mandag 28. februar 2022
Ukraina - Skremmende tanker fra BBC
Russlands president Vladimir Putin har nettopp satt landets atomstyrker i «spesiell» beredskap
La meg begynne med en innrømmelse. Så mange ganger har jeg tenkt: "Putin ville aldri gjort dette." Så går han og gjør det.
"Han ville vel aldri annektert Krim?" Han gjorde.
"Han ville aldri startet en krig i Donbas." Han gjorde.
"Han ville aldri starte en fullskala invasjon av Ukraina." Han har.
Jeg har konkludert med at uttrykket "ville aldri gjøre det" ikke gjelder for Vladimir Putin.
Og det reiser et ubehagelig spørsmål:
"Han ville aldri trykket på atomknappen først. Ville han?"
Det er ikke et teoretisk spørsmål. Russlands leder har nettopp satt landets atomstyrker i "spesiell" beredskap, og klaget over "aggressive uttalelser" over Ukraina fra NATO-ledere.
Lytt nøye til hva president Putin har sagt. Sist torsdag da han kunngjorde på TV sin "spesielle militæroperasjon" (i virkeligheten en fullskala invasjon av Ukraina), ga han en skremmende advarsel:
"Til alle som vil vurdere å blande seg utenfra - hvis du gjør det, vil du møte konsekvenser som er større enn noen du har møtt i historien."
– Putins ord høres ut som en direkte trussel om atomkrig, mener Nobels fredsprisvinner Dmitrij Muratov, sjefredaktør i avisen Novaya Gazeta.
"I den TV-adressen oppførte Putin seg ikke som Kremls mester, men planetens mester; på samme måte som eieren av en flash-bil viser seg ved å snurre nøkkelringen rundt fingeren hans, snurret Putin atomkraftverket knapp. Han har sagt mange ganger: hvis det ikke er Russland, hvorfor trenger vi planeten? Ingen tok hensyn. Men dette er en trussel om at hvis Russland ikke blir behandlet som han vil, så vil alt bli ødelagt."
Avbildet i 2005, ser Russlands president Vladimir Putin utskytingen av et missil under militærøvelser ombord på atommissilkrysseren «Pyotr Veliky»
BILDEKILDE,AFP VIA GETTY IMAGES
Bildetekst,
Putin, avbildet mens han så en rakettoppskyting i 2005, kan ty til mer desperate tiltak hvis krigen hans i Ukraina blir oppfattet som mislykket
I en dokumentar fra 2018 kommenterte president Putin at "...hvis noen bestemmer seg for å utslette Russland, har vi lovlig rett til å svare. Ja, det vil være en katastrofe for menneskeheten og for verden. Men jeg er en borger av Russland og dets Russland. statsoverhode. Hvorfor trenger vi en verden uten Russland i den?
Spol frem til 2022. Putin har startet en fullskala krig mot Ukraina, men de ukrainske væpnede styrkene yter hard motstand; Vestlige nasjoner har – til Kremls overraskelse – gått sammen om å innføre potensielt lammende økonomiske og finansielle sanksjoner mot Moskva. Selve eksistensen av Putin-systemet kan ha blitt satt i tvil.
«Putin er i et trangt punkt», mener den Moskva-baserte forsvarsanalytiker Pavel Felgenhauer. "Han har ikke mange alternativer igjen når Vesten fryser eiendelene til den russiske sentralbanken og Russlands finansielle system faktisk imploderer. Det vil gjøre systemet ubrukelig.
"Et alternativ for ham er å kutte gassforsyningen til Europa, i håp om at det vil få europeerne til å klatre ned. Et annet alternativ er å eksplodere et atomvåpen et sted over Nordsjøen mellom Storbritannia og Danmark og se hva som skjer."
Hvis Vladimir Putin valgte et atomalternativ, ville noen i hans nære krets forsøkt å fraråde ham? Eller stoppe ham?
«Russlands politiske eliter er aldri med folket», sier nobelprisvinneren Dmitrij Muratov. "De tar alltid parti for herskeren."
Og i Vladimir Putins Russland er herskeren allmektig. Dette er et land med få kontroller og balanser; det er Kreml som roper.
«Ingen er klare til å stå opp mot Putin», sier Pavel Felgenhauer. "Vi er på et farlig sted."
Krigen i Ukraina er Vladimir Putins krig. Hvis Kreml-lederen når sine militære mål, vil Ukrainas fremtid som en suveren nasjon være i tvil. Hvis han blir oppfattet som sviktende og lider store skader, er frykten at det kan få Kreml til å iverksette mer desperate tiltak.
