søndag 15. august 2010
Systemfeil i Staten
Undertegnede mener å ha registrert en åpenbar systemfeil i Statens organisasjon; det synes ikke å finnes et koordinerende ledd mellom departementene. Dersom det finnes, så er det ihvertfall helt fraværende i saken gjeldende for bruk av ubemannede fly- og helikoptre i det sivile samfunns tjeneste. Forsvarets behov må i dette tilfelle leve sitt eget liv, det er sivil nytte jeg ønsker å diskutere. Tenk deg hvor mange departementale organer som kommer inn i bildet når det gjelder følgende oppdrag for en UAV, forutsatt at løsninger for integrering i såkalt kommersielt luftrom er løst: Avgang fra Rygge for å sjekke forurensing i Oslofjorden, så tilbake til Jomfruland for å fly langs kysten til Lista for å sjekke kystleden og tilstøtende havområder for oljesøl og også for, under hele oppdraget, å sjekke hvilke fartøyer som ikke har AIS påslått. Deretter går turen ut i havet for å gjøre samme jobb som kystverkets fly gjør når det gjelder forurensing. Fra 60 000 fot vil flyet, ved hjelp av instrumenter ombord, detektere selv små mengder med oljerelatert søl på overflaten. Den flyr nordover langs norskerenna, med avstikker ut i havet i vest for å sjekke trafikken i våre nye økonomiske soner; så langt vest som Jan Mayen, og vil kunne kikke på de til enhver tid aktuelle fiskeriområder hvor verdifulle forekomster av hvitfisk befinner seg. Så flyr den over Svalbard og sjekker isgrensen og teller isbjørn. Den får beskjed fra Hovedredningssentralen i Bødø om at det er mottatt et ELT signal nær Hopen. Den sjekker området og ser et fiskefartøy som går ned. Det er redningsflåter i sjøen. Den kan fungere som On Scene Commander inntil helikopteret fra Longyear er på vei og fartøyer er dirigert til området. Den flyr så ned langs den nye delelinjen til Russland, langs finske- og svenskegrensen for å detektere aktivitet av ymse slag og også registrere tilløp til skogbranner. Fra 65 000 fot påbegynner den nedstigning til Rygge omtrent over Værnes, men brennstoffstatus tilsier at den kan ta et sveip vest av Kristiansund hvor et single hull tankfartøy er i drift med fare for å gå på land. Her fungerer den som On Scene Commander en times tid før den må gå til Sola for å etterfylle brennstoff. Her tar den av etter to timers ground stop for å følge forurensing fra fartøyet som nå har gått på grunn. Det kan den gjøre i 36 timer........ Maskinen har vært styrt av to redningsledere ved HRS som er flygere med ATPL. Tipp hvor mange instanser som er involvert i dette. Kanskje for mange for vårt lille land å hanskes med?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.