onsdag 11. august 2010
Tap av kontroll
Slik jeg leser det som står på nettstedet til Norges Luftsportforbunds mikroflyseksjon, så skyldes havariene nylig med to mikrofly, tap av kontroll. Det vises til remedier i den forbindelse gjeldende for den aktuelle flytypen, bl.a. sjekk av washout på vingene. Det er neppe noen trøst, men slike ulykker, altså tap av kontroll over flyet, synes å være vanlig ulykkessårsak. Flight Intl. har en oversikt over årets første 6 mndr., men det vises også til flere hendelser gjennom de siste årene hvor flygerne åpenbart ikke har tolket instrumentene riktig. I India har de akkurat nå stresset behovet for at styrmannen griper aktivt inn i grove tilfeller, men anbefaler meget sterkt en sterkere tilstedeværelse i kritiske situasjoner. Allikevel, en får ikke gripe in fysisk under 500 fot! Dette er helsprøtt; dersom styrmannen ser at dette går rett vest, så må han/hun gripe inn og eksempelvis påbegynne en avbrutt innflyging før det går ad dundas. Mangaloreulykken er et slikt tilfelle hvor en lander omtrent halveis inn på en kort bane. Som jeg har skrevet om før så må en også komme holdninger i cockpit til livs og arbeide for en cockpit inclination som er mer lik det vi er vant til her til lands.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.