tirsdag 5. januar 2010
Flight- and Duty Time Limitations....
.....har i mange tilfeller vært gjenstand for forhandlinger mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Luftfartsmyndigheten har ikke brydd seg, ei heller gjort forsøk på å fundamentere FDTL på et vitenskaplig grunnlag. Dette moment alene førte til at NF i sin tid engasjerte seg i arbeidet for å etablere et statlig organ som kun arbeidet med preventiv flysikkerhet. Dette strandet i hovedsak på grunn av alle de som sitter på sine respektive tuer og vokter disse med hva det måtte koste. De sitter der ennå. Vel, nå har Flight Safety Foundation tatt bladet fra munnen og sagt STOPP, dette må vi endre og finne en løsning på. Alle selskaper bør ha et Fatigue Risk Management System, FRMS. Nok en gang vises det til Colgan ulykken og styrmannens "red eye" fra vest- til østkysten av USA for å gå på jobb. Ta vibrasjonene i S-92A og bland støy oppi dette; hva betyr det for fatigue? Et preventivt flysikkerhetsorgan kunne samle trådene og konkludert med et eller annet. Frem til 2005 var dette bare en suppe. Om det har skjedd noe etter den tid ville vært interessant å høre. Spalten er din for kommentarer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.