lørdag 31. juli 2010

Farnborough Air Show 2010

Alle fotos; copyright P. Gram
Undertegnede deltok sammen med Arbeidsutvalget i Flyoperativt Forum (FoF) på den årlige, store internasjonale flyutstilling som veksler mellom Le Bourget og Farnborough. Formålet med vårt besøk var å forsterke båndene til våre etablerte kontakter, opprette nye samt å se på nyhetene og å snakke med de som flyr dem. Møter var avtalt på forhånd og som konklusjon kan sies at dette var meget positivt! Været var sogar også på vår side.
                          Avro Vulcan på short final      
Statistikk
Det er enklest å sammenlikne med forrige Farnborough i 2008 fordi Le Bourget i fjor var overoptimistisk og ble avholdt like før Lehmann Bros. gikk dukken og også før Eyafjellajøkul og askeskyen.
Det ble solgt 835 kommersielle maskiner verdt 47 milliarder US$, til sammelikning med 2008 som solgte sivile maskiner for 88,7 milliarder, altså ned 47%. Settingen er ikke optimistisk selv om folk ønsker å fly igjen. Salget av wide bodies er veldig lunkent og dreier seg i hovedsak om B777 serien som gjør det godt. Det var ingen bookinger for A380. FoF`s delegasjon ble invitert av Boeing til å overvære seremonien der B. Kjos undertegnet kontrakten på femten 737NG. Han ble spurt direkte om B787 ville passe inn i hans planer om å kjøpe langdistansefly. Han svarte at han stiller seg i køen. Med vårt kjennskap til Kjos, så er det neppe tvil om at han også kikker på A350 XWB. Når det gjelder militære kjøp, så kan jeg vel si at russerne slo an tonen med sitt totale militære fravær. De hevder at de ikke blir med på utstillinger hvor de ikke er garantert salg! De var pinadø savnet i luften også! Det er bare F-22 Raptor som matcher dem. USAF stilte med mange flytyper slik som før. En B-52H durte gjennom luften og Raptor kom på besøk, akkurat som i fjor. Denne kom fra RAF Lakenheath, men er hjemmehørende på Elmendorf AFB i Alaska.
Antallet besøkende er beregnet til det samme som for 2 år siden; 285 000. Det var 8% færre på trade days og noen flere på public days. FoF deltok på de tre første trade days. Jeg var overrasket over hvor få det var de to første dagene.

 
                                          A400M Grizzly        
Nye fly
Den store nyheten i år var naturligvis B787 som var til stede de to første dagene. A400M hadde alt vist seg på ILA i Berlin for et par måneder siden, men imponerte med sitt airshow med 120 graders krengning med 15 tonn testutstyr om bord. Og så var den veldig stillegående, akkurat som B787. Maskinen ble døpt Grizzly under en enkel seremoni den 19. JAS Gripen var utstilt, det samme var kinesernes Chengdu JF-17 jagerfly i pakistanske farger. Boeing hadde en stor stand viet UAV/UAS med Phantom Eye, Hummingbird og Phantom Ray. I det hele tatt så var UAV`er veldig sterkt til stede, og vi hadde møte med Northrop Grumman (NG) og andre produsenter. FoF har over lengre tid gjort alvorlige forsøk på å forklare publikum, media og myndigheter hvilken nytte slike fly og helikoptre kan ha for det sivile samfunn. Vi har ikke gitt opp, og NG vil komme til vår konferanse i april for å vise de fremmøtte Global Hawk. Jeg vil føye til at Global Hawk er den første ubemannede maskin som erstatter en bemannet type, tyskernes Breguet Atlantique. Flygerne her går nå på omskolering i USA. Norge er for øvrig med i Euro Hawk prosjektet som skal få 8 maskiner stasjonert ved Sigonella på Sicilia. Denne utgaven fløy fra Palmdale den 29. juni. Akkurat hva vår rolle i prosjektet vil bli er ukjent nå. Airbus viste sin A330 200F som fremdeles er inne i konkurransen med B767 som tankfly for USAF, altswå prosjekt KC-X. Gamle, gode Twin Otter var der i ny utgave, det samme var Bombardier Q400NG. Agusta Westland viste sin nye AW169, en mellomting mellom A109 og AW139. 
AW169


AW 159 Lynx Wildcat ble vist også, det samme med Bells UH-1Y som naturligvis er bygget på lesten til gamle Bell 212.. Det var ganske stille omkring helikoptre, men vi hadde møte med gutta fra 722 Eskadrille som flyr nye AW101 og Sikorsky vedr. oppdatering på X2 og S-92A. Mer om dette under. Jeg snakket med en F-15E flyger om Silent Eagle. Han var ikke særlig snakkesalig, men han mente at JSF ikke var mye verdt mot en E-modell med AESA radar……Traktor med tenner? Yep, en Air Tractor AT-802U som er et sprøytefly (crop duster), sto her armert til tennene.

