mandag 31. januar 2022

SAS åpner base i Bergen - SAS introduserer ny flytype - ABC Nyheter


Dette skaper øyeblikkelig en vemmelig følelse: Er dette SAS` ønske om å skape vanskeligheter for de permitterte flygerne som ikke har E195 i sertifikatene? I så fall må dette føre til en emmen følelse i munnen til de SAS flygerne som flyr på line i dag..... E195 er for øvrig litt større enn E175 som Widerøe bruker. (Red.)


SAS åpner ny base i Bergen

NTB

for 2 timer siden

 


© Leveres av ABC Nyheter SAS etablerer ny base. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Basen skal ha mindre jetfly av typen Embraer E195, men det er ikke bestemt hvor mange fly som skal stasjoneres i Bergen.

Åpningen av basen vil bidra til å skape nye arbeidsplasser. Selskapet planlegger å rekruttere 600 ansatte innen sommeren, og 100 av disse tenkes til basen i Bergen.

Helikopter - Forsvaret har i praksis ikke militær helikopterstøtte på fartøyene - ABC Nyheter

 

Betydelig færre kystvakttokt med helikopter om bord

NTB 

for 3 timer siden

Foto: Forsvaret


I et normalår skal Kystvakten ha 1.080 seilingsdøgn med helikopter om bord fordelt på fire skip. I år ligger det an til å bli færre enn 680 døgn.

Ett kystvaktskip er allerede faset ut, men det første skipet av den nye Jan Mayen-klassen ikke er ventet å være på plass før mot slutten av året. I tillegg er et annet skip på verft fram til midten av mars for oppgradering. Dermed er målet justert ned til 680 seilingsdøgn med NH90-helikopter om bord, skriver forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) i et svar til Høyres Hårek Elvenes (H).

– Dette behovet er ikke dekket slik helikoptersituasjonen er nå, skriver Enoksen. Han forklarer at erfaringen med Kystvaktens NH90-helikoptre gjør at det er «betydelig usikkerhet» knyttet til 337-skvadronens planer om drøyt 200 seilingsdøgn med helikopter.

– Dette er en alvorlig situasjon. Kystvaktens operative evne er redusert. Det begynner å haste med å finne en løsning som på sikt kan gi Kystvakten fullverdig tilgang på helikoptre, skriver Elvenes, som er Høyres forsvarspolitiske talsperson, i en epost til NTB.

I perioder leier Forsvaret inn sivile helikoptre for å trene og opprettholde kompetansen.

– Innleie av helikoptre er helt nødvendig, men dette er kun en midlertidig løsning, skriver Elvenes.

100 år siden USAs første hangarskip ble sjøsatt - Twitter

 

Her USS Langley underveis i 1927

Under Orion-kurset på NAS Norfolk i 1968, bodde vi BOQ Ely Hall, oppkalt etter Eugene Ely:

Tipper at noen av mine lesere kjenner den flotte bygningen igjen.


Eugene Ely

Kronerulling for å få ny flyplass i Rana - NRK

 

Sjekk hele artikkelen her: https://tinyurl.com/2p8umm2a

Dropper ferien og gir 150.000 kroner for at Avinor skal bygge ny flyplass

En storstilt innsamlingsaksjon er på gang i Rana. Private må bidra med 150 millioner kroner for at Avinor skal gå i gang med byggingen av storflyplassen. Fiskehandler Asif Mohammadi og kona dropper ferien og gir 150.000 kroner.



Elfly - Pipistrel - AVweb


Pipistrel Velis testet av AVweb

Flytypen, mest kjent på grunn av havariet, med nær samme typen, til Dag Falk-Petersen, er testet i USA. Sjekk video her:
https://youtu.be/QiNtLBLveeM

Kommentarer synes å vise at flyet best egner seg til å fly landingsrunder, atså nær flyplass. USAs FAA har ingen performance krav til elfly foreløpig slik at flyet må inn i en Special Category, men sjekk videoen.

Icelandair får ny paint job - Aviation24.be

 

Press release: the arrival of our new livery

TF-ICE, a Boeing 737 MAX 8 named Jökulsárlón (after Iceland’s famous glacier lagoon), is the first of Icelandair’s fleet to be painted in the new livery, in mid-January 2022. It arrives at Keflavík international airport on Friday, January 28, flying from Norwich, UK (the site of the aircraft painting facility).

We plan to have a total of 5 MAX aircraft with the new livery by the end of February. The repainting of the rest of our fleet will continue according to the maintenance schedule of each airplane.

With the new livery, Icelandair’s aircraft will have 5 different tail colors (boreal blue, magenta, sky blue, yellow, and green), representing different phenomena in Icelandic nature. Our first new arrival wears a sky-blue tail.



Forsinkelsene i går - Aviation24.be


Jeg ble gjort oppmerksom på dette av Jan-Petter Helgesen. Jeg sjekket NOTAM for SVG, men fant ikke noe som skulle tyde på forsinkelser eller stengt luftrom. Her fikk jeg svaret: (Red.)

The closure of airspace in Western Norway for over an hour causes delays in air traffic

By

 André Orban

 -

30 January 2022



All traffic to and from Sola and Flesland was stopped due to technical problems. The control tower on Sola was damaged by the storm. Almost an hour and a half later, the problems are solved.

Avinor was notified a little after 13:00 about a network problem at the control centre at Sola. This meant that the airspace in Western Norway was closed and all traffic in and out of Sola and Flesland airport was stopped.

The control tower of Sola was damaged by the storm on Saturday night. On Sunday, the airports in Stavanger and Bergen are closed to all traffic.