Spesielt hvis "aldri ville gjøre" ikke lenger gjelder.
Ukraina - Aeroflot maskin fløy ulovlig gjennom Canadisk luftrom - Aviation24.be
Svakt at ikke jagerfly ble scramblet. (Red.)
Hours
after the closure of Canadian airspace to Russian aircraft, an Aeroflot Airbus
A350 ignores the prohibition
By
Hours after Canada closed its airspace
for Russian-owned, chartered or operated aircraft in Canadian airspace,
including in the airspace above Canada’s territorial waters, an Aeroflot Airbus
A350-900 (registered VQ-BFY) and operating flight SU111 ignored the
prohibition.
The Airbus A350-900 was operating a flight between
Miami, United States and Moscow Sheremetyevo, Russia. “We are aware that Aeroflot flight
111 violated the prohibition put in place earlier today on Russian flights
using Canadian airspace,” Transport Canada said, “We
are launching a review of the conduct of Aeroflot and the independent air
navigation service provider, NAVCAN, leading up to this violation. We will not
hesitate to take appropriate enforcement action and other measures to prevent
future violations.”
Government of Canada prohibits Russian aircraft to enter Canadian airspace
In response to the Russian leadership’s invasion of
Ukraine, the Government of Canada continues to take strong and decisive action.
Today, the Minister of Transport, the Honourable Omar
Alghabra, and the Minister of Foreign Affairs, the Honourable Melanie Joly,
announced that the Government of Canada is closing Canada’s airspace to all
Russian aircraft operators.
The Government of Canada is prohibiting the operation
of Russian-owned, chartered or operated aircraft in Canadian airspace,
including in the airspace above Canada’s territorial waters. This airspace
closure is effective immediately and will remain until further notice.
Quotes
“All of Canada is united in its
outrage of President Putin’s aggression against Ukraine. In response, we have
closed Canadian airspace to Russian-owned or operated aircraft. The Government
of Canada condemns Russia’s aggressive actions and we will continue to take
action to stand with Ukraine.”
The Honourable Omar Alghabra
Minister of Transport
“Canada will continue to do
everything it can against the Russian regime’s aggression. We are united with
our allies in our unwavering support to Ukraine and are working to bring this
unprovoked war to an end.”
The Honourable Mélanie Joly
Minister of Foreign
Affairs
Ukraina - Polen leverer 6 MiG-29 til Ukraina - YouTube / Defense One
Denne leveringen skjer i regi av EU og ikke NATO. Flyene er tidligere levert Polen fra Tyskland som tok dem over da Øst Tyskland ble integrert med Vest.
Sjekk video her: https://tinyurl.com/22ukhnhd
Sjekk USAF KC-135 på jobb nær Warzawa her: https://tinyurl.com/299zrca7 Denne jobben ble tatt over av et NATO A330-243 MRTT tankfly: https://tinyurl.com/yc53apht
DEFENSE ONE
Can Ukraine Really Use
Donated Fighter Jets? That Depends
After EU says it will send some aircraft to Ukraine, a retired U.S. fighter chief explains how that might work.
GLOBAL BUSINESS EDITOR
FEBRUARY
27, 2022 09:18 PM ET
Perhaps the most eye-popping of today’s pledges to ship weapons to the Ukrainian military
was the European Union’s announcement that it would soon send fighter jets. Would Ukrainian pilots
really be able to jump in a donated jet and fly into combat?
Herbert “Hawk” Carlisle says sure, if it’s a type
they already know how to fly.
“It really would not be a big step, going from a
Ukrainian MiG-29 to a Polish MiG-29,” said Carlisle, a
retired general who oversaw U.S. Air Force fighter jets as head of Air Combat
Command.
The EU official who made Sunday’s announcement
said he understands that the Ukrainian Air Force has no time to get up to speed
on unfamiliar aircraft.
“They need the kind of fighters…that the Ukrainian
force is able to operate,” EU policy chief Josep Borrell said. “We know what kind of planes, and some member
states have these kinds of planes.” Borrell did not say what kinds those were.
But according to the Flight International 2022
World Air Forces database, the Ukrainian air force flies Soviet-made MiG-29s and three types of
Sukhoi jets. Three NATO nations, Poland, Slovakia, and Bulgaria, also fly the
MiG-29, a twin-engine fighter jet developed in the 1970s. Bulgaria also flies
the Su-25, a close-air support jet also flown by Ukraine.