                                          Grizzly      
Air display
En B-52 kom altså på besøk. Det er fremdeles en imponerende innretning vil jeg si, men det er også Avro Vulcan. Den som fløy kom først på vingene for to år siden etter mange år i møllkuler, og FoF`s Arbeidsutvalg  har støttet prosjektet med private midler. Nå så vi den for første gang, og det var en opplevelse! Jeg har akkurat lest boka Vulcan 607, og er imponert over det intrikate spillet for å få en enslig Vulcan til å bombe Port Stanleys flyplass på Falklandsøyene. B787 forlot Farnborough og hadde med seg en Spitfire på hver vinge. Personlig tror jeg at B787 vil bli en populær maskin. A350 ligger et par år etter B787, men synes å ha mange bestillinger. Som nevnt så reddet Raptor USAF`s ære denne gang. Igjen så vi verdien av thrust vectoring som muliggjorde umulige manøvrer. Første gang flyinteresserte ble presentert maskinen var akkurat her for to år siden. Kongressen har besluttet at maskinen ikke skal produseres lenger. A400M fikk vi en spesialvisning i, og den imponerte med åpenbare gode handling qualities.Vår venn Peter Scoffham som selger maskinen, traff vi igjen; han er en gammel Vulcan flyger forresten. Hans karisma står vel for halve omsetningen der i gården…… F-16, F-18, Eurofighter, C-27 og C-130J hadde som vanlig gode show. En Beech 200 demonstrerte en usedvanlig bratt innflyging. Denne maskinen har spesialutstyr for å detektere såkalte veibomber. A380 er majestetisk! En DA-42 Diamond fløy med sine to dieselmotorer som gikk på biodrivstoff laget av alger. Snakk om å være karbon nøytral!
                                  Stolte Pakistanis med sin Chengdu CF-17  
Grønne fly og motorer 




Kanskje ikke så fremtredende som tidligere år, men det er altså en utvikling når det gjelder motorer som sertifiseres for biofuel, el., og hydrogen. Bildet under viser et hybridhelikopter som har en to-takts dieselmotor som går på flytende hydrogen. Flytende hydrogen har den fordel at energien per enhet er nær tre ganger høyere enn for A-40. Det er usikkert når EADS vil fly denne prototypen. "Alle"jobber med såkalte open rotor teknologi, altså en turbinmotor som har propeller bak i motsetning til en turboprop som har gearbox og propeller foran. Det hevdes at slike vil redusere brennstofforbruket med 15%, noe som vil spare industrien for 22 milliarder dollar årlig! Snakk om grønne motorer! Flyene de monteres på vil vel bli kalt propellfly uansett.....
Hva jeg savnet
B-2 og JSF. Russerne med sin MiG 29 OVT og Su 27/30 med Pougachevs kobra og ubegripelige vertikale manøvrer. V-22 imponerer selv om den er helt uinteressant som norsk redningshelikopter. Ikke tilstede i år. Jeg savnet også Dorniers SeaStar og Be 200 amfibium. Og fly som kan demonstrere wing in ground effect prinsippet. Skikkelig demo av en UAV styrt fra Beale AFB….. Og Su T-50 naturligvis.Denne vises for et internasjonalt publikum i Moskva om en måneds tid. Dette er Putins baby. Honda Jet.savnet jeg også. Den så seg best tjent ved å vise seg på Oshkosh, da i mock up. Den har ikke fløyet enda.

Møtene
Boeing P-8A Poseidon testes nå på Patuxent River, og vi er interessert i den selv om norske P-3C`er er modifisert med nye vinger. Vi har sterk tro på P-8A som skal samarbeide med et Northrop Grumman produkt, nemlig Global Hawk. Utover USN så er det India som har foretatt bestilling. Et slikt samarbeid er forøvrig naturlig mellom vårt nye redningshelikopter og ubemannede enheter. Vi møtte med Boeings Director P-8 Business Development, Airborne Battle Management, Fred Smith.

Hos Northrop Grumman møtte vi Directopr Business Development, Ed Walby, og vi fikk et godt innblikk i Global Hawks muligheter og hvordan den kan løse norske, sivile oppgaver. Det er åpenbart at den kan fylle mange forskjellige oppgaver på èn tur. Like åpenbart er det at de vil komme til Norge for å fortelle om dette, ikke minst nå som Norge er med på prosjektet Euro Hawk.
                      Euro Hawk blir presentert i Norge i april 2011 

Besetningen og NK`en ved 722 Eskadrille var veldig åpne vedr. den ”nye” AW101 som de opererer. De venter nå på ny halerotor som blir en forminsket utgave av hovedrotoren til AW139.  De var veldig fornøyde med maskinen operasjonelt, men brukte for mye tid på ettersyn, men det skal ordne seg. De skrøt også av AW når det gjaldt levering av deler.

Vi fikk en ny omvisning i C-27 som har en cockpit nær identisk med C-130J. Norge burde hatt et par slike til fallskjermhopping og slikt.

