Saken synes jeg er av interesse. Også dette gjelder USA som har sett på utviklingen av ulykkes- og dødsrate for fly med analog vs. digital cockpit, her kalt glasscockpit. Saken dreier seg om trening og testing av GA flygere som opererer moderne utstyr.
I mars publiserte NTSB en fem-års studie hvor de sammenlikner statistikken for de typer instrumentering vi her diskuterer. Konklusjonen er at fly med avansert utstyr har en lavere ulykkesrate, men en høyere dødsrate enn analoge cockpitter. NTSB utga seks anbefalinger (A10-36-41) til FAA i mars. FAA mener at fem av disse er ivaretatt og den sjette er under utarbeidelse. For undertegnede som kun er en observatør oppi dette, så ser jeg jo at loss of control synes å være en vesentlig faktor i mange av de siste ulykkene med store, moderne fly. Seleksjon, trening og testing er sååååå viktige elementer at NTSBs undersøkelser og anbefalinger må tas veldig alvorlig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.