Aviation Week & Space Technology omtaler søk- og redningsversjonen av S-92A akkurat slik i en artikkel den 15. februar.
Valget av konsortiet som tilbyr S-92 helikopteret i et 25 års, 6 milliarder £ (Nok 54 milliarder) søk- og redningsprogram, er en skikkelig boost for Sikorsky for å sikre seg internasjonal og kommersiell virksomhet for å balansere sitt økende salg til USA`s forsvar. S-92 danner selve grunnlaget i at Sotera konsortiet ble foretrukket blant private tilbydere i UK`s SAR-H program. Dette vil erstatte Royal Air Force og Royal Navy helikoptre samt en midlertidig kontrakt med Maritime and Coast Guard Agency (MCA). Konsortiet, som består av CHC Helicopter, Royal Bank of Scotland, Thales og Sikorsky, ble valgt fremfor AirKnight teamet bestående av VT, Lockheed Martin og British International Helicopters som foreslo en løsning med EC225.
Kontrakten tar over virksomheten på 12 baser; 8 som opereres av Forsvaret og fire av MCA i tidsrommet 2012 og 2016. Per i dag leverer CHC tjenesten med S-92A ut fra to MCA baser under en femårs midlertidig kontrakt. Den mindre AW139 benyttes på to andre MCA baser. Disse fire basene blir de første som går over på den nye SAR-H kontrakten.
Overgangen til den nye kontrakten vil ikke helt kutte ut militære besetninger fra SAR rollen. Det vil være en såkalt ”flow through” av militære besetninger, men av de 240 besetningsmedlemmene involvert i militære SAR besetninger i dag, så vil antallet falle til 66 straks SAR-H programmet tar over. 38 maskiner som i dag er involvert i tjenesten, vil altså bli redusert til 24 S-92A.
Det fremgår av meldingen at Sikorsky arbeider med en økning i GW på 500 lbs til 27 500 lbs i løpet av året.
Prisen som siteres for dette 25-års programmet er særdeles interessant fordi den gir våre egne politikere anledning til å måle vår egen prosess opp mot den engelske modellen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.