Sikorsky ga oss et kort innsyn i X2`s utvikling, men en nyhet om at maskinen satte ny verdensrekord for helikoptre kom godt etter at showet var over. Main Gear Box (MGB) i S-92A er fremdeles i fokus og de lover en ny forsterket utgave. Det samme gjelder innfestningen til denne i skroget hvor det er oppdaget sprekkedannelse. Det er åpenbart for undertegnede at vibrasjonene fra de 4 hovedrotorbladene må være en påkjenning. Oppgraderte motorer vil også kunne bidra til øket MTOW, men sannsynligvis også til mer vibrasjoner på denne tunge maskinen.

A400M er en imponerende maskin med sine fire 11 000 hesters motorer. Den har et stort lasterom, ca. 1m høyere enn C-130J. Vi fikk en spesialvisning.


Andre ting verdt å nevne
  • Thales kjører på sin Cockpit 3.0 som er designet for kun èn flyger i kommersielle fly.
  • Ultra Electronics viser et system som registrerer vibrasjoner som kan føre til fatigue, spesielt i tyngre turboprop maskiner. Orion er et eksempel. 
  • Blue vs. Blue, altså at vennlige styrker skyter/bomber andre vennlige styrker/fly. Dette er det enda ingen løsning på, og jeg venter på et idiotsikkert system.
  • Bombardier viste til svenskenes Dash 300 ved Afrikas Horn i overvåking av trafikken, og islendere på tur i Mexicogulfen med samme type maskin for å overvåke uljeutslippet. Anvendelig maskin med andre ord.
  • Vakker formasjon med 9 Red Arrows og Avro Vulcan i flyby. Fikk den med på video`en
  • Innendørs flyging med fire typer UAV`er.
  • Miniatyriseringen av sensorer for bruk i UAV`er fortsetter
  • Boeing planlegger ny T-38 erstatning
  • Nær sagt alle turbopropmaskiner har en utgave rigget for maritim overvåking

----ooo00O00ooo----

torsdag 29. juli 2010

B-29 restaurert og flyr


Denne maskinen er nå restaurert og er den eneste flybare B-29 Superfortress i verden. Den vil nå begynne rundflyginger i USA.

Havariet i Pakistan

Flyet utførte en ILS til RWY 30, men måtte gjøre en circling approach på grunn av vinden. Under manøvren for å legge seg på final 12, havarerte flyet. CVR/FDR er når dette skrives ikke lokalisert.

Nytt havari med HEMS helikopter i USA

Tragisk, men dette skjer rett som det er i USA, nå i Tucson, Arizona hvor alle tre ombord ble drept. FAA har i samarbeid med NTSB laget en liste med frivillige tiltak vedr. sikring av tjenesten. Dette har åpenbart ikke virket, og undertegnede mener at eksperimentet med kun èn flyger i denne vanskelige form for tjeneste har spilt falitt. Det er kun en uke siden forrige ulykke som også krevde liv.

Trening for airshow en killer

En C-17 havarerte i går på Elmendorf AFB i Alaska under trening for et flyshow. 4 personer antas drept. Flystevnet var Arctic Thunder og vitner sier de så en eksplosjon som neppe noen kan spasere bort fra.

60+ - Partsinnlegg

Jeg oppfatter dette som såpass balansert at det fortjener publisering. Denne konkrete saken, altså Lagmannsrettens domslutning, skal avgjøres i Høyesterett i neste måned.


FLYING OVER 60- UPDATE
(in English, to reach ALL pilots)

Dear colleague,

After we sent you a letter last August, explaining our position, the wheels of Justice have been grinding.
As you all know, we lost our case in “Lagmannsretten”. To be honest, to us that came as a shock. We then believed as we do now, that we have the law on our side.
We expected the court to judge according to European law (which has been implemented in Norwegian law) but we were sadly mistaken.
The court came up with a strange concoction of arguments, to justify what they “felt” was right. In the verdict the court even managed to contradict itself.
An example of this was the argument of safety, which was broadly used by CHC and Union lawyers (and supported by the Union). To say it short: “it is not safe to fly over 60”
This argument was thoroughly slaughtered during the court session (we had brought in the former ICAO medical director), and none of the Union witnesses dared say that flying over 60 was dangerous (when asked).

Lagmannsretten confirmed this by starting with stating that there was no proof of diminishing safety, when using pilots over 60.
Notwithstanding this statement, the court later uses the “safety argument” to support their verdict.
In our opinion, it was a poor verdict, and in fact we are supported by one of this countries leading Law experts, professor Henning Jakhelln, scores of other lawyers and not in the least, a vast group of laymen.
When we talk about laymen, people in other professions than aviation, we still have to meet the first one who understands the reason why we are discriminated because of our age, as well as the standpoint taken by “our” Union. They all expect the Union to stand on our side and not oppose us. Ask you neighbor next time….

The decision to appeal to the High Court therefore was an easy one for us.

The first hinder one has to pass before being accepted in the high court is the High Court’s Appeal Commission (Høyesteretts Ankeutvalg).

