by 2020, a reduction of fatal accidents to 50% of the rate a decade earlier.

According to ICAO's most recent safety report for the Americas, safety priorities for Latin America and the Caribbean, based on overall risk assessment, have been determined as loss of control in flight (LOC-I), runway excursion, controlled flight into terrain and mid-air collision.


Photo from CNN

Brazil football team Chapecoense in Colombia plane crash

  • 25 minutes ago

Members of the Chapecoense team in action against another Colombian team, Junior, in the quarter-finals of the Copa Sudamericana - 27 OctoberImage copyright AFP
Image caption The team were due to play in the first leg of the final of the Copa Sudamericana

A plane carrying 81 people, including a Brazilian football team, has crashed on its approach to the city of Medellin in Colombia, officials say.
Details are unclear but some reports say there are survivors.
The chartered plane, flying from Bolivia, was carrying members of the Chapecoense football team, airport officials said.
The team was due to play in the final of the Copa Sudamericana against Medellin team Atletico Nacional.
The first leg of the final of the cup, South America's second most important club competition, was scheduled for Wednesday, but has now been suspended.
The team, from the city of Chapeco, was promoted to Brazil's first division in 2014 and reached the final last week after a victory against Argentina's San Lorenzo.
Reports say the plane, carrying 72 passengers and nine crew, crashed in a mountainous area outside the city shortly before midnight local time (05:00 GMT).



Map locator
Medellin's Mayor Federico Gutierrez described it as "a tragedy of huge proportions", but added it was possible there were survivors.
The Jose Maria Cordova de Rionegro airport, which serves Medellin, posted on its Twitter account: "Confirmed, the aircraft licence number CP2933 was carrying the team @ChapecoenseReal. Apparently there are survivors."

mandag 28. november 2016

Droner og Preikestolen - Stavanger Aftenblad

Foto: Per Gram
Rogalands fremste turistattraksjoner planlegger å ta i bruk ny teknologi. Stikkord er droner, elektroniske informasjonstavler, utleie av nødalarmer og meshnettverk.                  

High-tech i fjellheimen

En turist faller og blir liggende ved Preikestolen. Det er seint på kvelden, regn og tåke. Da kommer en drone flyvende og slipper ned en fjellduk, slik at den skadde kan holde varmen til hjelperne kommer.



              Dette er et fremtidsbilde som kan bli en realitet om ikke altfor lenge.
Nå planlegger noen av Rogalands fremste turistattraksjoner å ta i bruk ny teknologi. Stikkord er droner, elektroniske informasjonstavler, utleie av nødalarmer, meshnettverk hvor det ikke er mobildekning og mye mer.
– Dette handler om å bruke tekniske nyvinninger for å gi turistene enda bedre opplevelser, sier prosjektleder Ketil Barkved, som er regionutvikler i Ryfylke IKS.
Tilbake til Preikestolen. La oss si at en turist fra Kina lander på Sola og tar flybussen til Fiskepiren for å ta Tauferja.


Droner kan utstyres med kamera som fanger opp infrarød stråling og dermed oppdager mennesker i mørke og tåke.
Nordic Unmanned

Elektroniske tavler

På ferjekaien er det en stor elektronisk tavle med dagens værmelding. Den viser også livebilder fra et webkamera ved fjelltoppen. Det gis råd om sko, yttertøy og lignende. Akkurat den samme informasjon finnes i resepsjonen på regionens hoteller, og på en stor tavle på Preikestolen parkering.
Om bord på Tauferja kan kineseren gå til den nye turistinformasjonen og få svar på ting som han kanskje ennå lurer på. Hvor lang tid tar turen? Selges det mat og drikke på toppen?
Så kommer kineseren til Preikestolen parkering. Det er et stykke utpå ettermiddagen, skumring, tåke og regn. Når han nærmer seg den berømte toppen, snubler og faller han.


Elektronisk skilt som varsler uvær under golfturneringen The Open i 2014.
STEFAN WERMUTH / X90073

Overvåking med droner

Oppe i luften henger en drone med infrarødt kamera. Dronen er forhåndsprogrammert til å patruljere stien. Verken mørke, tåke, regn eller vind er noe problem. Dronen flyr opp og ned, fram og tilbake, og sender informasjon til en datamaskin. Et kamera sender bilder live, slik at en operatør kan følge med på en skjerm. En infrarød sensor finner mennesker og andre objekter som avgir varme og sender alarm hvis objektet ikke beveger seg.
Når kineseren trenger hjelp, så er det mulig å bruke dronen til å fly inn alt fra fjellduk og varme klær til mat og drikke.
– Droner kan brukes til å overvåke og kontrollere store fjellområder mye raskere og mer effektivt enn folk til fots. Dette kan hjelpe til med å lokalisere savnede og droppe av utstyr, sier Ketil Barkved.


