Litt basic om innflyginger:
Flygeren har antakelig hatt god tid til planleggingen av flygingen og satt seg inn i hva slags landing aids som finnes på destinasjonsflyplassen. I dette tilfellet kun Non Directional Beacon ser det ut til, altså et såkalt non precision instrument approach aid. Det kan i beste fall gi et værminima på 1200m sikt og 400 fot skybase, men dette beregnes i hvert enkelt tilfelle og fastsettes av Obstacle Clearance Limit, altså høyden av hindringer på og nær flyplassen. Som vi vet var det tåke på flyplassen slik at en innflyging ikke i det hele tatt skulle forsøkes i følge våre normer. Dersom en gjør et forsøk og ikke kommer ned, så kan en gjøre et forsøk til dersom det f.eks. rapporteres om tåke som kommer og går. Kommer en ikke ned på 2. forsøk, så er det normalt å gå til alternativ landingsplass. En kan imidlertid holde seg over plassen og vente på bedring dersom en har brennstoff nok før en går til alternativ landingsplass.
http://www.euronews.net/2010/04/10/pilot-error-possible-cause-of-smolensk-disaster/
Sjekk også innlegget mitt av den 10.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.