Since Ukraine already flies the MiG-29, its Air
Force pilots could immediately fly MiG-29s flown by other countries without any
major training, Carlisle said. Pilots typically must go through a training
course before climbing into the cockpit of a new type of jet.
“It's not like driving a Chevy and then driving a
Dodge,” Carlisle said. It takes a bit to transition airplanes between makers,
as well as within makers, if it's a different type of airplane.”
In the late 1980s, Carlise, who is now the CEO of
the National Defense Industrial Association, flew MiG fighters as part of a
U.S. Air Force squadron that tested Soviet warplanes secretly acquired by the
U.S. government.
The F-16, to name another plane popular with NATO
militaries, would not be of immediate use. Even though there are thousands of
U.S. made F-16s flying in the United States and around the world, it would take
time to familiarize the Ukrainans with American equipment.
“The U.S. builds airplanes significantly different
than the Russians do,” Carlisle said. “Going to a U.S. fighter is a big step.”
Ukrainian pilots would also have to train to fly
the planes in advance, which would take time, something that Ukraine doesn’t
have as Russian forces advance toward Kyiv.
“They would have to get checked out in the
airplane and understand, you know, all the operating limits, all the weapons
systems, [and] how to handle the airplane,” Carlisle said. That's a pretty big
step—that can't be done kind of a drop of a hat type thing.”
Also, the U.S. State Department would need to
approve the transfer of any F-16s flown by NATO allies to Ukraine.
But Carlisle suggested that there were plenty of
other U.S. weapons that could help Ukraine prevent Russian jets and helicopters
from flying around uncontested.
“Whatever we could give up to counter [Russia’s]
air superiority would be a huge advantage,” he said.
Electric jammers and anti-tank weapons would also
help the Ukrainians, Carlisle said.
“Whatever you can do to interrupt their
information or degrade their electronic capability that can be advantaged.
søndag 27. februar 2022
Ukraina - Norge i dårlig lys - Gir hjelmer og stridsvester til Ukraina - Danmark gir 2700 panservernraketter - NRK
Dette fordi det er det Ukraina har bedt om, sier Enoksen. Dette kan endres på. Men, vi gir 2 milliarder i økonomisk støtte. Får høre hvordan dette utvikler seg.
Ukraina - Putin får problemer på hjemmefronten - ABC Nyheter
Lange køer foran
minibanker i Russland
De siste
dagene har russere strømmet til minibankene i frykt for de økonomiske
sanksjonene. Søndag har køene blitt enda lenger etter flere banker trolig blir
kastet ut av det internasjonale banksystemet Swift.
KØ:
Mange russere har tatt turen til minibanker de siste dagene. Her er køen
utenfor en minibank i St. Petersburg søndag.
ANTON
VAGANOV / Reuters
Publisert:
For
mindre enn 1 time siden
Financial Times skriver
at folk i Moskva og i andre Russiske byer «stormer» minibanker for å ta ut
kontanter i frykt for at den nasjonale valutaen, rubler, skal kollapse. De
frykter også at de ikke kan benytte seg av internasjonale betalingssystemer.
Ukraina - An225 Mriya ødelagt av russerne - ABC Nyheter
Ukraina bekrefter: Verdens største fly An-225 er ødelagt i kampene
Magnus Fossen
for 45 minutter siden
Det gigantiske og ikoniske transportflyet er viden
kjent som verdens største fly. Antonov An-225 var senest i begynnelsen av
februar i Norden, da det fraktet vindmølle-deler til flyplassen i Billund i
Danmark. Nå bekrefter Ukrainas utenriksminister at flyet er ødelagt som følge
av den russiske invasjonen.
Flyet, med seks motorer og et vingespenn på 88
meter ble produsert på tampen av Sovjetunionens velde i 1988. Flyet hadde navnet Mriya, som betyr «drøm» på
ukrainsk.
© Leveres av
ABC Nyheter An
Antonov An-225 Mriya, a cargo plane which is the world's biggest aircraft, is
seen on an airfield before its first commercial flight to the Australian city
of Perth, in the settlement of Hostomel outside Kiev
An Antonov An-225 Mriya, a
cargo plane which is the world's biggest aircraft, is seen on an airfield
before its first commercial flight to the Australian city of Perth, in the
settlement of Hostomel outside Kiev
Antonov An-225 Mriya var verdens desidert største fly med et vingespenn på 88 meter og en egenvekt på 285.tonn og max avgangsvekt på 640 tonn. Valentyn OgirenkoReuters
– Russland har ødelagt vår «Mriya»
Embed: twitter
– Russland har ødelagt vår «Mriya», men de vil
aldri klare å ødelegge vår drøm om en sterk, fri og demokratisk europeisk stat,
opplyser utenriksminister Dmytro Kuleba på Twitter.
