Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.
torsdag 21. januar 2010
Engineered Material Arresting System (EMAS)
Materialet som ser ut som betong, men er mykt i strukturen, legges i hele eller deler av overrun for å stoppe fly som har behov for det. Det skjedde i går i West Virginia på Charlestons Yeager Airport. En CRJ200ER med 31 pax og tre crew aborterte avgangen på V1 og stoppet 100 fot før bratt nedadgående terreng. EMAS i en lengde av 123m tilsvarer en 305m lang RESA for de typene fly som bruker flyplassen. Systemet stopper altså den angjeldende type fly med en hastighet på 70kts. uten revers og med dårlige bremser. Dette er det andre tilfellet i USA hvor fly har blitt reddet fra sikkert havari med EMAS.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.