In our case this took some time, as another case on age discrimination with some similarities already was admitted to the High Court.
This case was one of a sailor that had been hired at the age of 62 and then subsequently
fired (and offered a temporary job).
The Sailor lost his case in the High Court….
The legal reason used by the judges (4 out of 5) to reject the appeal was the ”Sailors Law”  This LAW stipulates that it is not legal to discriminate on age and at the same time stipulates a retirement age of 62. The State (Lawmaker) had according to the High Court set a maximum age before which age discrimination was illegal. The High Court interpreted this as being legal to discriminate on age OVER the age of 62 and thus the Sailor lost his appeal.

As you all know, the maximum LEGAL age for commercial pilots in this country is 65…

Shortly after this decision, we received the message that the High Court’s Appeal Commission had accepted our appeal, something they most certainly would not have done if they had considered the denial of the sailors appeal to be decisive for our case.

The case in the High Court will solely address the “legality” of the “Lagmannsrettens” decision- did they follow the law?
No further “evidence” may be presented
As a matter of interest, the High Court judge preparing the case is the one that wanted to grant the Sailor’s appeal…..

General information, (read carefully, there is a world out there)
On the first of July,1999, the JAA allowed pilots to fly commercially up to the age of 65. ICAO followed in 2006, when they published their new Standards after receiving the strongest support ever on a new Standard.
Both rulings had a limitation, only one pilot was allowed to be over 60. This was a compromise, to get as many countries as possible to accept the new Standard, even though no medical statistics support such a rule. There is, however a clause in the Standards; they will be revised in 2011. From trustworthy sources we know that this limitation will be removed.

In 2004, the EU came up with the Age Discrimination Act. The last countries to make this part of their National law, did so in July 2006. It was not taken up in EOS law
(Norway, Switzerland, Iceland and Liechtenstein) as the immense “state” of Liechtenstein opposed this. Notwithstanding this, Norway decided to implement the Act and made it part of Norwegian law.

Ever since JAA and ICAO rules, European and National laws have been changed, this has been followed by a chain of court cases. Most of the cases where pilots were involved were lost by the pilots.

F.e. in Germany in 2002, 2004 and 2007, in the Netherlands in 2004, Australia in 1999 and 2001 before the Human Rights commission of the UN. A Widerøe pilot lost his case in Norway in Halogaland Lagmannsrett, but was unable to continue to the High Court as he lost his medical. And of course our cases in 2008 and 2009.

But if we look out into the world, things are changing, albeit slowly, the courts are picking up to the new laws that have been written.

In 2004, Australia accepted a new law against age discrimination, making it illegal to fire anybody on the grounds of age. Down under a pilot can now fly until he drops dead, providing he has a valid medical and passes his proficiency tests. New Zealand has in practice never had age discrimination, and as a matter of fact, the oldest commercial pilot still flying over there is 79, got his first pair of spectacles last year.
In France, one of the countries originally opposed to raising the age for pilots to 65, it is now illegal to fire a pilot for age reasons before the age of 65.

In the Netherlands, which has a High Court decision from 2004 in disfavor of KLM pilots, a new group of pilots has been allowed to take up their case in the light of the new Age Discrimination Act. The court hearing was on April 15, decision yet unknown. These pilots are going all the way to the European court if required.

The USA, another opponent of 60+ in the early days, now allows both pilots in the cockpit to be up to 65.

In Germany, the Federal Court has decided that it would no longer burn its fingers on age discrimination towards pilots (after judging in favor of a Stewardess who wished to continue to 65), so they have sent the whole case directly to the European Court.
The case is fronted by 3 pilots as part of a group of 52 pilots involved in the case.

In Norway, a female employee of “Gjensidige” won her case in “Tingretten” (the lower court), to be allowed to continue to 70.  (the arguments used by her opponents lawyer were almost a blue copy of the arguments used by our opponents). Gjensidige has appealed the decision; their lawyer stated on television that it must be the right of the company to employ younger people in stead of older.
14 SAS pilots are meeting in Lagmannsretten in June over an argument if SAS is allowed to fire pilots over 60 before firing younger pilots. These pilots are still working, as SAS lost all their appeals up to the High Court to keep them grounded.

In Denmark, 6 pilots won their case before the “Ligebehandlingsnæmda”(Equal Rights Committee), the conclusion being that it was illegal to fire pilots just because they had past 60. 8 more pilots are in line to have their cases judged.

In Sweden, where a group of SAS pilots lost their case in the middle court against SAS, a group of 25 Stewardesses won their case in the Swedish equal rights committee against SAS; it was illegal to fire them at 60 in stead of the legal age of 65. The SAS pilots are now taking up their cases again in the Equal Rights Committee.

And last, but not least, Canada, a country that rings a bell to most of us in CHC.
Over there pilots have pursued the legal route against Air Canada and the Mandatory Retirement Age of 60, which Air Canada had agreed upon together with ACPA, the pilots Union (in their joint Agreement).

Their case was eventually brought up in the Human Rights Tribunal (sent there by the court).