Avinor states that the network problems at the control centre at Sola have been resolved and the airspace will be reopened, but some delays are expected, Avinor writes in a press release at 15:00.

At 17:00, several departures from Bergen are delayed by up to two hours. The same is the case in Stavanger. Earlier on Sunday afternoon, several domestic flights from Bergen were cancelled.

The strong winds in southern Norway led to very difficult landing conditions at several airports. The airports in Ålesund, Bergen, Haugesund and Stavanger, in particular, were affected.

At the worst moment, wind gusts of 34 m/s were measured at Flesland Airport. At Sola, the wind forces were so strong that damage occurred to the control tower.

A total of six Norwegian aircraft with destination Vestland (the county around Bergen) failed to land and had to be diverted to Oslo Gardermoen.

DY9031 Las Palmas to Ålesund
DY1835 Alicante to Stavanger
DY1837 Las Palmas to Stavanger
DY9171 Las Palmas to Bergen
DY1839 Las Palmas to Bergen
DY9029 Las Palmas to Haugesund

In addition, a SAS flight from Oslo to Stavanger had to turn around. An evening flight from Oslo to Bergen was cancelled.

søndag 30. januar 2022

Vinteroperasjoner er utfordrende - China Airlines O`Hare - Aviation24.be


Var nødvendige markører på plass siden en ikke ser de malte stripene? Uansett ser taksingen ut som om skipperen har sovet...... (Red.)

Sjekk video her: https://tinyurl.com/yyx5pbtp

China Airlines Cargo Boeing 747-400F crashes into baggage carts during taxi at Chicago O’Hare Airport

By

 Bart Noëth

 -

29 January 2022


On 29 January, a China Airlines Cargo Boeing 747-400F (registered B-18715) sustained damage when it collided with a series of baggage carts while taxiing at Chicago O’Hare Airport, United States.

According to data from Flightradar24, the aircraft operated cargo flights CI5240 between Taipei, Taiwan followed by Anchorage and Chicago O’Hare.

Fire services rushed to the aircraft, and could establish damage to the aircraft’s left hand side engines. Nobody got injured during the mishap.


Uværet - Flere fly kom ikke ned og valgte alternative landingsplasser - ABC Nyheter

 

Flere fly omdirigert på grunn av uværet

 

NTB

 

for 10 timer siden


Illustrasjonsbilde.

Ifølge nettstedet Flightradar24 er det snakk om to fly fra Gran Canaria som skulle lande i Bergen.

Det ene flyet, som lettet lørdag kveld, sirkulerte rundt Bergen lufthavn Flesland over lengre periode, skriver TV 2. Ifølge en av kanalens reportere som var om bord på flyet, gjorde pilotene tre forsøk på lande i Bergen før flyet var nødt til å sette kursen mot Oslo isteden.

TV 2s reporter beskriver situasjonen på flyet som dramatisk og sier det til tider var tilløp til panikk hos flere av passasjerene.

Det er den sterke vinden som har herjet på Vestlandet som har forårsaket problemene i flytrafikken.

Det andre flyet som lettet fra Gran Canaria endret også retning østover etter å ha forsøkt å lande i Bergen uten hell.

Også i Stavanger skal vinden ha skapt problemer for et fly, og ifølge Flightradar24 klarte flyet å lande på bakken tidlig natt til søndag.

Uværet, som har fått navnet Malik i Sverige og Danmark, er det samme uværet som rammer store deler av Vest- og Sørlandet. To fly fra Kanariøyene måtte omdirigeres til Stockholm på grunn av sterk vind i Göteborg, mens et fly på vei til Malmö måtte lande i København i stedet.

lørdag 29. januar 2022

Tøfft vær vestpå

 Kl. 1820 ble det målt 81 knop på Ekofisk. Orkan regnes fra 63 knop. 

Her på hytta i Ryfylke er det nok sterk storm i kastene. Noen store furuer lener seg en del, men de har ikke gått enda. Det bråker ganske godt, og det rister litt av og til. 

På Sola ser TAF`en slik ut:

Midlertidig;

fra 29. klokken 14 UTC til 30. klokken 02 UTC
Vind 50 kt fra Nord-nordvest med vindkast opp mot 65 kt

UAM - Urban Air Mobility - The Economist

 

Science & technologyJan 29th 2022 edition

eVTOLs
Flying taxis are lining up for certification

A Chinese firm may be first past the post


“This is the next revolution in flying,” says Mark Henning, a graduate of the Technical University of Munich and a 25-year veteran of the aerospace industry. Mr Henning is excited about his new job. After running projects for Airbus, a giant European aircraft-maker, he has joined AutoFlight, a Chinese firm, where he is responsible for getting the company’s small electrically powered air taxi approved by Europe’s air-safety regulators.

Mr Henning is not alone in betting that electric vertical take-off and landing (evtol) aircraft have a bright future. Other aeronautical engineers have thrown in their lots with some 200 such projects around the world, attracting $5.1bn in investment last year, according to McKinsey, a consultancy (see chart). Most are working on designs that resemble hovering drones—using multiple small rotors to take off and land like a helicopter. The idea is that, being simpler, cheaper, greener and quieter than combustion-engined helicopters, evtols will be well suited to operate short-range passenger services across large urban areas, such as flying people between airports and city centres.


USA vil dra med NATO i en krig i Ukraina - Twitter


Jeg kan ikke forstå at dette er en NATO Article 5 situasjon. USA dro NATO med i Afghanistan konflikten. Nå "truer" de med NATO i denne konflikten også, ser det ut som. (Red.)

Tweet

Samtale