Moderne droner har stor rekkevidde og kan sendes utenfor synsvidde.
Nordic Unmanned
Lenger inne i Lysefjorden er det dårlig mobildekning. Her kan dronen for eksempel fly inn sambandsutstyr, slik at redningsmannskaper kan kommunisere med de som trenger hjelp.

SMS til geografisk område

Hva med personvernet? Dette er noe som må avklares, og det kommer flere problemstillinger. For eksempel SMS LBAS - Location Based Alerting System. I praksis betyr dette at det i et nødtilfelle sendes ut SMS-er til alle telefoner som befinner seg i et geografisk område. Meldingen skrives på et språk, og oversettes automatisk til mobileierens språk. Liksom SMS-en du får når flyet lander i utlandet.
– I en beredskapssituasjon er det lov å sende ut slike meldinger. Dette kunne vært gjort i sommer da det var uvær og folk måtte hjelpes ned fra Preikestolen. Det er også mulig å spore mobiltelefoner, forteller Barkved.

SMS LBAS betyr at det i nødtilfeller kan sendes ut SMS-er til alle som befinner seg i et geografisk område.
Ryfylke IKS
 
Foto: Per Gram
     

Meshnettverk

Så forteller han om noe som kalles meshnettverk. Det vil si en rekke basestasjoner som sørger for nettdekning. Se for deg et wifi-punkt som drives av solceller. En kilometer unna er det et tilsvarende punkt, og så videre. Med relativt enkle midler er det mulig å sette opp et meshnettverk i Preikestol-området, eller sinkgruvene i Sauda, eller andre områder uten mobildekning og bredbånd. På denne måten kan det for eksempel lages et trådløst nettverk helt fram til Preikestolen. Dermed vil det bli mulig å sette opp et solcelledrevet webkamera.
Dette nettverket kan utnyttes som turist-guide. Når kineseren kommer til Neverdalskardet, kan han via mobilen få vite at det venter noen hundre meter med hard stigning. Han kan få informasjon om det han ser langs stien, om kulturhistorie, om geologi. Samtidig kan mobilen spores, slik at redningsmannskaper vet at det er folk ute i løypa. Og når turisten er på vei tilbake, kan det gis informasjon om andre aktiviteter, attraksjoner, overnatting og tilbud.
– Med dette prosjektet håper vi å fortelle om andre ting som er verd å få med seg, slik at klarer å holde turistene lengre i området. I Bergen tester NCE Media og NCE Tourism meshnettverk i fjellområdet Vidden, forteller Barkved.

Nødalarmer

Neste stikkord er nødalarm. Hva om kineseren vår kunne leie en nødsender til å feste på armen. Ved behov for hjelp kan den aktiveres.
– Dette kan bli et tilbud på vinterstid og når folk går i fjellet utenfor vanlige tider på året eller døgnet. Dette i kombinasjon med drone, betyr at folk som trenger hjelp raskt blir lokalisert og hjelpearbeidet kommer hurtig i gang. Slike armbånd er billige og dette vil være en ekstraservice til gjestene, sier Barkved.
– I framtiden trengs verken menneskelige guider eller redningsmannskaper?
– Jeg er ingeniør og for 25 år siden hadde svaret kanskje vært ja, men jeg har etter hvert erfart at vellykkede prosjekter handler om mennesker, gode prosesser og teknologi i samspill, svarer Ketil Barked.
Det som er nevnt er bare noen av mulighetene. Utpå vinteren skal prosjektet oppsummeres. Da skal det plukkes ut noen pilotprosjekter som skal gjennomføres i Dalane, Ryfylke og Haugalandet.
I Stiftelsen Preikestolen tror daglig leder Audun Rake at Techsperience Rogaland kan gi solide plusseffekter. Rake ønsker å satse på ny teknologi som kan gi oppdatert informasjon om vei, føre, trafikk og gjøre turen så trygg som mulig.
– Ambisjonen er å ta en nasjonal lederrolle i utvikling av smarte informasjonsløsninger for vandring i norsk natur, kommenterer han.

Helicopter - Hover Lover in the White House? - Rotor&Wing

Election Brings ‘Hover Lover’ to White House

By S.L. Fuller | November 25, 2016

Trump`s S-61N in Atlantic City April 1990 having flown gamblers to Taj Mahal from NY`s W. 30th St. Heliport. Photo: Per Gram
Photo courtesy of Phil Roeder