In its first judgment the HRT ruled in favor of Air Canada and ACPA (joined as part helper).
The High Court however, did not accept the Judgment of the HRT as the HRT had not correctly addressed the question the court had sent them.
After a second HRT hearing, in August 2009, the HRT came to the opposite conclusion, being that mandatory retirement was illegal. This means that Air Canada has to reemploy the pilots. Apart from the two involved in the HRT hearing, there are many other pilots (over 100) who have their complaint in the legal system and also will be reinstated.

These days the HRT is deliberating damages to be paid. Damages for which the pilots union (ACPA) has been made jointly responsible for as they were the co-signer of an “illegal” agreement.

Damages, only since the HRT decision last August amount to Can$7 million and are rising by the day.

Well, that is Canada and it is far away from Norway, but there is no guarantee that the Norwegian court system will not follow the same approach.

If you would like to read about the Canadian case, try these links:
www.chrc-ccdp.ca, look up archives, 2009, Canadian HRT decision in Vilven vs Air Canada.
Another interesting site is
www.flypast60.com  and look into update


The right (duty) of all of us to express our opinion
Of course, everybody is entitled to an opinion as they are entitled to NOT having an opinion. However in the last case one accepts whatever action other persons, who they even may have elected, choose to undertake.

In our August letter we included an opinion poll. None of us has been asked by any pilot what the result of that opinion poll was.
We can only guess why. The opinion poll was not used in “Lagmannsretten”. Was that because there were so many NO-votes? Or are most pilots not interested in the issue; their pension is still so far away.

As a matter of fact, the poll was rather inconclusive. Of a total of 189 pilots, only 45 pilots answered (2 were rejected, another 2 answered too late).
Of these votes, 26 were against continuing after 60, 19 for.
The pilots in our group, who had already passed 60, were not eligible to vote. There were 6 of them.

With so few pilots answering the poll (23, 8%) we considered the poll as being inconclusive.
If one may at all conclude anything from the result, it is a split pilot force and far away from the massive support the board claims it has. That was probably the reason the board never asked for the result either, neither before nor during the trial- it might not fit into their assertion of massive support from the pilots, brought forward by their lawyer.

The court case is scheduled in the third week of August, by then only three of us will still be employed by CHC.

Facts:
-         We do not dispute the pension age of 58 (the right of pensioning oneself)
-         The company is still hiring pilots, we are not “taking anybody’s place”
-         We dispute the Union’s right to stipulate an age for mandatory retirement which is contradictory to National and International laws and regulations
-         Age 60 was introduced in our agreement solely because that was the maximum license age; this age is now 65 and Union/Company should have adjusted to this new reality
-         The law places us in the company of women, colored people, homosexuals and people with other religions than Christianity. We do not accept that age is not treated in the same way as these other groups are; it is illegal to discriminate!
-         Those that think that we can just find us another job, live on another planet; the market is not waiting for 60+ pilots, as the two main operators in our line of work in Norway (still) both have a (illegal?) limit of 60
-         If the High court decides in our favor, the Union will have missed out on a great opportunity to negotiate improvements in our pension as a trade for accepting 65
-         We all like our work and want to continue with it.
-         The world is changing


P.s.      Throughout the history of our case we have stuck to the principle of only coming with facts whenever the media asked us to comment our case. In CHC Norway, with a continuing demand for pilots we are not threatening anybodies job and we feel it is important not to create tension between different pilot groups(apart from the tension that may occur as a mere result of our court case).

We are therefore very dissappointed in what the unions lawyer managed to say to Stavanger Aftenblad. Not only does he come with statements which are clearly wrong; “og krever både å motta full lønn og full pensjon fra fylte 60,altså dobbelt opp, sier Skarning.As a lawyer he should know that that is against Norwegian law, and it is therefore not the case. Wages and pension are not paid simultaneously, the pension is put on wait and pension payments do not start until the last wages have been earned
Other remarks like “egoistisk angrep”,” trekke opp stigen etter seg”  are the kind of smearing remarks we hoped this process would stay without.
We strongly urge the Union board to take control over their lawyer. This is not a war, this is a difference in opinion which we are asking the courts to solve.


onsdag 28. juli 2010

Mammas gullgutt

Det er enn overskrift i en artikkel i Stavanger Aftenblad i går om Avinors Tore B. Kallevig. Det er et ganske personlig portrett avisen har om chairman i European Organisation for Civil Aviation Equipment WG-73 Unmanned Aircraft Systems. En viktig jobb og et felt som er i rivende utvikling.

Havari i Pakistan

Et fly fra selskapet Airblue fløy inn i et åsrygg under innflyging til Islamabad. Flyet var på vei fra Karachi med 152 personer ombord da det havarerte i kraftig regn og tåke. Mange omkomne er funnet, men ingen overlevende rapporteres det nå kl 0930. Det pakistanske selskapet opererer i hovedsak A320 og A321.

tirsdag 27. juli 2010

Lufthansa Cargo MD-11F havarert

Maskinen var på vei fra Frankfurt via Riyadh til Hong Kong. Før landing Riyadh rapporterte flygerne brann i lasterommet ombord. Flyet havarerte innenfor gjerdet og flygerne greide seg. Good show!

