onsdag 7. april 2010
Helicopter Safety Study III
I dag fremlegges studien på Sola. En har valgt å se bort fra engelsk sektor i denne rapporten slik at den kalles Helikopterstudie 3. Den dekker tidsrommet fra 1990 til 1999. Undertegnede har vært med i de to første, og kan uten videre være enig i at helikoptersikkerheten har øket vesentlig gjennom årene. Allikevel, så er det områder hvor sikkerheten kan forbedres. Flygerne har bedt om kontrollert luftrom i området siden 1976. Det er i orden vest av Flesland og har vært en suksess, men i den sydlige delen har dette enda ikke kommet. Området er fremdles svartelistet av flygerne. Det er dog planlagt utbygd et system basert på Multilatertion slik som i Mexico Gulfen. Dernest stiller jeg et stort spørsmålstegn ved JAR 29, sertifiseringskrav for tunge helikoptre, spesielt punktet vedr. gangtid for Main Gear Box uten olje.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.