 
The results of Nov. 8’s voting may have boosted U.S. government support for the helicopter industry, regardless of whom President-elect Donald Trump picks to lead the Transportation Dept., FAA and NTSB.
After all, the new occupant of the Oval Office walks into Washington’s Executive Mansion a proven believer in the value of vertical lift.
Every American president, shortly after taking office, has come to appreciate the helicopter since July 12, 1957, when Dwight Eisenhower was carried off the White House’s South Lawn to Camp David in Maryland in a U.S. Air Force Bell Helicopter H-13J as part of an evacuation drill.
The threat of a nuclear attack by the Soviet Union sold subsequent presidents on the helicopter as an escape option, regardless of how they felt about “whirly birds” before taking office. (Though Lyndon Johnson may have favored them, since a Bell 47D helped him campaign throughout Texas in 1948 and win the Senate seat that he held until he became John Kennedy’s vice president in 1961.)
A Secret Service briefing on how he, his family and critical members of the national government would be plucked to safety probably served to reinforce each president’s appreciation of vertical lift. Certainly presidents who had led states – Ronald Reagan in California, Jimmy Carter in Georgia, Bill Clinton in Arkansas and George W. Bush in Texas – saw firsthand the value of helicopters in managing disasters. But not until they became head of state did they understand that the fate of America might depend on the helicopter. (George H.W. Bush might be an exception; he may have realized that as director of the CIA in the mid-1970s.)
Of course, Trump won’t understand that firsthand until he takes the oath of office on Jan. 20, 2017. But he already has a long track record as a consumer of helicopter services, having relied on at least three rotorcraft to support his far-flung business activities.
His first flight on Marine One may be familiar to President Trump. The U.S. Marine Corps’ Marine Helicopter Squadron One generally uses Sikorsky VH-3D Sea Kings for presidential transports. The business executive Trump preferred Sikorsky S-76s, so he may recognize the design pedigree as he flies low past the Washington Monument.
Trump’s 1989-1990-vintage Sikorsky S-76Bs are (or until recently were) operated by limited liability companies, according to the FAA aircraft registry.
N76DT, which seems to be the showcase bird, is registered to DJT Aerospace of Dover, Delaware. Trump uses that aircraft on the campaign trail, included a well-publicized 2015 trip to the Iowa State Fair during which he offered helicopter rides to children there.
N7TP is registered to DT Connect II of West Palm Beach, Florida. N76TE was registered to DT Connect, also of West Palm Beach, until June 15, 2015, according to the FAA. Today, the aircraft is listed by the U.K. Civil Aviation Authority under the registration G-TRMP. It is listed as operated by Cardinal Helicopter Services and is being used, among other purposes, to support the Trump Turnbury golf resort in southwestern Scotland.

Helikopter - CHC feiret seg selv lørdag - Stavanger Aftenblad

- Her var det fint, god utsikt, sier Maya Totland Amin (6). Hun føler seg trygg sammen med redningsmann Alvin Fyhn, til høyre, og anestesisykepleier Kjetil Endresen, til venstre. Begge er mannskaper om bord på CHCs søk og redningshelikopter (SAR) som ble vist fram på familiedagen på Sola. FOTO: Fredrik Refvem

Endelig kunne CHC-familien feire seg selv

2016 skulle være et festår for CHC Helikopter Service, men helikopterulykken ved Turøy i april la et teppe av sorg over basen på Sola.

              Tvillingene Tord og Reiar (2) kryper opp i hvert sitt helikoptersete. Storebror Leif (5) passer på fra setet bak. Med de blå øreklokkene på, er de akkurat som pappa Sjur Heskje. Han er pilot i CHC Helikopter Service.
Lørdag var det familiedag med rundt 1000 besøkende og masse smil, latter, kaker og brus i hangaren på Sola.
– Knallkjekt. Jeg flyr et helikopter som dette, en Sikorsky S-92, sier Heskje og nikker mot cockpiten samtidig som han holder et godt tak i de minste guttene.
LES OGSÅ:
- De etterlatte fikk ikke svarene de håpet på
- Dette helikopteret flyr jeg, forteller Sjur Heskje sønnene Tord og Reiar (2) foran og Leif (5) bak.
Fredrik Refvem
Tid for fest
CHC Helikopter Service ville feire at det er 50 år siden et av deres helikoptre landet på en plattform i Nordsjøen for første gang. Men det har vært et tøft år. 29. april i år mistet to CHC-piloter og 11 passasjerer livet i den verste helikopterulykken på norsk sokkel siden 1970-tallet.
– I tillegg til ulykken har vi nedbemannet så det har vært tøft. Men dette er fin en arbeidsplass. Jeg synes det er godt å være tilbake i naturlig gjenge igjen, sier Heskje.
Siden Turøy-ulykken har Super Puma-helikoptrene av typen H225 hatt flyforbud.
– Jeg fløy maskintypen som gikk ned, men har blitt flyttet over på Sikorsky-maskinen. Det var fem uker med kurs og et par måneder med trening før vi kunne fly alene igjen. Men det har gått bra, sier Heskje.
Alle H225-helikoptere settes på bakken
Mike Boxill og kona Shirley, til venstre, var hedersgjester på CHCs familiedag på Sola lørdag. Boxill forteller gjerne driftsdirektør Renee De Jong og administrerende direktør Arne Roland, til høyre, om den første helikopterlandingen på en plattform i Nordsjøen.
Fredrik Refvem