Les også:Kuleba:
Ukraina kommer ikke til å kapitulere
Tilstanden til An-225 var lenge ukjent da det var
klart at flyet sto parkert på hjemmebasen i Hostomel, en flyplass like utenfor
Kyiv som russiske styrker forsøkte å innta torsdag, og som utløste harde kamper
mellom russiske og ukrainske styrker. Ukraina meldte sent torsdag kveld at de
hadde tatt tilbake flyplassen.
Flyprodusenten Antonov forteller i en Twitter-melding at
deres eksperter enda ikke har fått undersøkt flyet og derfor ikke kan si noe om
tilstanden eller om flyet kan repareres.
Kun produsert ett
Det ble kun produsert étt fly av denne størrelsen.
Opprinnelig var oppdraget at flyet skulle transportere den sovjetiske romfergen
mellom fabrikken og oppskytings- og landingsplassene. Etter Sovjetunionens fall
sto flyet lenge brakk, før det ble restaurert og tatt i bruk fra 2001 som
fraktefly.
Flyet landet i Norge én gang – på Oslo lufthavn i
2014. Flyet fraktet da med seg militært utstyr fra Afghanistan.
Ukraina - Putin setter sine atomvåpen i høyeste beredskap - The Guardian / Associated Press
Sjekk hele artikkelen med video her: https://tinyurl.com/2p8wvrp4
Vladimir Putin puts Russia’s nuclear deterrence forces on high alert
Order given as Zelenskiy says Urkaine delegation would meet Russian officials at Belarus border
|
|||
|
|
||||||
|
Ukraina - 1 mann kan ødelegge verden slik vi kjenner den - Tyler Rogoway
Rogoway er mannen bak The War Zone og The Drive. (Red.)
|
|||
|
Ukraina - Krigen utvides - Hviterussland er med - Dagbladet
The Kyiv
Independent: Lukasjenko med krigstrussel
37
minutter siden - 11:58
Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko har ifølge The Kyiv
Independent og Ukrinform bekreftet at Hviterussland har skutt raketter inn i
Ukraina.
De skriver at presidenten har truet med at hviterusserne går aktivt inn
i krigen i Ukraina, på russiske side.
Det uavhengige ukrainske nettstedet skriver også at Lukasjenko har
bekreftet at skadde russiske soldater har blitt behandlet på hviterussiske
sykehus.
Ukrinform skriver at Lukasjenko har beskyldt Ukraina for å
framprovosere krigen.
Airbus får ikke selge fly til Russland - Aerotime
on 25th February 2023
Image : Media_works / Shutterstock.com
EU to ban sales of aircraft to Russian airlines
amid Ukraine invasion
The European
Commission plans to prohibit sales of aircraft, spare parts as well as other
related equipment to Russian airlines, as part of sanctions to be imposed amid
Russia’s invasion of Ukraine, the European Commission President Ursula von der
Leyen announced at the press conference on February 25, 2022.
Von der
Leyen remarked that three quarters of Russia’s current commercial fleet are
dependent on EU, US, and Canada built aircraft. Therefore, the sanction “will
degrade the key sector of Russia’s economy and the country’s connectivity”. The
measures are approved by the European leaders but are yet to come into effect.
The fleets
of Russia’s three largest airlines are mainly comprised of Airbus and Boeing
manufactured aircraft.
Russia's
flag-carrier, Aeroflot, has a total of 185 aircraft in its fleet, including 116
Airbus-manufactured, 59 Boeing-made, and only 10 Russian produced jets, as per
Planespotters.net data. According to Airbus data, Aeroflot has 22 Airbus A350s
on order, of which eight have already been delivered.
S7 – Siberia
Airlines has a fleet of 105 aircraft, including 48 Airbus A320s, 16 Airbus
A321s, three Airbus A319s, 21 Boeing 737s, and 17 Embraer ERJ-170 jets,
Planespotters.net data shows.
Meanwhile,
Ural Airlines has a fleet of 53 aircraft and all of them are
Airbus-manufactured jets, according to Planespotters.net.
Russia’s
aircraft manufacturer, the United Aircraft Corporation (UAC), has been trying
to design and develop its own commercial aircraft in part to be less dependent
from foreign models. However, the key projects are still in the development
phase.