Oshkosh startet i går

Det blir bl.a. en fantastisk samling DC-3`ere. Hele greia sto i fare for å regne bort og Whitman Field sto under vann så sent som lørdag. Nå har det vært væromslag og bakken tørker ut til glede for alle, ikke minst camperne. Sjekk
http://www.airventure.org/

Breaking News - Sikorsky X2

For Per Gram 
From Jack Donahue via Arne Gytri:
mhtml:file://C:\Documents%20and%20Settings\s21261\Local%20Settings\Temporary%20Internet%20Files\Content.Outlook\61GHCLJM\X2%20Update-Per%20Gram-7-26-10.mht!http://www.sikorsky.com/vgn-ext-templating-SIK/v/images/flags/U.S.A..gif  WEST PALM BEACH, Florida - Sikorsky Aircraft Corp.’s X2 Technology™ demonstrator today unofficially broke the speed record for rotorcraft, achieving a maximum speed of 225 knots in a one-hour test flight at the Development Flight Center. Sikorsky is a subsidiary of United Technologies Corp. (NYSE:UTX).

Jeg gratulerer!

søndag 25. juli 2010

SAS imponerer AW&ST

Ja, i sin utgave av den 12. juli er det en oversikt over "performers" blant Mainline/Legacy Carriers og her ligger SAS overraskende godt an, nemlig på en 9. plass av 35 vurderte selskaper. Av europeiske selskaper som ligger på plassene over finnes kun Turkish og Lufthansa. Den som kommer best ut er Alaska Air Group.
Blant Low Cost/Niche Carriers kommer Ryan Air best ut med NAS på en 10 plass av 21 målte selskaper.

Havarier og ulykker i forbindelse med airshow

Heldigvis gikk det bra denne gangen da en CF-18 havarerte under trening for et show i Canada. Flygeren mistet kontrollen under en såkalt High Alpha manøver hvor flyet er ment å demonstrere hvor sakte det kan fly. For CF-18s vedkommende så er det 105 knop ifølge vår venn Ricardo Traven som fløy displayet på Le Bourget for Boeing i fjor. Det er åpenbart at flyet fikk motorbortfall, og det synes isåfall at recovery fra en slik situasjon når det er ca. 500 fot til bakken, er vanskelig. Sjekk den dramatiske bildeserien på http://tinyurl.com/298n2zk hvor du kan se at en motornozzle er åpen og en er igjen. Legg også merke til flammen som kommer ut av den åpne nozzelen etter at havariet er et faktum, mens det ikke er liv i den andre. Som du også ser så skjøt flygeren seg ut ved nær 90 graders krengning. Du ser at setet har en innebygget "Up sensor" som sender flygeren i riktig retning nemlig opp, og ikke rett ut fra cockpit som i gamle dager. Flygeren rapporteres i god form.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen

OCAS-saken skal opp her i september, og artikkelserien i Dagens Næringsliv kunne bare ikke gå upåaktet hen. Det som neppe skal granskes er hvordan OCAS greide å holde Protura ute fra markedet og hvorfor Luftfartstilsynet inntok etter min mening en fiendtlig holdning til et produkt som helt klart er sikkerhetsfremmende.

lørdag 17. juli 2010

Dagens Næringsliv må engasjere seg......

....vedr. den skandaløse sendrektigheten i saken omkring valg av nytt redningshelikopter. Det må være noen som skor seg på dette, og avisens kjente detektivjournalister Bertelsen og Sundnes må ta saken. Ordet skandale er oppbrukt; liv står på spill og ingen synes å bry seg.

fredag 16. juli 2010

Mer Boeing - Nå Silent Eagle

En modifisert F-15E fløy i går. Den er stealthy i designen, har våpenrom der de konforme fueltankene sitter, og den er åpenbart en konkurrent til F-35., sogar også deres egen Super Hornet. Boeings bilde har dessverre dårlig oppløsning, antakelig av åpenbare årsaker.

Boeings Market Outlook

Nå i sitt 46. år, så er oversikten/prognosene på nettet. Det fremkommer at 30 900 nye passasjer- og fraktfly trengs for å tilfredsstille markedet i 2029. I en artikkel i Flt. Intl for den 6. til 12. juli så står det om opphogging, penere kalt dismantling, av fly. Det bemerkelsesverdige er at forholdsvis nye fly hogges opp for deler; en B737-600 f.eks. som bare er 11 år gammel. Akkurat den maskinen ble levert som ny til SAS. I 2009 ble 284 maskiner hogget opp. Sjekk http://tinyurl.com/2v5rrjj

Bidro en oljeavtale til å løslate Lockerbie terroristen?

Hillary Clinton vil sjekke om det noen demokratiske senatorer hevder er riktig, nemlig at den britiske regjering bidro til å løslate vedkommende for at BP skulle få en deal med Ghadafi. Sjekk http://tinyurl.com/373rfml Under den sensasjonelle løslatelsen fremkom at vedkommende hadde prostatakreft og under et år igjen å leve. Det var altså synd på ham. Nå ett år etter lever han i tilsynelatende beste velgående.... Siste: Nå kl 11GMT melder BBC at Senatet har besluttet å holde en offentlig høring om saken.