Historisk pilot

I hangaren utenfor står en av festens hedersmenn. Den tidligere jagerpiloten Mike Boxill gjennomførte i 1966 den første landing på en oljeplattform i Nordsjøen.
– Men på den første turen hadde vi med en testflyger fra Sikorsky og en representant fra Luftfartsdirektoratet, forteller Boxill.
Boreplattformen Ocean Traveler ble slept ut fra Stavanger 17. juli. Dagen etter foretok Helikopter Service den første testturen. Riggen lå da cirka 85 nautiske mil vest av Stavanger.
LES MER:
19. juli for 50 år siden startet den første prøveboringen - hva skjer videre?
Allerede 19. juli var alt klart for den første ordinære, kommersielle avgangen offshore med oljearbeidere om bord. Bak spakene satt fortsatt Mike Boxill. I 2002 var han blitt 65 år og måtte pensjonere seg.
– Mike var streng og fulgte reglene til punkt og prikke. En gang jeg hadde gjort en feil i flygeplanen snakket han ikke med meg hele turen, forteller driftsdirektør Renee De Jong i CHC og ler. Han var co-pilot på Boxills siste jobbtur offshore i 2002.
– Det var også vi som fløy til land den aller første oljen som ble funnet lille julaften 1969 på Ekofisk-feltet, forteller Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service.
LES OGSÅ:
UiS-forsker: – Vi får inderlig håpe at Statoil ikke trenger en storulykke for å sikre prioritering av sikkerhet
Tom ledet oss inn i oljealderen
Over 1000 CHC og Heli-One-ansatte med familier, kunder og samarbeidspartnere ville være med å feire det norske helikoptereventyret lørdag. Blant dem var mekaniker Per Gunnar Edland, som hadde fått CHC-logoen malt i pannen.
Fredrik Refvem

Familiefest

– Vår måte å feire 50 år på norsk sokkel er ikke en stor middag, men en familiedag for våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Det er viktig å beholde spiriten i selskapet. Dette skal være en positiv dag, sier Roland.
Men i tillegg til å sørge over å ha mistet to gode kolleger og piloter i Turøy-ulykken, fortsetter nedbemanningene i selskapet.
– Vi jobber oss tilbake etter ulykken, men oljekrisen er ikke over. Vi har redusert med 120 ansatte og er i diskusjon med fagforeningene om ytterligere nedbemanninger, sier Roland.
Roland mener det er en godt bevar hemmelighet hvor stort og tungt helikoptermiljøet fortsatt er på Sola. Til sammen har CHC og Heli-One (Norway) AS rundt 700 ansatte spredt på baser rundt om i landet.
Trekløveret Heskje: Brødrene Tord og Reiar (2) foran og Leif (5) bak om bord i en Sikorsky S-92.
Fredrik Refvem

Fortsatt flyforbud

I hangaren på Sola er flere maskintyper stilt ut, blant annet Eurocopter AS332 L1 og Sikorsky S-92. Sistnevnte har i stor grad erstattet H225 Super Puma-maskinene, som fortsatt står på bakken etter ulykken i april. Helikoptertypen har fortsatt flyforbud i Norge og Storbrtiannia, selv om Europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) i oktober opphevet flyforbudet.
– Vi avventer og tar dette til etterretning. Vi flyr ikke maskinen før restriksjonene i Norge er løftet og vi er komfortable med å fly igjen, sier Roland.
225-maskinene er pakket ned og preservert. Et par maskiner står på Sola, noen er lagret i Polen og andre steder.
– Vi ser fram mot Johan Sverdrup og økt aktivitet i Barentshavet. Vi håper på økt aktivitet igjen, men rigger selskapet for at det kan ta tid.
19. juli i år var det 50 år siden offshoreeventyret startet for CHC Helikopter Service, men festen som var planlagt ble utsatt. Men lørdag kunne avionikker David Gutteridge sammen koste seg med datteren Freya, 2 år.
Fredrik Refvem

Helikopter-trafikken stuper

Helikoptertrafikken til Nordsjøen er på full fart ned som følge av oljekuttene. Neste år kan antall flyturer i verste fall være halvvert fra toppårene 2013–2014, viser en analyse fra ECON.
– I antall passasjerer er nok nedgangen ikke like stor, men vi ser at maskinene blir bedre utnyttet enn tidligere. Antall maskiner er nok betydelig redusert, ned mot halvparten, sier Roland.
Lørdagens fest ble selvfølgelig avsluttet med at noen heldige vinnere av en konkurranse fikk fly helikopter over Sola og Stavanger-området.