For undertegnede oppleves dette som særdeles firkantet. Det er veldig vanskelig å forstå beveggrunnen for å frata NLA den midlertidige tillatelsen på bruken av NVG inntil en kan vise til en formell sertifisering av utstyret i selskapets helikoptre. Jeg klipper fra NLA`webside:
Får ikke fly med nattsynbrillerNattsynbriller (Night Vision Goggles) forsterker lyset 3000 ganger og gjør flyging i mørket sikrere. Hjelpemiddelet gjør det også enklere å lete etter savnede personer om natten. 20. april fikk Norsk Luftambulanse beskjed av Luftfartstilsynet om at de trakk tilbake godkjenningen selskapet hadde fått til å benytte NVG ut året 2010.
--------------------------------------------------------------------------------
Dette har rent administrative årsaker og har ingenting med utstyret eller bruken av utstyret å gjøre.
Det har flere vært ulykker ved flygning i mørke. Ulykken i Førdefjorden i 1996 er et eksempel. Etter den ulykken ble det nedsatt en egen sikkerhetsgruppe i regi av Rikstrygdeverket som blant flere gode sikkerhetsfremmende tiltak, foreslo innføring av nattsynbriller (NVG). Forbedringen for mannskapet er stor.
- Det kan vanskelig beskrives for noen som ikke har opplevd det, hvilken enorm forskjell det er å fly i stummende mørke med og uten NVG, sier flygesjef Bjørn Nergård.
Se forskjellen selv: http://www.youtube.com/watch?v=u-6Vd1gc8AA
Velprøvd og godkjent utstyr
Norsk Luftambulanse fikk godkjenning til å operere med nattsynbriller som en prøveperiode fra 1. november 2002. Fra 1. januar 2005 ble denne godkjenningen gitt permanent. Alle våre prosedyrer og trening for nattoperasjoner er tilpasset bruk av nattsynbriller. Cockpit i våre helikoptre er spesialbygd og tilpasset bruken av dette utstyret.
Norsk Luftambulanse AS ble i fjor gjort oppmerksom på av Luftfartstilsynet at det var kommet nye internasjonale regler for sertifisering av luftfartøy til slike operasjoner. Produsenten av helikopteret måtte nå søke om sertifisering for NVG-operasjoner av helikoptertypen Norsk Luftambulanse flyr. I mellomtiden ble Norsk Luftambulanse AS lovet at selskapet skulle få midlertidige tillatelser helt til ny sertifisering var klar.
Denne midlertidige tillatelsen er nå trukket tilbake. Årsaken er ifølge Luftfartstilsynet at helikoptrene er oppgradert og dermed må ha en ny godkjenning.
- Helikoptret er laget for slike operasjoner og utstyret er tilpasset denne helikoptertypen. Søknaden om sertifisering er en formalitet, men det tar tid. Vi hadde en tillatelse som skulle gjelde til dette var på plass, men slik er det ikke lenger. Vi vet ikke hvor lang tid det vil ta før helikopterprodusenten kan gjennomføre prosessen, men vil gjøre vårt for fortgang i saken, sier Nergård.
Kan ta færre oppdrag om natten
Norsk Luftambulanse fløy over 7000 oppdrag i 2009. Om lag 30 prosent av disse ble utført helt eller delvis i mørket.
- Det er ikke tvil om at vi kan ta færre oppdrag om kvelden og natten når vi ikke får benytte dette utstyret, sier flygesjef Bjørn Nergård
Norsk Luftambulanse beklager de følger dette kan få for berørte pasienter og deres pårørende
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.