Lista Airshow denne helgen

Vi slår et slag for dette airshowet som går i helgen. Sjekk program, utstilte fly etc på denne linken: http://tinyurl.com/35d6fox

UAV Accident Rate - US Border Patrol

Under det voldsomt store Department of Homeland Security ligger US Customs and Border Protection. De er nå ute med en statistikk når det gjelder havarier/ulykker med ubemannede fly. Den er ikke pen og ca. 7 ganger høyere enn den for General Aviation og mange hundre ganger høyere enn den for kommersiell luftfart. Dette har ført til advarsler fra FAA om at bruk av slike fly ikke kan finne sted i kommersielt luftrom før sikkerheten blir bedre. Det statistiske grunnlaget er ganske begrenset vil jeg skyte inn. CBP lider forøvrig under mangel på flygere.......

torsdag 15. juli 2010

Russia stays the same

Putin liker ikke at Aeroflot orienterer seg mot vestlige maskiner. Da er det ikke lett å være Vitaly Savelyev, sjefen i Aeroflot. Når Putin har bestemt at russiskbygde fly er økonomiske, så er det slik. Nå har vi sett tilsvarende i England hvor den nye regjeringen har kansellert en SAR kontrakt som er inngått med private, så da er det vel ikke annet å vente i Russland heller.

Cockpit Video Recorders

Du har lest hva jeg mener om dette; ikke å anbefale før det kan garanteres at ikke slike data/bilder blir misbrukt.
Les hva NTSB mener om dette via denne linken:http://www.fsinfo.org/FSI-journals/Flight_Safety_Information_Journal_July_2010_NTSB_MostWanted_%282%29.pdf

IFALPA`s Position Paper on Volcanic Ash

Papiret ser for meg ut til å være godt gjennomarbeidet og heter 11POS01 Operations near Volcanic Ash. Det kan lastes ned fra http://www.ifalpa.org/ifalpa-statements/aircraft-design-a-operation.html

Tornadoens etterfølger?

Taranis, en Unmanned Combat Aerial Vehicle, UCAV, ble rullet ut av BEA mandag. Prototypen skal påbegynne testing om ikke lenge, og noen synes å antyde, også i videoen http://tinyurl.com/38rr3ux at den kan erstatte Tornado GR4.

UAV inflight refuelling

Global Hawks vil demonstrere automatisk station keeping og overføring av fuel fra en maskin til en annen. Dette kan øke endurance fra 35t til 125t, sier Northrop Grumman. Overføring av brennstoff kan skje i alle høyder, også i 60 000 fot. Vitsen er at sofistikert utstyrte maskiner på oppdrag ikke trenger å erstattes med en dyr tilsvarende maskin etter "bare" 35 timer. Sjekk ut http://tinyurl.com/39jvdov

Nytt søk etter AF 447?

Den franske regjering vurderer et 4. søk etter FDR/CVR til AF447. Hovedvraket er ikke lokalisert, og data etter det siste leteforsøket analyseres nå.

F-35 spinoffs i Norge positive, skriver......

.....Ares Defence Technology blogg kopiert via AW&ST
Sjekk bloggen her: http://tinyurl.com/35rqepu

Oppsiktsvekkende Editorial i AW&ST

Bladet mener at Galileo blir for kostbart for Europa og peker på at GPS er gratis og oppdateres stadig. Vel, de har åpenbart ikke fått med seg at en dame ved navn Sarah Palin seiler opp som en sterk motkandidat til Obama ved neste valg. Jeg ser på henne som særdeles innsiktsløs bl.a. at det hun fremfører kun er basert på populisme. Det betyr videre at hun kan være lite forutsigbar og neppe en som vil begeistre europeiske brukere av et militært system som GPS. Galileo må derfor få leve sitt eget liv fremfor å utsettes for "not invented here" syndromet.

Farnborough 2010 begynner mandag....

.... og jeg skal dit! Programmet oppdateres stadig, og det synes nå sikkert at B787 kommer. Det gjør også A400M og kinesernes lavkost jagerfly Chengdu FC-1/JF-17. UAV/UAS kommer i større antall enn noen gang. Sivilisering av redningstjenesten i UK får også oppmerksomhet, spesielt etter at kontrakten som Labour ga til gruppen Soteria, nå er annulert av den nye koalisjonsregjeringen. Her ligger også en grundig gjennomgang av S-92 tilbudet av Finansdept. (Treasury Department). Indias kjøp av nye jagerfly er ikke avgjort, og vil få mye oppmerksomhet her. Imens pågår testingen av Su T-50 for full musikk under overoppsyn av Medvedev..... Sjekk http://tinyurl.com/y9pasd5 og preview 2010 videoen på http://tinyurl.com/32krty2

