Kanskje gresk for de fleste, men dette gjelder standarder for såkalte Whole-Body Vibrations. Det er spesielt helikopterflygerne som er utsatt for disse. IFALPA`s retningslinjer, såkalte Policies, etterleves ikke av Norsk Flygerforunds medlemsorganisasjoner. Følgende bør være en eye opener: Underetegnede var medlem av en såkal World-wide Task Force on Flight And Duty Time Limitations for flygernes internasjonale organisasjon, IFALPA. Jeg dypdykket i ISO 2631, satte meg inn i problematikken og fant særdeles foruroligende restriksjoner, spesielt for de som fløy two-blade main rotor helicopters. De eksisterende Policies er basert på disse studiene som ble utført for 25 år siden. Nå viser det seg at engelskmennene mener at ISO 2631 er for liberal og de har, som er vanlig der i gården, utviklet sine egne standarder, Britisk Standard 6841. I en utredning om forskjellene står som en konklusjon: Consequently, ISO 2631 “allows” appreciably longer daily exposures to whole-body vibration than BS 6841. Flygerne må således starte arbeidet på nytt og kikke nærmere på britenes standard.
--------------------------------------------------------------------------------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.