Ulykker med mikrofly

Mikrofly av typen Rans S6 er satt på bakken som følge av ulykken den 10. juli og ulykken den 6. juli. Det er Norsk Luftsportforbund som kunngjort dette. Det er mange fly av denne typen i Norge, og det ser ikke ut til at den er mer utsatt for ulykker enn andre maskiner i klassen. Flyet er designet for over 20 år siden. Ulykken den 6. juli synes ikke å skyldes teknisk feil. Det som slår meg at at begge muligens har stallet ut i lav høyde. Kanskje det er "turn to downwind" spøkelset som har slått til? Uansett så er dette tragiske ulykker. Sjekk videosnutt på http://tinyurl.com/3x4dxjr

Blueway Group inn på norsk sokkel

Gruppen består av Airlift, Vertec Offshore, BlueWay Offshore og Dancopter. Konsernsjef er danske Leif Salomonsen og flyoperasjonssjef er Lau Laurits Larsen i Dancopter, inntil nylig i Eurocopter. I dag starter selskapet sine flyginger fra Sola til riggen Songa Delta. Selskapet er åpenbart interessert i flere oppdrag på norsk sokkel, og Salomonsen sier til Stavanger Aftenblad at de har fått flere henvendelser fra potensielle kunder, og at interessen for selskapet er stor. Helikopteret, mekanikere og flygere kommer fra Dancopter i Esbjerg. Oppdragene flys med en EC155, en helikoptertype undertegnede hadde gleden av å prøvefly som første nordmann for mange år siden i Marignane. Når det gjelder min gode venn Lau Larsen, så var vi de to første utsendte fra IFALPA for å vurdere en helikoptervirksomhet i et land som hadde anmodet om assistanse, nemlig Mexico og da operasjonene i Mexico Gulfen. Dette var før JAA og ICAO begynte å vurdere internajonale operasjoner/selskapers kvaliteter. Vi hadde base i Ciudad del Carmen og på Benito Juarez flyplassen i Mexico City. Samarbeidet med de meksikanske flygerne var så godt at vi opprettet en Vikingo/Aztec Legion som lever enda! Flyoperativt Forums Arbeidsutvalg traff Lau sist da han orienterte oss om EC175 på Le Bourget i fjor.

Norsk satellitt skutt opp

Jeg har skerevet om planene tidligere, men nå er den i bane og alt funker som det skal. Tassen er en kube på 20x20x20cm og veier 6 kilo. Den går i nær polare baner og skal øverføre data fra Automatic Identification System som er ombord på alle fartøy over 900 bruttotonn. Det fremkommer av linken under at det skal bl.a. benyttes i antikollisjonsøymed. Det fremkommer ikke om fartøyene har noe liknende TCAS, da basert på data fra AISSat-1. Fartøyer som er i ulovlig ærend og har systemet sått av vil ikke bli oppdaget. Systemet vil være av stor verdi for søk- og redning.
http://tinyurl.com/3yak6us

Smolensk ulykken

"Hvis jeg ikke lander, så vil de drepe meg", fremkommer det nå at flygeren har sagt før havariet. Dette i følge det polske nyhetsmedia TVN24. Det er også stemme fra en 5. person på CVR`en. Ikke nok med det, men polske havarietterforskere anmoder om hjelp fra amerikanske eksperter med spørsmål om det er mulig å skape kunstig tåke, og om det er mulig å påvirke navigasjonsinstrumentene på avstand. Dette høres direkte dustete ut, spør du meg. Flyet fløy en perfekt non-precision approach i horisontalplanet. Flygeren gikk lavere enn MDA, kunstig eller ekte tåke.......

onsdag 14. juli 2010

EASA tar grep - Sikkerhet og miljø

EASA kaller inn til noe som ligger an til å bli en megakonferanse i Køln i september. De to hovedelementene det hele dreier seg om er sikkerhet og miljø. EASA skal rapporterer direkte tilbake til ICAO når det gjelder utfallet. Sjekk http://tinyurl.com/34qhqtp

Boeing ruller ut hydrogendrevet UAV

Maskinen ble avslørt under en seremoni ved Boeings St. Louis facility mandag. Phantom Eye drives av to firesylindrede Ford motorer som går på hydrogen. De igjen driver genaratorer som gir strøm til elektriske motorer som driver to propeller. Den skal kunne fly i 65 000 fot i fire dager, men har enda ikke noen kunder. Dette er svære greier; vingespenn på 150 fot og den kan ta en payload på 450 lbs. Sjekk http://tinyurl.com/2urkx5e

UAS Intl. konferansen i juni - Norsk prismottaker

Rune Storvold ved NORUT som er tilknyttet UiT, har mottatt den prestisjetunge Catherine Fargeon prisen under en høytidelighet i Brussel den 30. juni. Tilstede ved høytideligheten var også leder av EUROCAE WG 73, Tore Kallevig fra Avinor. Vi snakker her om ubemannede fly. Som du uten videre skjønner så er det et miljø her for UAV`er slik Flyoperativt Forum hele tiden demonstrerer.